اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوه‌های زیبای عبادت در یک "امامزاده"

شکرگز‌اری کشاورزان "دوزال" پس از برداشت محصول در آرامگاه فرزند امام کاظم (ع)

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به گستردگی انتخاب اماکن مذهبی برای استفاده گردشگران مذهبی گفت: جلوه‌های زیبای عبادت اسلامی در تزئینات معماری امامزاده "شعیب دوزال جاری" است.

شکرگز‌اری کشاورزان "دوزال" پس از برداشت محصول در آرامگاه فرزند امام کاظم (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، تراب محمدی صبح امروز در بازدید امامزاده "شعیب دوزال جاری" با اشاره به تزئینات و زیبایی‌های معماری برج این امامزاده افزود: در قسمت فوقانی برج حاشیه‌ای از تزئینات معرق با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای دور تا دور قسمت بالای برج را جلوه‌گر ساخته است.

محمدی تصریح کرد: دور تا دور بنا حاشیه‌ای از تزئینات معرق با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای به عرض 110 سانتی‌متر به چشم می‌خورد.

وی قدمت این برج را اواخر قرن هفتم هجری و دوره حکومت ایلخانی عنوان کرد و گفت: برج امامزاده "دوزال" دارای هشت ضلع آجری بلند است که روی یک قاعده سنگی استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمایی بلند با طاق‌ جناغی قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه این برج دارای گنبد دو پوش است، افزود: قسمت غربی برج از طریق اتاقی به مسجد قدیمی دوزال متصل می‌شود و از همین اتاق می‌توان به زیرزمین و محل اصلی مقبره وارد شد.

محمدی با اشاره به اینکه آرامگاه موسوم به امامزاده شعیب در سردابه این محل قرار دارد، گفت: مجموعه مقبره امامزاده شعیب دوزال به همراه برج دوزال در 65 کیلومتری شهرستان جلفا در مکانی بسیار باصفا بر فراز کوهی مشرف به رود ارس بنا شده است.

وی خاطرنشان کرد: روستای "دوزال" به سرسبزی و خرمی و میوه‌های فراوان باغ‌هایش به‌ویژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد و کشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زیارت امامزاده شعیب و امامزاده محمد می‌روند و نذورات خود را ادا می‌‌کنند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: آرامگاه امامزاده شعیب که فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر حضرت امام‌رضا(ع) است و نیز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعیب در روستای «نوجه مهر» در نزدیکی دوزال، زیارتگاه اهالی این روستاها و بسیاری از ساکنان آبادی‌های مسیر پر پیچ و خم رود ارس است.

محمدی با اشاره به گذشت 29 سال از ثبت ملی این اثر تاریخی و مذهبی، اظهار داشت: مجموعه امامزاده شعیب دوزال، با قدمت ایلخانی و صفوی، آبان ماه سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تاکنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احیا را برای ماندگاری و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول