اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون:

40 درصد حوادث کاری در بخش ساختمان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخش ساختمان حدود 35 تا 40 درصد حوادث جامعه را به خود اختصاص می‌دهد.

40 درصد حوادث کاری در بخش ساختمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد اصابتی بعد از ظهر امروز در همایش نقش تعامل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار با بازرسان کار در تحقق اصل تولید ملی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی کار در سال 2008، دو میلیون و 340 هزار نفر در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که 75 درصد آنان به خاطر بروز بیماری‌ها و آلایندگی محیط کار بوده است.

به گفته وی، از این تعداد مرگ و میر 340 هزار نفر ناشی از کار و نزدیک به 2 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از کار فوت می‌کنند که 29 درصد بیماری قلبی، 25 درصد بیماری‌های مسری و 21 درصد بیماری‌های خونی است.

وی با اشاره به اینکه حوادث ناشی از کار حداقل چهار درصد از تولید ناخالص هر کشور را به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: هر حادثه منجر به فوت در محیط‌های کار، بین شش تا 7 هزار روز کاری را از بین می‌برد.

اصابتی بیان کرد: بیش از 900 هزار نفر در جهان در تماس با مواد خطرناک هستند.

به گفته وی اگر چه از سال 2001 تا سال 2008 نرخ حوادث غیرکشنده در محیط‌های کاری کاهش یافته اما پدیده‌های جدید و خطرات جدیدی در جهان در حال رخ دادن بوده که ناشی از گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در محیط کار است.

این مقام مسئول افزود: سال 89 در ایران 19 هزار حادثه سرپایی رخ داده که یک‌دهم آمار حوادث منجر به فوت پزشکی قانونی از این حوادث بوده است.

وی با برشمردن و مقایسه میزان حوادث کاری در کشورهای چین، آمریکا و اروپا تصریح کرد: در آن کشورهایی که نظام ایمنی استقرار یافته حوادث کاهش محسوسی دارد چنانکه برای ساخت ورزشگاه المپیک لندن 3 میلیون ساعت کار انجام شد و حتی یک حادثه نیز گزارش نشد.

به گفته اصابتی در کشورهای توسعه یافته 25 درصد نیروی شاغل در معرض خطرات کاری هستند و در کشورهای فقیر 75 درصد افراد در معرض خطر قرار دارند.

مدیرکل بازرسی وزارت کار افزود: به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری در بحث آموزش به نیروی کار بیش از چهار واحد بازگشت سرمایه برای کارفرما وجود دارد چراکه گاهی اوقات کارفرما ابزار ایمنی را در اختیار کارگر قرار داده اما آگاهی لازم برای استفاده از آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی کارفرمایان گمان می‌کنند سرمایه‌گذاری در ایمنی هدر دادن منابع است در حالی که به ازای هر ریال سرمایه‌گذاری در بحث ایمنی 2.2 درصد بازگشت سرمایه وجود دارد.

مهارت‌های مدیریتی دیگر موردی بود که اصابتی ذیل بحث ایمنی عنوان کرد و اینکه تکرار یک حادثه مشابه در یک کارگاه نشان‌دهنده ضعف مدیریت آن کارگاه یا واحد تولیدی است.

عباس عباسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس دیگر سخنران این همایش بود که گفت: حفاظت فنی مصونیت است نه محدودیت چرا که فصل چهارم قانون کار بر لزوم صیانت از نیروی انسانی تاکید کرده است.

به گفته وی، شرکت‌هایی که به ازای سرمایه‌گذاری برای نهادینه‌شدن بحث حفاظت انجام دهند، غرامت کمتری می‌پردازند و به واقع این سرمایه‌گذاری در راستای نهادینه‌کردن فرهنگی است که در صورت نهادینه‌شدن افزایش تولید ملی را در پی دارد.

عباسی تشکیل و فعال‌شدن کمیته‌های حفاظت فنی و ارتقای فرهنگ ایمنی کارگران را از اهداف این همایش برشمرد و افزود: ارتقای نحوه همکاری بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای اعضای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، ثمرات فراوانی در پی دارد.

وی اضافه کرد: اگر حوادث ناشی از کار با استفاده از ظرفیت‌های کمیته‌های فنی کاهش یابد گام بزرگی در حمایت از کار و سرمایه ایرانی برداشته شده است.

وی نیروی انسانی را مهم‌ترین حلقه زنجیره تولید دانست و اظهار داشت: صحت و سلامت عوامل تولید ضمن جلوگیری از به هدر رفتن منابع و سرمایه انسانی آرامش روحی را برای عوامل تولید به ارمغان می‌آورد و افزایش راندمان را نیز در پی دارد.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول