اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با اشاره به اینکه ناتو قابل اعتماد نیست

پوتین: روسیه به تضمین محکمی درباره سپرموشکی احتیاج دارد

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهوری روسیه در پاریس تاکید کرد این کشور به یک تضمین نظامی-فنی محکم در مورد عدم جهت‌گیری ضد روسی سپرموشکی اروپایی نیاز دارد و صرف گفتن این جمله که «نترسید، ما کاری نخواهیم کرد» کافی نیست.

پوتین: روسیه به تضمین محکمی درباره سپرموشکی احتیاج دارد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری جدید فرانسه در پاریس اعلام کرد که «تضمین نظامی-فنی» در خصوص عدم جهت‌گیری سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی علیه امنیت ملی روسیه برای این کشور بسیار ضروری است.

پوتین در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع‌گیری روسیه در قبال مسئله سپر موشکی اروپایی گفت: ما نمی‌خوایم که تنها در گفت‌وگو با یکی از کشورهای عضو ناتو به توافق در خصوص مسئله سامانه دفاع ضد موشکی دست یابیم. ولی فعلا که شرکای غربی ما به تصمیم گیری یک جانبه در این رابطه می پردازند.

وی در عین حال گوشزد کرد که روسیه از چنین وضعیتی رضایت ندارد که تصمیمات در مورد سپر موشکی اروپایی بصورت یکجانبه گرفته می‌شوند.

رئیس‌جمهوری روسیه توضیح داد: بسیاری از مسائل در خصوص سپر موشکی مورد بررسی قرار گرفته و بدون حضور روسیه و قطعا بدون در نظر گرفتن منافع ملی این کشور در مورد آنها تصمیم گیری شده است.

پوتین یادآور شد: البته روسیه علاقه مند است نه تنها بشنود سپر موشکی علیه این کشور جهت گیری نشده، بلکه تضمین نظامی-فنی محکم که در سندی حقوقی و تعهد آور تنظیم شده باشد هم دریافت کند.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: تنها در این صورت ما خود را امن احساس کرده و می‌توانیم گفتگو با شرکای خود را بطور معمول ادامه دهیم.

به گفته وی، پیش از این به روسیه وعده داده بودند که ناتو به سمت شرق گسترش پیدا نخواهد کرد و در نزدیکی مرزهای این کشور پایگاههای نظامی جدید ناتو ایجاد نخواهد شد، ولی اکنون شاهد هستیم که دقیقا برخلاف این وعده‌ها عمل شده است.

پوتین تاکید کرد: صرف گفتن این جمله که «نترسید، ما هیچ کاری نخواهیم کرد» مسلم است که در جهان امروز اصلا کفایت نمی‌کند. این مسئله برای دوران کودکستان است. ما به یک تضمین محکم و توافقنامه جدی در زمینه امنیتی احتیاج داریم.

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال یادآور شد که این کشور قصد ندارد به زور توسل شود و همچنان خواستار ادامه مذاکرات با شرکای خود در ناتو در رابطه با سپر موشکی اروپایی است.

روسیه و ناتو در نشست سران لیسبون در سال 2010 با یکدیگر توافق کردند که در زمینه ایجاد سپر موشکی اروپایی همکاری کنند، ولی در جریان مذاکرات آمریکا از ارائه تضمین در این خصوص که این طرح علیه توان بالقوه راهبردی روسیه جهت گیری نخواهد شد، خودداری کرد. از آن به بعد مسئله سپر موشکی به یکی از اختلافات اساسی در روابط روسیه و آمریکا تبدیل شده است.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول