اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر و نویسنده کودک در گفت‌وگو با فارس:

برخی ناشران حرمت قلم نویسندگان را به جا نمی‌آورند

خبرگزاری فارس: شاعر و نویسنده کودک و نوجوان گفت: برخی ناشران حرمت قلم نویسندگان را به جا نمی‌آورند و با پرداخت حق‌التألیف پایین سبب دلسردی آنان می‌شوند.

برخی ناشران حرمت قلم نویسندگان را به جا نمی‌آورند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، نویسندگی برای گروه سنی کودک و نوجوان کاری زیبا، لطیف ولی بسیار سخت و حساس است.

شناخت دنیای کودکانه، روانشناسی و شناسایی نیازهای روحی و عاطفی کودک از خصوصیات یک نویسنده توانمند در خلق آثار ماندگار و موفق برای این گروه سنی است.

ادبیات کودک به عنوان ادبیاتی زیربنایی برای آماده‌سازی ذهن و اندیشه کودک مطرح بوده زیرا بستر ذهنی پاک و سفید کودکان در این مرحله از زندگی، استعداد بالقوه‌ای در پذیرش اطلاعات در قالب داستان، شعر، نثر و دیگر قالب‌های کودک و نوجوان دارد.

دوران کودکی دوران استخوان‌بندی و شکل‌گیری شخصیت کودکان بوده و یک کودک همانگونه که در کودکی آموزش و پرورش یافته، در معادلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آینده یک جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

گفت‌و‌گوی زیر را با نویسنده کودک و نوجوان گچسارانی می‌خوانید:

روشنک حیدری در گفت‌و‌گو با فارس در گچساران اظهار کرد: خواندن قصه و حکایت از روی کتاب برای کودکان، آنان را از همان دوران کودکی به خواندن کتاب ترغیب کرده و زمینه‌های موفقیت بیش‌تر آنان را در مدرسه ایجاد می‌کند.

وی با تشریح فعالیت خود در زمینه نویسندگی کودک بیان داشت: نویسندگی برای گروه سنی کودکان را به صورت حرفه‌ای از چهار سال گذشته آغاز کرده‌ام و تاکنون بیش از 35 عنوان کتاب در گروه سنی کودک و نوجوان به چاپ رساند‌ه‌ام.

* تألیف زندگی‌نامه ائمه معصوم(ع) نیمه سال جاری به پایان می‌رسد

حیدری افزود: در حال حاضر بیش از 25 اثر جدید دارم که نیمی از این کتاب‌ها در دست چاپ بوده و عناوین باقی مانده کارهای تألیفی، شامل زندگی‌نامه و آشنایی با ابعاد شخصیتی 14 معصوم است که تا نیمه نخست سال جاری به پایان می‌رسد.

این نویسنده کودک تصریح کرد: ائمه معصوم(ع) الگوهای شایسته‌ای هستند که نویسندگان با پرداختن به زندگی‌نامه‌های آنها راه و روش خوب بودن و خوب زیستن را به کودک انتقال می‌دهند.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر سبک نویسندگی آثار مذهبی در زمینه کودک، عنوان داشت: سبک نگارش کتاب‌های مذهبی در زمینه کودک بیشتر در قالب شعر و نثر بوده زیرا این قالب می‌تواند فضای مناسب و لطیف‌تری را برای درک کودک از موضوع کتاب به وجود بیاورد.

حیدری از کتاب‌های لالایی، قلی و جشن تولد و قلی و عید نوروز به عنوان نخستین آثار خود در زمینه گروه سنی کودک نام برد و کتاب لالایی را با هفت نوبت تجدید چاپ، یکی از پرتیراژترین آثار منتشر شده خود عنوان کرد.

*‌ نویسندگی در موضوعات مذهبی برای گروه سنی کودک سخت و حساس است

نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر تفاوت کارهای مذهبی برای گروه سنی کودک با دیگر موضوعات گفت: نویسندگی برای کودک در زمینه موضوعات مذهبی کاری سخت و حساس است.

حیدری تأکید کرد: کار کردن در زمینه آموزه‌های دینی و مذهبی نیاز به مطالعه، بررسی و پژوهش زیادی دارد و به همین دلیل کارهای مذهبی وقت بیشتری را برای تولید یک اثر جذاب و ماندگار به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه کارهای مذهبی در زمینه کودک باید فراتر از تخیلات و اندیشه نویسنده باشد، یادآور شد: آثار مذهبی در زمینه کودک باید واقعی و روایت‌کننده تاریخ باشد و با زبانی ساده و روان برای این گروه سنی تولید شود.

* آثار با کیفیت تأثیری در پرداخت حق‌التألیف توسط ناشران ندارد 

این نویسنده گچسارانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر مهم‌ترین مشکلاتی جامعه نویسندگان افزود: از جمله مشکلاتی پیش روی نویسندگان به جا نیاوردن حق و حرمت قلم آنها توسط بعضی از ناشران است.

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: بعضی از ناشران با پرداخت حق‌‌التألیف بسیار پایین سبب دلسردی و ناامیدی نویسندگان می‌شوند.

حیدری افزود: من نیز برخی مواقع در واگذاری برخی آثار خود با این بی‌مهری مواجه شده‌ام.

نویسنده کودک و نوجوان گچسارانی ابراز داشت: این مسئله هنگامی سبب رنجش بیشتر من می‌شود که در پرداخت حق‌التألیف میان آثار‌ی که خلق آنها نیازمند تحقیق، پژوهش و زحمت فراوان بوده با دیگر آثار معمولی و نازل فرقی نیست.

وی با بیان اینکه حضور و فعالیت در این عرصه را برای خود مقدس می‌دانم، خاطرنشان کرد: با وجود دریافت حق‌التألیف پایین با این مشکلات و بی‌مهری‌ها کنار آمده‌ام.

* افزایش قیمت کاغذ سبب کاهش تیراژ کتاب می‌شود

حیدری بیان داشت: اختصاص دادن وام‌های‌ قرض‌الحسنه، توزیع بن کتاب میان اقشار کم درآمد، خرید کتاب از ناشران و نویسندگان توسط ادارات و نهادها به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله راهکارهای حمایت و ایجاد انگیزه در نویسندگان برای تولید آثار فاخر کودک و نوجوان است.

نویسنده کودک و نوجوان گچسارانی با انتقاد از کاهش وام‌های صندوق حمایت از هنرمندان نسبت به سال‌های گذشته تأکید کرد: در صورت افزایش تسهیلات حمایتی از هنرمندان، نویسندگان می‌توانند آثار خود را به راحتی به چاپ برسانند.

وی افزایش قیمت کاغذ را عامل مهم و بازدارنده در کار بازار نشر دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت کاغذ سبب افزایش قیمت کتاب و کاهش تیراژ این محصول فرهنگی می‌شود.

---------------------------

گفت‌و‌گو از کورش رضایی

---------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول