اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان:

اعتزال‌نو گفتمان عقلانی از دین را ترجیح می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه جریان اعتزال‌نو گفتمان عقلانی را بر گفتمان رسمی از دین ترجیح می‌دهد، تفکیک دین از معرفت‌ دینی را از نتایج این گفتمان برشمرد.

اعتزال‌نو گفتمان عقلانی از دین را ترجیح می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، نشست هم‌اندیشی «فمینیسم و اعتزال نو» به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و کارشناسی دکتر محمد پزشکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، فریبا علاسوند عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ضمن تبیین مسئله فمینیسم و اعتزال‌نو به عوامل شکل‌گیری رهیافت نومعتزلی در جهان اسلام پرداخت و بسیاری از تلاش‌های این رویکرد را معطوف به مسئله زنان دانست.

وی با بیان اینکه جریان اعتزال‌نو گفتمان عقلانی را بر گفتمان رسمی از دین ترجیح می‌دهد، تفکیک دین از معرفت‌ دینی را از نتایج این گفتمان برشمرد و این فاصله‌گذاری را بیشتر به هدف ایجاد فضایی برای برداشت آزاد از نصوص دین و نیز مشروعیت‌زدایی از فهم دینی فقها قلمداد کرد.

کارشناس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با ذکر مهم‌ترین شاخص‌های فکر نومعتزلی و تأثیر آنها در پیدایش رویکردی فمینیستی، به مباحث زنان و نیز شکل‌گیری نوعی از الهیات فمینیستی پرداخت.

وی مخالفت با دستگاه فقاهت، طبقه مفسرین و روش‌های تفسیری در کنار ارائه روش تفسیری ساختارشکنانه، اهمیت به تحولات اجتماعی و متغیرهای فرهنگی در زندگی زنان، نقد شریعت‌گرایی در ساختار حقوقی، تاریخی‌گری در احکام و اهمیت به مقاصد شریعت به‌مثابه منبع استنباط را از مهم‌ترین شاخص‌های تفکر نومعتزلی برشمرد.

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ضمن بیان و نقد آرا و اندیشه‌های متفکرین این مکتب، به بیان نحوه اثرگذاری هر یک از این شاخص‌ها در عرصه مباحث زنان و در نهایت چگونگی شکل‌گیری الهیاتی زن‌محور پرداخت.

در ادامه این نشست، محمد پزشکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن ذکر نقاط قوت و مثبت پژوهش صورت گرفته نظریاتی را در این مورد ارائه کرد.

در پایان جلسه اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع بحث پرداختند.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول