اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه:

امام کاظم(ع) سیاست "مکر و فریب" حکومت را خنثی کرد

خبرگزاری فارس: یک استاد حوزه علمیه در شاهرود اعتقاد دارد: امام موسی‌کاظم(ع)، سیاست "مکر و فریب" که در مورد خاندان عصمت و طهارت(ع) تحمیل شده بود را خنثی کرد.

امام کاظم(ع) سیاست "مکر و فریب" حکومت را خنثی کرد

حجت‏الاسلام اباذر محمدی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در میامی به مناسبت سالروز شهادت امام موسی‌کاظم(ع) گفت: ائمه اطهار(ع)، چراغ راه هدایت بشریت هستند و ما شیعیان باید پیروان واقعی آن بزرگواران باشیم.

مسئول شجره طیبه صالحین شهرستان میامی در ادامه به تشریح اوضاع سیاسی امام موسی‌کاظم(ع) پرداخت و افزود: دوران امامت آن حضرت مصادف با دو نظام سیاسی نامشروع بنی‏امیه و بنی‌عباس بود، انقراض بنی‏امیه و روی کار آمدن بنی‌عباس در آن زمان رخ داد و بیشتر عمر آن حضرت در این دوران بود.

محمدی بیان داشت: بنی‏عباس برای تحکیم قدرت خود، سیاست مکر و فریب را در مورد خاندان عصمت و طهارت(ع) تحمیل کردند، آنها حتی در تبلیغات و از زبان شاعران که بزرگ‏ترین دستگاه تبلیغی آن زمان بودند، سعی در هجو و سیاه‏نمایی امام علی(ع) و آل او کردند و این فشار در زمان هارون‏الرشید به نحوی بود که منجر به تبعید علویان از مدینه و شهادت عده زیادی از آنها شد.

مسئول شجره طیبه صالحین شهرستان میامی با اشاره به شیوه مبارزاتی و تبلیغاتی پدر بزرگوار امام موسی کاظم(ع) گفت: خفقان شدید ایجاد شده توسط بنی‌عباس به امام اجازه نمی‏داد که به صورت علنی و در سطح وسیع به مبارزه بپردازد، بنابراین، به صورت پنهانی با شیعیان ارتباط برقرار می‏کردند و از نامشروع بودن حکومت بنی‌عباس آنها را آگاه می‏ساختند.

محمدی ادامه داد: امام در کنار این روش، به عده‏ای از شیعیان اجازه داده بودند تا در دستگاه بنی‌عباس، مشاغل حکومتی داشته باشند تا هم از حیله‏ها و مکر دشمنان آگاه شوند و کمکی برای شیعیان باشند.

وی بیان داشت: سومین روش مبارزاتی حضرت، تربیت شاگردان فراوانی بود که خود مبلّغ دین اسلام و شیعیان بوده و قابل مقایسه با دیگران نبودند.

مسئول شجره طیبه صالحین شهرستان میامی با اشاره به صفت "کاظم‏الغیظ" بودن حضرت افزود: حلم و گذشت حضرت بی‏نظیر بود و این خصلت نشانه فرو بردن خشم و گذشت و بردباری ایشان است.

محمدی گفت: در دوران خفقان و شایعاتی که علیه خاندان عصمت می‏شد، برخی از مردم ساده‏لوح بر امام می‏آشفتند، اما حضرت با اخلاق عالی خویش برابر آنها با متانت و ادب رفتار می‏کرد و به همین سبب، شهره عام و خاص شده بودند.

وی با اشاره به سختی‏های حضرت در زندان‏های عباسیان اظهار داشت:‌ هارون‏الرشید، امام موسی‌کاظم(ع) را به زندان‏های متعدد انتقال داد تا ایشان را به شهادت برساند.

مسئول شجره طیبه صالحین شهرستان میامی گفت: وی گروهی از زندانیان را نیز تحت فشار قرار می‏داد تا امام را به شهادت برسانند، تا اینکه حضرت در نهایت با خرمایی مسموم به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ش20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول