اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نیمه شهریورماه صورت می‌گیرد

برگزاری همایش بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی در تویسرکان

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از برگزاری نخستین همایش استانی بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی نیمه شهریورماه سال جاری در تویسرکان خبر داد.

برگزاری همایش بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی در تویسرکان

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، خسرو بیات پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی همایش بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی اظهار داشت: بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر میررضی‌الدین، معرفی و شناساندن ابعاد گوناگون شخصیت میررضی‌الدین در حوزه عرفان و تبیین و تحلیل جایگاه شاعری شعر میررضی‌الدین اهداف اصلی هدف‌گذاری شده در این همایش محسوب می‌شود.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در راستای تکریم و معرفی جایگاه والای مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب میهن اسلامی نخستین همایش استانی بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی از شعرای نامی عصر صفوی را نیمه خرداد امسال در شهرستان تویسرکان برگزار خواهد کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اطلاع‌رسانی و تبلیغ در راستای هرچه باشکوه برگزار شدن همایش را مهمترین سازوکار برشمرد و اضافه کرد: کمیته‌های تخصصی باید برای بررسی تمام زوایای همایش و رایزنی‌های لازم با دستگاه‌های مرتبط با این امر در چارچوب یک برنامه مدون و منسجم تشکیل شود.

وی از فراخوان نخستین همایش بزرگداشت میررضی‌الدین آرتیمانی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: افراد علاقه‌مند به شرکت در این همایش می‌توانند در یکی از 12 محور شاخص زندگی فردی و اجتماعی میررضی‌الدین آرتیمانی، مقاله خود را به دبیرخانه همایش فرهنگ و ارشاد تویسرکان ارسال کنند.

بیات در خصوص محورهای فراخوان مقاله گفت: شناخت میررضی، خاندان، استادان و معاصران، نقش ادبی میررضی در بین شاعران صفوی، خاستگاه عرفانی و مبانی عرفانی سروده‌های میررضی، جایگاه میررضی‌الدین در بین ساقی‌نامه‌سرایان، تأثیر شاعران گذشته و هم‌عصر میررضی بر اشعار او، نقد و بررسی دیدگاه‌های صاحبان تذکره اندیشمندان، ادیبان و شاعران در مورد میررضی‌الدین در یافت‌های میررضی از عارفان گذشته و معاصر بخشی از سرفصل‌های ارائه مقاله همایش است.

وی ادامه داد: ارتباط میررضی‌الدین با خاندان صفوی و جایگاه او در حکومت صفویه، تأثیر فرهنگ علوی بر اشعار میررضی‌الدین، نقد و بررسی دیوان‌ها و گزیده‌های چاپی میررضی، سبک شعر، سرچشمه‌های فکری و مضامین شعر میررضی و میررضی در آیینه‌های فرهنگ عامه تویسرکان مضامین و ویژگی‌های عمده برای حضور هنرمندان نویسنده در این همایش است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اضافه کرد: چاپ و نشر ساقی‌نامه میررضی‌الدین و بهره‌مندی از دیدگاه‌های صاحبنظران و بزرگان این دیار در کیفی برگزار شدن این همایش حائز اهمیت است.

فرماندار تویسرکان نیز با اشاره به اینکه شناخت و معرفی بزرگان در حوزه‌های متفاوت از اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرستان است، بیان داشت: تردیدی نیست اجرای همایش میررضی‌الدین آرتیمانی یک ضرورت است چرا که از نیازهای فرهنگی تاریخی و معرف شهرستان به شمار می‌رود.

حسن رضانیا افزود: هنر و کلید واژه‌های ادبیات به ویژه شعر شاعران عارفی چون میررضی‌الدین آرتیمانی نقشی ماندگار در تحولات اجتماع دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های اجرایی و مدیریتی مطالبه و خواسته مخاطبان را در این آیین مد نظر داشته باشند، ابراز داشت: نگاه کارشناسانه به موضوع در گستره وسیع بکارگیری در لایه‌های همایش تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تأمین نیاز حال و آینده همه دارد.

رضانیا افزود: کیفیت اجرای کار، پخش همایش از طریق رسانه ملی، ساخت برنامه‌ای از زندگی میررضی‌الدین، اجرای شب شعر و موسیقی برای عامه مردم بخشی از برنامه‌های تعریف شده در این برنامه است.  

میررضی‌الدین آرتیمانی با نام سیدمحمد در نیمه قرن دهم در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان متولد شده است.

سیدمحمد متخلص به میررضی‌الدین آرتیمانی دوران کودکی را در زادگاه خود می‌گذراند و پس از مدتی با میر و مرشد بروجردی آشنا می‌شود.

پس از جدایی از او برای کسب کمالات به اصفهان می‌رود و وارد دربار شاه عباس می‌شود.

وی در سال 1307 (ه.ق) از دنیا رخت می‌بندد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول