اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

تاثیر سد قلعه‌چای بر توسعه اقتصادی اجتماعی عجب‌شیر

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی، تاثیر سد قلعه‌چای بر توسعه اقتصادی اجتماعی عجب‌شیر را مورد تاکید قرار داد.

تاثیر سد قلعه‌چای بر توسعه اقتصادی اجتماعی عجب‌شیر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، احمد علیرضا بیگی در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با کمیته برنامه‌ریزی عجب‌شیر در سخنانی بر تأثیر سد قلعه‌چای بر توسعه اجتماعی و اقتصادی این شهرستان تأکید کرد.

وی ضمن تأکید بر این نکته که عمده تلاش‌ها در این شهرستان باید حول محور کشاورزی باشد، اظهار کرد: وجود هفت هزار هکتار از اراضی پایاب سد قلعه‌چای و برنامه‌ریزی برای تبدیل دو هزار و 500 هکتار از اراضی دیم به آبی، فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم می‌آورد که تاکنون 500 هکتار محقق شده و دو هزار هکتار تا پایان سال مالی 91 عملی خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در عین حال استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تسریع در انتقال آب سد قلعه‌چای به اراضی پایاب را مورد تأکید قرار داد و ضمن اشاره به واقع شدن شهرستان عجب‌شیر در ساحل شرقی دریاچه ارومیه افزود: با توجه به شرایط این دریاچه و تأثیر آن بر شهرستان عجب‌شیر، باید مدیریت منابع آبی به‌طور صحیح انجام گیرد تا اهداف تعریف شده در خصوص توسعه کشاورزی تحقق یابد و مردم از مصرف بی‌رویه آب زیرزمینی خودداری کرده و به‌جای آن با استفاده از آب سطحی الگوهای جدید را به‌کار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کمبود منابع آب زیرزمینی در اطراف دریاچه ارومیه تصریح کرد: برداشت از این منابع در حوزه شهرستان باید به حداقل ممکن رسیده و استفاده از منابع ذخیره شده در پشت سد قلعه‌چای و اصلاح روش‌های آبیاری مورد تأکید قرار گیرد.

بیگی، ضمن تأکید بر استفاده از قابلیت‌های گردشگری در محدوده سد قلعه‌چای عجب‌شیر خاطرنشان کرد: با مهیا کردن امکان ورود سرمایه‌گذاران توانمند به این حوزه و رونق گردشگری، موجبات دلگرمی و امیدواری مردم منطقه فراهم خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به بهره‌مندی صددرصد جمعیت این شهرستان از آب شرب و بهداشتی خاطرنشان کرد: این شاخص مهم که به‌واسطه آن، مردم امکان معاش یافته‌اند، موجب پایداری جمعیت در مناطق روستایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز اظهار کرد: اقدامات این شرکت در خصوص ارتقای مدیریت بهینه منابع آب و توانمندسازی تشکل‌های آب‌بران و تحویل آن در خروجی سد قلعه‌چای و تشکیل اتحادیه تعاونی آب‌بران شبکه آبیاری و زهکشی، موجب افزایش بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش هزینه‌های نگهداری و بهره‌داری از شبکه مذکور شده است.

ارسلان هاشمی، طرح شبکه آبیاری و زهکشی قلعه‌چای عجب‌شیر به وسعت 9 هزار و 300 هکتار با هدف مدیریت بهینه منابع آب و افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری با مشارکت همه‌جانبه بهره‌برداران در این شهرستان در حال اجراست.

مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص اظهار کرد: همگام با اجرای پروژه سد قلعه چای در راستای تحقق اهداف درازمدت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی مبنی بر انتقال مدیریت بهره‌برداری و نگهداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تعداد 5 هزار و 600 نفر بهره‌بردار شبکه آبیاری و زهکشی قلعه‌چای در قالب 32 شرکت تعاونی آببران ساماندهی شده و هر شرکت تعاونی نیز مدیریت بهره‌بردای، نگهداری و تحویل و توزیع آب را در محدوده عمل و با کمترین مشکلات و تنش‌های اجتماعی و با کمترین هزینه از خط اصلی تحویلی و عادلانه بین اعضای آنها توزیع می‌کند.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول