اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خبر داد

حضور وزیر ارشاد در کنگره شاهی اردبیل

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره نکوداشت استاد شاهی در اردبیل خبر داد.

حضور وزیر ارشاد در کنگره شاهی اردبیل

منصور شرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: این کنگره روزهای 21 و 22 خرداد و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌ها و تشکل‌های فرهنگی و معنوی برگزار می‌شود که قرار است در این آیین از شخصیت کشوری استاد عسگر شاهی شاعر توانای ایران تجلیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: استاد شاهی تبحر خاص در سرودن اشعار حماسی عاشورایی و کربلایی داشته و در مقاطع مختلف نیز این اشعار در قالب مداحی و مرثیه‌سرایی مداحان مورد توجه و اقبال داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است.

این مسئول بیان داشت: در روزهای برگزاری این کنگره بین‌المللی که علاوه بر مهمانان داخلی شاعران و صاحبنظران کشورهای همسایه نیز حضور خواهند داشت، تلاش می‌شود جایگاه علمی استاد ادب ایران بیشتر تبیین و تشریح شود.

وی ادامه داد: با دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این کنگره بین‌المللی سعی داریم فرصت دیدار مفاخر استان را با وزیر ارشاد فراهم کنیم تا مساعدت لازم برای برگزاری سالانه حداقل یک کنگره جهانی و ملی را در تجلیل و تکریم از بزرگان و مفاخر این استان در یافت کنیم.

شرفی با غنی خواندن مکتب مرثیه اردبیل به همت شاعران و اساتیدی همچون یحیوی، منزوی و در عصر معاصر نیز استاد شاهی ابراز داشت: اردبیل با شخصیت‌های مرثیه‌سرا و حماسه‌سرا در دنیا شناخته شده به طوری که شعر شاعرانی همچون شاهی و مداحانی همچون سلیم موذن‌زاده به اعتبار آن افزوده است.

رئیس برگزاری این کنگره با بیان اینکه برای کنگره روزهای 21 و 22 خرداد برنامه‌های متنوع، ارائه مقالات، سخنرانی‌های تخصصی و رونمایی از سه کتاب جدید استاد شاهی در نظر گرفته شده است، افزود: در کنار آن یک برنامه مردمی نیز با فراخوان عمومی در یکی از مساجد مرکز شهر اردبیل برگزار می‌شود تا مداحان و شاعران کشوری در این برنامه میدان‌داری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پایان به خبرنگار فارس اظهار داشت: بعد از برگزاری موفق همایش ملی استاد یحیوی در اردبیل و ابراز رضایت وزیر فرهنگ از این برنامه پیش‌بینی می‌کنیم کنگره شاهی نیز از برنامه‌‌های ماندگار در این حوزه باشد تا یک حرکت بی‌نظیر را در حوزه دفاع و صیانت از فرهنگ غنی مرثیه و عاشورای اردبیل شاهد باشیم.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول