اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله عاملی:

فیلم شخصیت‌های بزرگ به ویژه جنگ چالدران ساخته شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه اردبیل گفت: امیدواریم فیلمسازان کشورمان به ویژه صدا و سیما به تهیه و تولید فیلم چهره‌های ماندگار استان اردبیل و همچنین جنگ چالدران اهتمام داشته باشند.

فیلم شخصیت‌های بزرگ به ویژه جنگ چالدران ساخته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی شامگاه دوشنبه در کنگره نکوداشت شاهی اردبیلی اظهار داشت: محافل تجلیل از شان و مرتبت بزرگان و اندیشمندان هر منطقه نشان بلوغ فکری مردم آن منطقه است و اوج اعتلای فرهنگی یک جامعه به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اردبیل در طول تاریخ در دامن خود شخصیت‌های فرهیخته‌ای را پرورش و تحویل جامعه داده که نشان از استعداد استثنایی دیار آذربایجان و خطه مقدس اردبیل است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری، اردبیل را ضرب‌المثل عرصه علم و ادب و فقاهت و عرفان توصیف کرد و بیان داشت: در عرصه فقاهت جایگاه مقدس اردبیلی به عنوان بنیانگذاران و صاحب مکتب مسلم در این علم جایگاهی بی‌بدیل است به طوری که این شخصیت اصل سهولت در دین و روح حاکم بر مسایل دینی را در نظام و بنیان شکل گرفته برقرار کرد.

عاملی از مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان برای برگزاری یک محاکمه علمی تمام عیار بین پدیدآورنده اثر جواهر و مقدس اردبیلی خبر داد و اضافه کرد: بنا داریم این محاکمه علمی و فقهی بین دو فقیه عالم تشیع را برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به عنوان شخصیت بی‌نظیر و صاحب نفوذ در عرصه عرفان یاد کرد و گفت: بزرگ‌ترین حکومت شیعی در عرصه صفوی تشکیل شد و اردبیل در ورود حکومت شیعی و توسعه و بسط حاکمیت یکپارچه نظام شیعی در کشور جایگاه بی‌بدیل دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در ادامه سخنان خود به تقدس و طهارت شهر اردبیل اشاره کرد و افزود: در عرصه اخلاق شخصیت بی‌نظیر آیت‌الله مشگینی را می‌توان به عنوان اسوه و نمونه نام برد که با مدیریت 25 ساله در کسوت ریاست مجلس خبرگان رهبری به عنوان حساس‌ترین نقطه تصمیم‌گیری و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی یادگار ارزشمندی را از خود در عرصه اخلاق و سلوک اجتماعی بر جای گذاشته که در آینده نزدیک نیز کنگره عظیم این مجاهد برخواسته از خطه سبلان برگزار می‌شود.

عاملی با نام بردن از سرداران به نام این دیار نظیر یسری، برزگر و مرحمت بالازاده ابراز داشت: نباید با بی‌توجهی ارزش و جایگاه چنین تراس ارزشمندی را تنزل دهیم بلکه شایسته است بعد از برگزاری تجلیل از یحیوی، شاهی و غفاری سایر بزرگان این دیار در عرصه‌های فرهنگ، ادب، هنر و علوم و فنون متعدد مورد تجلیل قرار گیرند.

وی همچنین به شخصیت استثنایی و بی‌نظیر مرحوم حسن احمدی گیوی اشاره کرد و افزود: ما در عرصه خطاطی به ویژه خط نستعلیق قرار است از صداقت جباری به عنوان استاد مسلم این عرصه تجلیل کنیم که اگر عنوان پدر نستعلیق ایران به وی تعلق گیرد سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

امام جمعه اردبیل با گرامیداشت یاد و نام بزرگان این دیار همچون موذن‌زاده، خیر ایثارگر حسنعلی علیپور و بسیاری از اهل فضیلت، علم و ادب گفت: استاد شاهی در بین مفاخر استان یک پدیده است که صنعت شعر او آمیخته به مسایل ناب عرفانی، فلسفی و اخلاقی است که خصوصیات شخصیتی او لطافت خاصی به شعرش بخشیده است.

عاملی ادامه داد: ما اگر نتوانیم از مفاخر و بزرگان خود که تابلوهای سر راه ما و هویت اصلی این منطقه هستند صیانت کنیم به یقین دشمن گذشتگان ما را به یغما برده و ما به حال و روز مردم ترکیه و آذربایجان مبتلا می‌شویم که خطشان را نظام‌های بیگانه به غارت برده است.

این مسئول متذکر شد: وظیفه داریم از بزرگان شهر به شایستگی و با انتشار مطالب نفیس در ابعاد مختلف شهرت و برجستگی آنها تجلیل کنیم.

وی در پایان سخنان خود به جایگاه شعر در دین اسلام و ضرورت توجه به زیرساخت این هنر فاخر از لحاظ اخلاقی، تربیتی، پرورش عواطف و همچنین ارادت به مظاهر زیبای الهی اشاره کرد و اذعان داشت: شاعران ما باید در کنار این ویژگی‌ها قدر انقلاب اسلامی را بدانند چرا که امروز این انقلاب نیاز به احسان‌های فراوانی دارد.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول