اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

سازمان بازرسی مانع اعطای تسهیلات بانک‌ها نیست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ بعد از فساد اخیر بانکی هر جا پا می‌گذاریم گفته می‌شود سازمان بازرسی اجازه اعطای تسهیلات را به بانک‌ها نمی‌دهد در حالی‌که هیچگاه نگفتیم وام ندهید، بلکه گفتیم غیرقانونی وام ندهید.

سازمان بازرسی مانع اعطای تسهیلات بانک‌ها نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط‌عمومی سازمان بازرسی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دیدار با فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی مشکلات و معضلات آنان را بررسی کرد.

وی به ابراز شگفتی رئیس اتاق بازرگانی تبریز از میزان استقبال اعضای اتاق بازرگانی استان از این نشست اشاره کرد و گفت: گفته شد که این میزان استقبال به‌ خاطر این است که مشکلات فعالان اقتصادی استان خیلی حاد و شرایط سختی بر آنان حاکم است، ولی علاوه بر آن شما اینجا جمع شدید چون به تولید وفادار بوده و تولید برای شما ارزش و افتخار است.

پورمحمدی افزود: فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی اینجا گرد هم آمدند تا بررسی شود و ببینیم چه گره‌ای می‌توانیم از سر راه تولید برداریم.

وی با اشاره به اظهارات فعالان اقتصادی در این نشست، تصریح کرد: این مطالب و دغدغه‌ها باید گفته شود و توسط مسئولان نیز شنیده شود، در این نوع جلسات این‌طور نیست که راه‌حل همه مشکلات دست ما باشد و ما بتوانیم همه مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: واقع امر این است که دغدغه‌های شما را رهبر معظم انقلاب نیز دارد، اگر رهبری دغدغه شما را نداشتند امسال را سال تولید ملی نام‌گذاری نمی‌کردند؛ ایشان همه را دعوت کرد که امسال تولید ملی را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اظهارات یکی از فعالان اقتصادی حاضر در نشست که می‌گفت ما بیشتر از تحریم خارجی از تحریم داخلی رنج می‌بریم، گفت: دغدغه‌های شما جدی و درست است، نمی‌خواهیم باور کنیم ولی این قدر شنیده‌ایم که در حال تسلیم شدن هستیم؛ به جز این نشست در جاهای دیگر بارها به ما گفته شد از تحریم خارجی نمی‌ترسیم، بلکه تحریم داخلی ما را از پای در آورده است؛ می‌خواهیم باور نکنیم ولی این نگرانی وجود دارد.

پورمحمدی با اشاره به ظرفیت‌ها و پیشگامی آذربایجان در صنعت، اظهار داشت: آذربایجان همان قدر که در صنعت پیشگام است در فرهنگ، سیاست و تاریخ کشور هم پیشگام است.

افزایش فوق‌العاده هزینه‌ها گریبان‌گیر تولید شده است

در بخش دیگری از این نشست موضوع بالا بودن هزینه‌های تولید مطرح شد که رئیس کل سازمان بازرسی کشور در مورد آن گفت: افزایش فوق‌العاده هزینه‌های تولید را قبول داشته و می‌دانیم که این مسئله گریبان‌گیر تولید شده است و از سوی دیگر در این زمینه پیشنهاداتی ارائه شد که نیازمند تأمل و دقت بیشتری است.

یکی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه اخیراً بخشنامه‌ای صادر شده مبنی بر اینکه صاحبان چک برگشتی هفت سال از خدمات دولتی و بانکی محروم می‌شوند، از رئیس سازمان بازرسی خواست تا این مسئله را پیگیری و در راستای لغو آن تلاش کند.

پورمحمدی در پاسخ به این فعال اقتصادی ضمن تردید در قانونی بودن این بخشنامه گفت: در این باره قضاوت قطعی نمی‌توان کرد؛ اما با توجه به آشنایی که با قوانین به‌خصوص قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد دارم، این بخشنامه خلاف قانون است و وجاهت قانونی ندارد.

وی ادامه داد: البته این مسئله را به‌صورت قطعی نمی‌گویم اما قطعاً آن را بررسی می‌کنم؛ چراکه طبق قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، هر گونه تحریم و ممنوعیت درباره صاحبان چک برگشتی باید توسط یک کمیته متشکل از سه قاضی رای داده شود لذا باید در مورد این موضوع پیگیری دقیق شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به اظهارات یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه سیستم بانکی در خدمت تولید نیست، گفت: با شوکی که اخیراً بانک‌ها به واسطه کشف فساد بانکی اخیر دیدند مقداری زمین‌گیر شدند و اخیراً هر کجا پا می‌گذاریم گفته می‌شود بانک‌ها می‌گویند سازمان بازرسی اجازه نمی‌دهد ما وام و تسهیلات بدهیم؛ این در حالی است که هیچگاه نگفتیم وام ندهید، بلکه گفتیم غیرقانونی وام ندهید.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های نظارتی و بنده به‌عنوان رئیس هیئت نظارت بر صندوق توسعه ملی با روشنی، وضوح و قاطعیت اعلام می‌کنیم که بانک‌ها باید تسهیلات مورد نیاز تولید و به‌خصوص سرمایه در گردش مؤسسات و شرکت‌ها را تأمین کنند و نباید کسی بگوید سازمان بازرسی یا مؤسسات نظارتی مانع اعطای تسهیلات هستند؛ این حرف را نباید پذیرفت.

پورمحمدی با بیان اینکه ما با حاکمیت پولی مواجه هستیم، تصریح کرد: این گرفتاری ما است که اقتصاد ما متکی به کار و تولید نیست و به همین دلیل باید این نظام پولی و مالی تغییر کند.

وی اضافه کرد: در ساختار کنونی به جای اینکه کارخانه‌های ما رونق پیدا کند بانک‌ها رونق پیدا می‌کنند؛ البته بخیل نیستیم ولی باید بین بنگاه‌های اقتصادی و مالی یک توازن برقرار باشد زیرا اگر غیر از این باشد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود و معلوم است که سود در پول است نه کار و تولید.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول