اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر آکادمی نجوم و فیزیک هرمزگان تشریح کرد

جزئیات رصد "گذر زهره از مقابل خورشید" در بندرعباس

خبرگزاری فارس: دبیر آکادمی نجوم و فیزیک هرمزگان، جزئیات رصد پدیده "گذر سیاره زهره از مقابل خورشید" در بندرعباس را تشریح کرد.

جزئیات رصد "گذر زهره از مقابل خورشید" در بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمدامین پاسلارزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید توسط دانشجویان هرمزگانی، اظهار داشت: این پدیده از نخستین لحظات طلوع آفتاب در بندرعباس (5:05) قابل رویت بود که به دلیل شرایط جوی آن را ساعت 6:04 رصد کردیم.

وی با بیان اینکه، رصد بعدی 11 دسامبر سال 2117 به وقوع می‌پیوندد، افزود: این پدیده هر 105 سال یک بار اتفاق می‌افتد.

دبیر آکادمی نجوم و فیزیک هرمزگان با بیان اینکه دانشجویان عضو آکادمی دانشجویی فیزیک و نجوم استان هرمزگان و سایر علاقه‌مندان به این حوزه از سحرگاه امروز در ساحل بندرعباس و قشم حضور یافتند تا به تماشای این پدیده بنشینند، ادامه داد: رصد امروز در بندرعباس با استفاده از دو تلسکوپ مجهز به فیلتر مایلار 12 اینچ انجام شد.

وی اضافه کرد: این پدیده چهار تماس دارد که که گذر دوم و سوم آن در استان هرمزگان قابل رویت بود و تا حوالی ساعت 9:24 نیز این امکان وجود داشت که علاقه‌مندان حاضر در ساحل بندرعباس توانستند مناظر مدنظر را مشاهده کنند.

ناصر پناهی دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد فیزیک لیزر از دانشگاه تبریز و مدیرگروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز در این راستا اظهار داشت: این پدیده در آسمان ایران، از ساعت 05:26 دقیقه صبح از زاهدان آغاز و مسیر خود را تا بندرعباس در ساعت 05:50 دقیقه ادامه داد که در تهران نیز از ساعت 9:06 صبح قابل مشاهده بود.

به گفته وی، به دلیل غبار گرفتگی ناشی از شرجی هوا، خورشید در حالی که خالی سیاه بر گوشه پیشانی آن دیده می‌شد حوالی ساعت 6:05 بر آسمان شرقی بندرعباس و از فراز ساختمان‌های بلند شهر نمودار شد.

گذر زهره شامل چهار مرحله تماسی است که در ایران تماس‌های سوم و چهارم قابل مشاهده بود.

گذر سیاره زهره از تماس اول آغاز می‌شود، در این مرحله قرص سیاره زهره از بیرون با خورشید مماس می‌شود، در تماس دوم که حدود 20 دقیقه رخ می‌دهد قرص سیاره زهره از درون با خورشید مماس می‌شود.

در تماس سوم قرص سیاره به لبه دیگر خورشید می‌رسد و در تماس چهارم سرانجام سیاره با خورشید از بیرون مماس می‌شود و گذر به پایان می‌رسد.

"فارابی" حکیم بزرگ ایرانی، نخستین دانشمندی است که احتمالاً در سال 910 میلادی گذر زهره را رصد کرده ‌است.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول