اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان:

غار کرفتو کردستان ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از ثبت جهانی غار کرفتو استان در سال‌جاری خبر داد.

غار کرفتو کردستان ثبت جهانی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امیر الهی یکشنبه‌شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان در دفتر نماینده ولی‌فقیه استان با تاکید بر حفظ میراث معنوی و حفاظت از آن اظهار کرد: یکی از اهداف و سیاست‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان حفظ و حراست از میراث‌های معنوی و فرهنگی است که در قالب ثبت آنها محقق می‌شود.

وی افزود: یک اثر باید در یک شرایط و موقعیت خاصی باشد تا در فهرست آثار ملی ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از ثبت جهانی غار کرفتو استان در سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: تاکنون 70 درصد اقدامات برای ثبت جهانی این اثر در استان انجام شده است.

الهی تصریح کرد: اگر چه آثار زیادی در استان کردستان وجود دارد اما تاکنون هیچ آثاری ثبت جهانی نشده است.

وی بیان کرد: یک اثر پس از شناسایی و اقدامات کارشناسی ثبت خواهد شد تا اصالت آن حفظ شود و باید برای ثبت آن اعتبارات خاصی در نظر گرفته شود.

ثبت 20 اثر معنوی در کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در ادامه از ثبت 20 اثر معنوی در استان در طول دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: باید به ثبت آثار معنوی کردستان به‌عنوان استانی فرهنگی بیشتر توجه شود تا در این زمینه از استا‌ن‌های پیشتاز باشد.

الهی عنوان کرد: در حال حاضر 750 اثر تاریخی و طبیعی استان کردستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در ادامه بر احداث موزه میراث معنوی در استان برای نخستین بار در کشور تاکید کرد و افزود: باید این اقدام که جلوه‌ای از میراث معنوی در قالب موزه نمایش داده می‌شود در دستور کار قرار گیرد.

الهی در ادامه از میراث معنوی به‌عنوان هویت، اصالت و شخصیت هر جامعه نام برد و اضافه کرد: میراث معنوی زیربنای میراث مادی است که همواره باید مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی با انتقاد از اینکه فرهنگ بیگانه امروزه جای فرهنگ سنتی و قدیمی را گرفته است، تصریح کرد: در حالی که فرهنگ و آداب و رسوم چند هزار ساله در استان کردستان وجود دارد اما متاسفانه برخی از آنها فراموش و منسوخ شده است که احیای آنها در جامعه نیاز به کار بیشتری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان رقص کردی را یک میراث فرهنگی خواند و گفت: اما ورود برنامه‌های ضداخلاقی و استفاده از پوشش‌های نامتعارف در خور هویت و فرهنگ مردم منطقه نیست.

الهی در پایان بر احیای برخی آثار معنوی استان که بخشی از هویت و فرهنگ مردم منطقه در طول قرنها هستند تاکید کرد.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول