اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لنکرانی خبر داد

برگزاری همایش بین‌المللی سلامت زنان در شیراز

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات سلامت گفت: همایش بین‌المللی سلامت زنان روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری در شیراز برگزار می‌شود.

برگزاری همایش بین‌المللی سلامت زنان در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کامران باقری ‌لنکرانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با محوریت اهداف هزاره سوم برای سلامت زنان همایش بین‌المللی سلامت زنان با حضور متخصصان داخلی و خارجی در شیراز برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت گفت: این همایش با استقبال خوب داخلی و خارجی همراه شد که از 470 مقاله ارسالی 255 مقاله در همایش ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری میزگردهای مختلف با موضوعات مورد بحث اهداف هزاره سوم و ارائه بیش از 40 سخنرانی از جمله برنامه‌های این همایش است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با اشاره به انعکاس خوب این همایش در حوزه اطلاع‌رسانی بین‌المللی تصریح کرد: متخصصانی از کشورهای هلند، مصر، کانادا، آمریکا، پاکستان و ایتالیا در کنار صاحب‌نظران داخلی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.  

کامران باقری لنکرانی افزود: موضوع سلامت زنان از جمله مباحثی است که به دلایل تاریخی به توجه بیشتری نیاز دارد و دلیلش نیز این است که اغلب اطلاعات ما که در نظام سلامت و تحقیقات بخش سلامت وجود دارد مرد‌محور بوده است، چراکه هم پژوهشگران بیشتر مرد هستند و هم آزموده‌ها بیشتر مردان بوده‌اند و به همین علت اطلاعات ما در مورد سلامت زنان کمتر از مردان است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت افزود: ارتقای سلامت بانوان، سلامت باروری، سلامت روان، تغذیه در دوران‌های مختلف و خاص، بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار مرتبط با بانوان و سالمندی بانوان از موضوعات این همایش است.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در اهداف سلامت هزاره سوم کاهش آمار مرگ و میر زنان باردار نسبت به آخرین سال‌های هزاره قبل تا میزان 75 درصد بوده که از موضوعات مورد بحث این همایش است.

وی ابراز داشت: در کشور ما در سال 2008 میلادی شاهد دست‌یابی به این آمار بوده‌ایم اما در این همایش علل عدم دست‌یابی برخی از کشورها به این آمار و کاهش مرگ و میر مادران باردار بررسی می‌شود.

وزیر سابق بهداشت و درمان موضوع سزارین را از مباحث دیگر این همایش دانست و خاطرنشان کرد: طبق اهداف بین‌المللی نرخ سزارین باید تا حدود 15 درصد حفظ شود که به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در کشور ما این نرخ حدود 50 درصد است و در برخی مناطق کشور در بیمارستان‌های خصوصی به 90 درصد نیز می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت تصریح کرد: سزارین‌های داوطلبانه تهدیداتی برای مادران و نوزادان دارد که در این همایش دلایل تمایل به این نوع زایمان بررسی می‌شود.

موضوع سلامت روان زنان از مباحث دیگر این همایش است که لنکرانی در این مورد به خبرنگاران گفت: زمانی در مورد شاخص‌های سلامت روان صحبت می‌کنیم باید متوجه باشیم که در مورد بیماری‌های شدید روانی که نیازمند مراقبت طبی هستند، میزان شیوع بیماری‌های شدید روانی با کشورهای دیگر تطبیق دارد و کمتر از پنج درصد است.

وی افزود: زمانی در مورد اختلالات روانی و خلقی خفیف‌تر صحبت و حیطه بحث را وسیع‌تر کرده و به طور مثال مواردی مانند اضطراب، افسردگی ملایم و تغییرات خلقی را نیز وارد می‌کنیم میزان شیوع افزایش بسیار بیشتری پیدا می‌کند و در این گروه به ویژه عمده مداخلات مداخله پزشکی و طبی نیست و با مشاوره و راهنمایی و افزایش مهارت‌های زندگی می‌توان با این عوارض مقابله کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت ادامه داد: یکی از مباحث دیگر این همایش موضوع بیماری‌های غیر واگیردار در میان بانوان خواهد بود که از جمله آن‌ها موضوع چاقی است.

وی گفت: آمار افزایش وزن در جامعه ما وبه ویژه در جمع بانوان میان‌سال آمار بالایی است که بیماری‌هایی مانند قند، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی از اثرات افزایش وزن در میان بانوان است.

لنکرانی اضافه کرد: بحران چاقی یک بحران چند علتی است که در کشور ما در میان خانواده‌های فقیر بیشتر به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: بحث خشونت در خانواده و عوارض آن نیز از موضوعات دیگری است که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل میان دستاوردهای بومی و نتایج پژوهش‌های بین‌المللی به اهداف این همایش دست یابیم.

به گزارش فارس، همایش سلامت زنان با همکاری دانشگاه لیدن هلند و نهادهای متولی بین‌المللی و داخلی 24 و 25 خرداد ماه جاری در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/س10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول