اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه:

زهره آسمان تحت‌ نظر قرار گرفت

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: دو روز است که تغییرات هلال زهره رصد می‌شود که این رصد تا دو روز بعد از گذر زهره از مقابل خورشید نیز ادامه خواهد داشت.

زهره آسمان تحت‌ نظر قرار گرفت

علی عجب‌شیر‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: هدفی که از رصد گذر زهره از مقابل خورشید در برنامه کاری منجمان حاضر در آذربایجان‌شرقی قرار دارد تمایل صفحه چرخشی زهره به دور خورشید و تمایل صفحه چرخشی زمین به دور خورشید است.

وی تماس سوم و چهارم را در این رویداد نجومی برای تیم تحقیقاتی‌اش مهم دانست و گفت: این برخورد نیز از سه روز مورد رصد قرار گرفته که در ساعت 9:15 دقیقه روز هفدهم خرداد (فردا) اتفاق خواهد افتاد.

عجب‌شیر‌زاده بهترین زمان برای رویت این پدیده نجومی نادر را بین ساعت 8.30 تا 9.20 فردا، 17 خرداد اعلام کرد و گفت: از ساعت شش صبح که عبور زهره از مقابل خورشید آغاز می‌شود تا ساعت 9:22 که آخرین تماس این عبور اتفاق می‌افتد این پدیده به‌صورت کامل و علمی رصد خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده از چهار تلسکوپ کاملاً حرفه‌ای برای رصد این پدیده،‌ گفت: عبور زهره از مقابل خورشید به‌صورت حرفه‌ای در رصدخانه‌های مراغه و رصدخانه خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی دانشگاه تبریز رویت خواهد شد.

این فعال عرصه علم نجوم کشور اضافه کرد: منجمانی از پاریس در کنار منجمان داخلی برای انجام تحقیقات گسترده در مورد این اتفاق در آذربایجان‌شرقی و رصدخانه‌های خواجه‌ نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز و مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه حضور دارند.

عجب‌شیری‌زاده با اشاره به اینکه این پدیده تا 105 سال دیگر اتفاق نخواهد افتاد، گفت: آخرین مورد از گذر زهره از مقابل خورشید در سال 1383 روی داده است.

زهره سیاره زیبای منظومه شمسی که در روزگاران قدیم به‌عنوان ستاره‌ صبحگاهی و شامگاهی شناخته می‌شد و دومین سیاره منظومه شمسی پس از خورشید محسوب می‌شود که در شب و حتی روز درخشان است و یکی از معدود اجرامی است که می‌تواند با نور خود بر روی زمین سایه ایجاد کند.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول