اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

افزایش مصرف سیگار در سنین پایین‌ نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: مصرف سیگار و دخانیات در سنین کم و پایین‌تر از 20 سال نگران‌کننده و تهدید‌کننده است.

افزایش مصرف سیگار در سنین پایین‌ نگران‌کننده است

حسن قبادی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اعتیاد به سیگار آن هم در سنین پایین‌تر از 20 سال نگرانی‌ها و نابسامانی‌ها را تشدید کرده است به طوریکه در این بین مصرف سیگار در بین دختران جوان رو به افزایش است.

وی به عادت غلط گذشته در بسیاری از مناطق روستایی در مصرف عمومی سیگار در مناسبت‌ها و مناسبات مختلف خاطرنشان کرد: اگر زمانی در مناطق روستایی اهالی سیگار به هم تعارف می‌کردند و در یک اقدام غلط و فرهنگ ناصحیح حرکت استعماری مصرف دخانیات را ترویج می‌دادند در حقیقت عارضه آن امروز در فاصله سنی 20 تا 50 سال به خوبی مشهود است.

فوق تخصص ریه سیگار را عامل اصلی سرطان ریه و برونشیت برشمرد و گفت: هر چند در جامعه ما قبح سیگار کشیدن حتی در بین جوانان شکسته شده است و خانواده‌ها به جای ترس از گرایش به سیگار به عنوان مبدا مصرف مواد مخدر از توسعه فروش و مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی نگران هستند اما باید در جامعه به گونه‌ای حساس‌سازی کرد تا مصرف سیگار نیز قبیح و زشت تشخیص داده شود.

قبادی با یادآوری اینکه مصرف سیگار به عارضه قلبی و ریوی و تشدید بیماری‌های عروقی و مرگ و میرهای ناعلاج منجر می‌شود، به خبرنگار فارس بیان داشت: اغلب سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از مصرف سیگار است به طوری که 90 درصد عامل سرطان ریه سیگار می‌باشد که هیچ راه بازگشتی نیز برای درمان و مداوای این سرطان وجود ندارد.

وی یادآور شد: ‌اگر در سرطان پروستات و یا دیگر سرطان‌های رایج و شایع نظیر معده و مری کور‌سوی امیدی وجود داشته باشد اما بیماری سرطان ریه و برونشیت مزمن که سالانه 2.5 میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد تنها عامل پیشگیری از آن مصرف نکردن سیگار است.

این استاد دانشگاه سرفه‌های شدید و خلط خونین و برخی علایم ظاهری را از نشانه‌های سرطان ریه اعلام و تصریح کرد: ‌در استان ما به دلیل بی‌توجهی به علایم این بیماری شاهد تشدید سرطان ریه و کشتار در این زمینه هستیم.

قبادی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه سرطان ریه 100 درصد قابل پیشگیری است، به خبرنگار فارس اظهار داشت: ‌اگر کشنده‌ترین عامل ایجاد و تشدید این سرطان سیگار باشد ترک آن نیز می‌تواند به موقع از گسترش این بیماری جلوگیری کند اما ابتلا به این سرطان دیگر راه بازگشتی ندارد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول