جواد نظمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنایعدستی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز تاکید کرد: نقوش ثابت و براق بودن، نقره تبریز و آذربایجانشرقی را از زیبایی خاصی برخوردار کرده که موجب تفاوت چشمگیر آن شده است.
وی افزود: با اقدامات خوبی که در سالهای اخیر در راستای شناساندن تاریخچه و قدمت دیرین نقرهکاری در آذربایجانشرقی صورت گرفته، اکنون این تفاوتها و ویژگیهای برجسته برای مردم بهخوبی قابل تشخیص و تمایز است.
این هنرمند تبریزی با اشاره به سوابق فعالیتهای خود در این رشته خاطرنشان کرد: سال گذشته نگارش و چاپ کتاب نفیس «قلم زنی سبک تبریز» را به رشته تحریر درآوردم که میتوان گفت تا به امروز این نخستین و تنها منبع موجود در ارتباط با معرفی این هنر پنج هزار ساله بهشمار میرود.
نظمی با اشاره به نقش نمایشگاههای بینالمللی صنایعدستی در معرفی هرچه بیشتر محصولات صنایعدستی گفت: برپایی چنین نمایشگاههایی فرصت خوبی برای معرفی هنرهای فراموش شده کشور فراهم میکند که در این بین میتوان به هنر از یاد رفته قلمزنی سبک تبریز هم اشاره کرد.
هنرمند نقرهکار تبریزی افزود: همچنین نمایشگاهها فضای مناسبی را برای عرضه و فروش آثار هنرمندان مختلف که در شهرستانها توانایی جذب مشتری بهراحتی برای آنها میسر نیست، فراهم میکند.
نظمی، آثار قلمزنی نقره سبک تبریز را بسیار ممتاز و زیبا خواند و یادآور شد: با توجه مضاعفی که در چند سال اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی استان نسبت به هنر نقره تبریز صورت گرفته، هماکنون نقرهکاری در استان ما رونق مطلوبی پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: نقرهکاریهای آذربایجانشرقی از قابلیتهای ویژهای همچون تنوع بیشتر در آثار تولیدی برخوردار است.
نظمی با اشاره به نقش موثر کارگاهها و کلاسهای آموزشی برگزار شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجانشرقی در توسعه هنرهای صنایعدستی اظهار کرد: هماکنون در استان بالغ بر 200 کارگاه در این زمینه نقرهکاری و حکاکی روی آن فعالیت میکنند که در سالهای نه چندان دور این رقم تنها به پنج یا شش کارگاه ختم میشد.
جواد نظمی از فعالان و هنرمندان رشته حکاکی روی نقره، یکی از هنرمندانی است که با حضور در نمایشگاههای سراسری صنایعدستی تهران در غرفه ورکشاپ به تولید زنده محصولات نقرهکاری میپردازد.
انتهای پیام/ب20/ف4004