اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اعتکاف؛ نزدیکی به دل‌های آسمانی

خبرگزاری فارس: شاید سخت باشد، سه روز در مسجد بیتوته کردن و اجازه خروج از مسجد را نداشتن اما حال و هوای مساجد در این روزها باعث می‌شود تا سال‌ها خاطره ساعات معنوی اعتکاف در دل معتکفان باقی بماند.

اعتکاف؛ نزدیکی به دل‌های آسمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، اعتکاف، از نظر لغوی مصدر باب افتعال از «عکف» است، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. در دین اسلام، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود. اعتکاف کردن در صورت نذر بر شخص واجب می‌گردد.

مهم‌ترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید (ایام البیض) (یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب) و یا 10 روز آخر ماه رمضان است. البته فضیلت رمضان بیشتر است. اما باید دانست که اعتکاف زمان اختصاصی ندارد و در هر زمانی می‌توان این عمل مستحبی را انجام داد و اوقات ذکر شده فقط زمان‌هایی است که فضیلت آن بیشتر است. تنها باید توجه داشت که اعتکاف ما در دو روزی که روزه در آن حرام است (عید فطر و عید قربان) قرار نگیرد.

مراسم روح بخش اعتکاف چند سالی است که به صورت ویژه در کشور برگزار می‌شود و استقبال جوانان از این مراسم سراسر معنوی بسیار پرشور است.

معاون فرهنگی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در این باره می‌گوید: بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف جوانان و نوجوانان هستند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی خاطر نشان می‌کند: در سال‌جاری بیش از 85 درصد شرکت کنندگان در این مراسم معنوی را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بخش فرهنگی اعتکاف تا کنون به بهترین وجه ممکن اجرایی شده است و اصلی‌ترین بخش اعتکاف که مراسم ام‌‌داوود است تا ساعات آینده آغاز می‌شود.

سروستانی با اشاره به اینکه ثبت نام  در مساجد برای اعتکاف معمولا قبل از آغاز این مراسم معنوی انجام می‌شود، می‌گوید: معمولا در هنگام برگزاری این مراسم، تعداد شرکت کنندگان در مساجد به چهار الی پنج برابر آمار ثبت نام‌ شدگان افزایش می‌یابند.

* 45 هزار خوزستانی معتکف شدند

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در این باره میَ‌گوید: امسال بیش از 45 هزار نفر در مراسم اعتکاف خوزستان شرکت کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایشی چشم‌گیر داشته است.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک می‌افزاید: در سال قبل در مراسم اعتکاف استان خوزستان 35 هزار نفر نام نویسی کردند و پیش‌بینی‌ها برای شرکت 40 هزار نفر در خوزستان بود اما آمارها در روزهای پایانی حضور معتکفان به 45 هزار نفر رسید به طوری که برخی از شهرستان‌ها با کمبود فضا برای معتکفان روبه‌رو شدند.

وی خاطر نشان می‌کند: اعتکاف استان خوزستان در سال‌جاری با مشارکت بیش از 350 مسجد در مناطق شهری و روستایی در حال برگزاری است.

وی تاکید می‌کند: در سال‌جاری تلاش شده است تا از سخنرانان مطرح استانی در مراسم اعتکاف استفاده شود تا بار معنوی مراسم اعتکاف افزایش یابد و در راستای بصریت افزایی شرکت کنندگان این مراسم گامی برداشته شود.

* اعتکاف 1800 دانشجوی دانشگاه آزاد

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در منطقه شش آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: در شرایط کنونی مراسم اعتکاف در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان در حال برگزاری است و یکهزار و 857 نفر دانشجو در این مراسم شرکت کرده‌‌اند.

حجت‌الاسلام عبدالباری جوانمرد زاده درباره تعداد دانشجویان دختر و پسر شرکت کننده در این مراسم تاکید می‌کند: در شرایط کنونی بیش از یکهزار و653 نفر دانشجوی دختر و 204 دانشجوی پسر در مراسم اعتکاف دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان شرکت کرده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به میزان مشارکت دانشجویان در سال‌جاری در این برنامه معنوی می‌افزاید: مشارکت دانشجویان در سال جاری بیش از 102 درصد افزایش داشته است.

جوانمردزاده می‌گوید: مشارکت دانشجویان دختر نسبت به سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش یافته و در سال‌جاری بیش از 89.3 درصد جمعیت شرکت کنندگان مراسم اعتکاف دانشجویی را دختران به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به تعداد دانشگاه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری این مراسم معنوی در خوزستان تاکید می‌کند: این مراسم معنوی در 15 دانشگاه آزاد اسلامی در سطح خوزستان هم اکنون در حال برگزاری است.

* اعتکاف300 دانشجوی دولتی در اهواز

در همین حال، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های خوزستان درباره شرکت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در مراسم اعتکاف سال‌جاری می‌گوید: در سال‌جاری 300 دانشجو در مساجد شهرستان اهواز معتکف شده‌اند.

حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی می‌افزاید: اعتکاف دانشجویان در سال‌جاری در سه مسجد شهرستان اهواز برگزار شده است و شرکت دانشجویان در این مراسم نسبت به سال گذشته چشم‌گیر بوده است.

وی خاطر نشان می‌کند: در شرایط کنونی 90 دانشجوی پسر و 100 دانشجوی دختر در مسجد دانشگاه شهید چمران اهواز و 100 دانشجوی دختر دیگر در مسجد قائمیه اهواز معتکف شده‌اند.

این مقام مسئول می‌افزاید: اعتکاف در سال‌جاری با برنامه‌ریزی ویژه‌ای برگزار شده است ولی اعتکاف اساتید در دستور کار نبوده است.

* اعمال ام‌داوود پر پرواز اعتکاف

پس از دو روز نیم بیتوته در مسجد، هنگامی که به عصر روز سوم و روز شهادت حضرت زینب(س) می‌رسیم، پس از اقامه نماز ظهر و عصر اعمال ویژه‌ای به نام ام‌داوود مستحب موکد است. سومین روز اعتکاف در حالی برگزار می‌شود که ‏معتکفان با خلوص نیت بیشتر به راز و نیاز با خدای خود می‌پردازند.‏

فـاطـمـه، مادر داوود پسر زاده امام حسن مجتبى (ع ) و مادر رضاعى امام صادق (ع) است که امام صادق (ع) اعـمـال پانزدهم رجب را برای رهایی پسرش از اسارت به او می‌آموزد.

در کتب حدیث نقل شده، جوانی عراقی به نام داوود که اهل معرفت بود به دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان گرفتار شده بود. مادرش تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به خدمت امام صادق(علیه السلام) رسید و داستان را نقل کرد و از آن حضرت چاره‏ جویی نمود. حضرت فرمود آیا می‏دانی این ماه، ماه رجب است و دعا در آن زود به اجابت می‏رسد آنچه را که می‏گویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان رهایی یابد.

سید بن طاووس از ام داوود با کنیه ام خالد یاد کرده، و او را از جده‌هاى صالح و مومن و شایسته خود دانسته و در باب اعمال نیمه رجب خصوصیات و شرح اعمال ام داوود را آورده است:

ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه ‏بدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و 8 رکعت نماز به جا بیاور در حالتی که رکوع و سجودشان‏ را نیکو انجام دهی و در موضع خلوتى باش که چیزى تو را مشغول نسازد و انسانى با تو تکلّم ننماید، پس چون از نماز فارغ شدی رو به قبله کن و بخوان سوره مبارکه حمد را صد مرتبه و سوره مبارکه اخلاص را صد مرتبه و آیة الکرسى را 10 مرتبه و بعد از اینها بخوان سُوَر مبارکه انعام و بنى اسرائیل و کهف و لقمان و یس و صافّات و حم سجده و حمعسق و حم دخان و فتح و واقعه و مُلْک و ن وَ اِذَا السَّمآءُ انْشَقَّتْ و ما بعدش را تا آخر قرآن و چون از اینها فارغ شدی بگو در حالتى که رو به قبله باشی دعای مخصوص ام داوود را. منابع حدیثی می‌افزایند همین که نماز را خواند پس از مدّت کمی پسرش آزاد شد. پس از آن ام داوود خدمت امام صادق(علیه السلام) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند.

اعـمـال نـیـمه رجب و دعاى معروف به ام داوود که شیخ صدوق، شیخ طوسى، علامه مـجـلـسى و سیدبن طاووس آن را از نظر سند معتبر و از نظر تاثیر براى رسیدن به حاجت، رفع گرفتارى‌ها و برطرف شدن ظلم و ستم دیگران تجربه شده و معتبر شناخته‌اند.

بسیاری اجرای این اعمال را برای رهایی از بند نفس اماره می‌دانند ولی آنچه در این ساعات پایانی اعتکاف بسیار اهمیت دارد استفاده بهینه از فرصت باقی‌ماند اعتکاف و برداشتن توشه معنوی برای یک سال آینده است.

براستی اعتکاف شاید تمرینی برای آمادگی در راستای درک صحیح شرایط روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان باشد.

 ------------------------------

گزارش: مجتبی نارنج پور

--------------------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول