اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه کاریکاتور گچساران:

جای طنز در مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد خالی است

خبرگزاری فارس: رئیس خانه کاریکاتور گچساران گفت: به دلیل برخی از ملاحظات مسئولان مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد، جای طنز در مطبوعات استان بسیار خالی است.

جای طنز در مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد خالی است

 به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، کاریکاتور شاخه‌ای از هنر است که با زبان طنز به بیان معضلات، مشکلات و نابسامانی‌های موجود در جامعه می‌پردازد.

کاریکاتور همیشه با خمیرمایه طنز و لبخند همراه است ولی آنچه این هنر را از دیگر هنرهای تصویری متمایز می‌سازد، ایجاز و صراحت گفتار است.

 به همین منظور و برای آشنایی با وضعیت کنونی کاریکاتور در استان و مهم‌تر از همه در مطبوعات به سراغ یکی از اهالی کاریکاتور رفتیم و از چند و چون این هنر در کهگیلویه و بویراحمد پرسیدیم.

 *کاریکاتور زبانی متکی بر اندیشه‌های صریح دارد

 امین گنجون در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: امروزه لزوم تقویت ارتباط جهانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و وجود زبان مشترک و گسترش سواد بصری برای ارتباط بهتر میان انسان‌ها ضرورت دارد.

وی افزود: کاریکاتور با تعهد بر این اصل به شناخت چنین زبانی کمک می‌کند.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران کاریکاتور را بزرگ‌ترین کشف زمان معاصر دانست و تصریح کرد: کاریکاتور زبانی متکی بر اندیشه‌ای صریح و صمیمی داشته که در بیشتر مواقع با لبخندی برخاسته از دل همراه است.

گنجون با تشریح قالب‌های طنز و کاریکاتور ادامه داد: طنز اجتماعی، فکاهی، سیاه و کمیک استریپ از جمله قالب‌های متداول در طنز و کاریکاتور است.

وی ابراز داشت: طنز اجتماعی فراگیرترین نوع طنز بوده که سعی در بیان کمبودهای یک جامعه دارد و طنز فکاهی نیز سطحی‌ترین قالب بوده و تنها سعی در خنداندن و به بازی گرفتن احساسات مخاطب دارد.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران با اشاره به تاریخچه کاریکاتور در کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایشگاه کاریکاتور کهگیلویه و بویراحمد در سال 76 نخستین‌بار با عنوان گچساران به روایت کاریکاتور در این شهرستان برگزار شد.

گنجون یادآور شد: این نمایشگاه در قالب 40 اثر از معضلات اجتماعی گچساران با استقبال خوبی از طرف مردم این شهرستان مواجه شد و نشان داد که مردم تشنه واقعیت و حقیقت هر چند از زبان کاریکاتور هستند.

وی تأکید کرد: نمایشگاه کاریکاتور گچساران به روایت کاریکاتور 2 با موضوع معضلات اجتماعی در سال 78 نیز در این شهرستان برگزار شد.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران ادامه داد: نمایشگاه کاریکاتور و عکس مستند با عنوان مبارزه فرهنگی هنری با پدیده شوم اعتیاد نیز در این شهرستان برگزار شد که با توجه به درخواست مسئولان فرهنگی فارس و لرستان این نمایشگاه در این استان‌ها نیز برگزار شده و استقبال خوبی از سوی مردم قرار گرفت.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران عنوان کرد: سال 84 نخستین جشنواره کاریکاتور در گچساران برگزار شد که همین موضوع سبب آغاز به کار خانه کاریکاتور در این شهرستان شد.

گنجون افزود: بعد از برگزاری مستمر نمایشگاه و جشنواره کاریکاتور در گچساران، فعالیت در این زمینه در سطح استان آغاز شد و خانه کاریکاتور دهدشت نیز راه‌اندازی شد.

این کاریکاتوریست گچسارانی تصریح کرد: برگزاری کلاس آموزشی و استعدادیابی در زمینه طنز و کاریکاتور با حضور شاهرخ حیدری یکی از برجسته‌ترین اساتید کاریکاتور در گچساران از دیگر فعالیت‌های خانه کاریکاتور گچساران است.

وی بیان داشت: در حال حاضر خانه کاریکاتور گچساران دارای 12 عضو بوده که با این تعداد نبض و علائم حیاتی کاریکاتور گچساران را حفظ کرده‌‌ایم.

 *کاریکاتور هنر تملق و ستایش نیست

 گنجون در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه نگهداری علائم حیاتی زمانی صورت می‌گیرد که بیمار در وضعیت خطر و مرگ قرار گرفته باشد، گفت: هنر کاریکاتور تا زمانی که به دیگران می‌پردازد از طرف کسانی که مورد نقد قرار نگرفته مورد استقبال قرار می‌گیرد و سبب خنده می‌شود، اما وقتی که این نقد و انتقاد به افراد می‌رسد که مورد نقد قرار گرفته‌اند کاریکاتور به مشکل برخورد می‌کند.

وی افزود: هر کسی در واقع خود را جزو خطوط قرمز می‌داند حالا این خود می‌تواند قوم، سازمان، جناح و یا شخص حقیقی و حقوقی باشد.

وی با بیان اینکه کاریکاتور هنر تملق و ستایش نیست و نیمه خالی لیوان را نشان می‌دهد، ابراز داشت: کاریکاتور به بیانی هنر پرداختن به معضلات و نمک پاشیدن به زخم‌ است، نمکی که شاید مرهمی بر آن زخم باشد.

 *وضعیت کاریکاتور در مطبوعات ناامید کننده است

 گنجون با بیان وضعیت ناامید کننده طنز و کاریکاتور در مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: به دلیل برخی از ملاحظات مسئولان مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد، جای طنز در مطبوعات استان بسیار خالی است.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران افزود: برخی از مطبوعات استان پیشنهاد‌هایی در زمینه کاریکاتور ارائه داد‌ه‌اند اما به دلیل اینکه سلیقه سیاسی در این نشریات بیشتر در موضوعات متن دخالت داده می‌شود از پذیرفتن این پیشنهادات خودداری کردم.

گنجون با بیان اینکه رفع معضلات و مشکلات اجتماعی با هنر کاریکاتور برای من مهم است، تصریح کرد: اگر با نگاه واقع‌بینانه به مسائل نگاه نکنیم و به اصل بیماری توجه نشود،‌ روند درمان نیز نتیجه‌بخش نیست.

 *آستانه تحمل افراد پایین است

 وی با اشاره به معضلات و مشکلات پیش روی کاریکاتور در کهگیلویه و بویراحمد افزود: بزرگ‌ترین معضل در هنر کاریکاتور در استان پایین بودن آستانه تحمل افراد است.

رئیس خانه کاریکاتور گچساران تأکید کرد: پرداختن به معضلات اجتماعی و مردمی، سبب دلخوری برخی از اقوام و طایفه‌ها می‌شود، همچنین پرداختن به موضوعات سیاسی سبب بر‌چسب خوردن و اتهام جانبداری و حمایت از گروه مقابل توسط گروه یا جناح نقد شونده می‌شود.

گنجون با اظهار تأسف از برخوردهای قومی، جناحی و سیاسی با کاریکاتور در کهگیلویه و بویراحمد عنوان داشت: در این فرهنگ زخم‌خورده کاریکاتور چه چیزی را مورد نقد و تلنگر قرار دهد.

-------------------------------

 گفت‌و‌گو از کوروش رضائی

 -------------------------------

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول