اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

امواج خروشان مصر در جمعه "عزل بازماندگان مبارک" /ارائه "وثیقه عهد" بر نامزدهای انتخاباتی

خبرگزاری فارس: در جمعه "عزل شفیق" نه تنها التحریر قاهره که همه شهرهای مصر یکصدا جلوگیری از شرکت شفیق در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مصر را فریاد زدند.

امواج خروشان مصر در جمعه "عزل بازماندگان مبارک" /ارائه "وثیقه عهد" بر نامزدهای انتخاباتی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصری المصریون، روز گذشته سراسر مصر هم‌ صدا با میدان التحریر قاهره فریاد "عزل بازماندگان رژیم مبارک" و از جمله جلوگیری از شرکت "احمد شفیق"، آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر را سر داد.

تظاهرات جمعه "عزل بازماندگان مبارک" در حالی روز گذشته در مصر برگزار شد که مردم انقلابی این کشور از اولین ساعات روز گذشته روی به سوی میدان التحریر آوردند.

تظاهرات جمعه "عزل بازماندگان مبارک" به دعوت نیروهای سیاسی و گروه‌ها و ائتلاف‌های انقلابی و جوانان مصر برگزار شد که بر آن نام "جمعه عزل شفیق" هم نهاده شده بود.

این تظاهرات تنها شهر قاهره را دربرنمی‌گرفت بلکه بسیاری از شهرها و استان‌های مصر نیز شاهد برگزاری تظاهرات‌های مشابهی نیز بود. در استان القلوبیه و شهر بنها پس از برگزاری نماز جمعه مردم انقلابی این شهر ضمن برگزاری تظاهراتی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر و راه یابی احمد شفیق به دور دوم انتخابات این کشور اعتراض کردند.

در اسکندریه نیز مردم این شهر پس از ادای نماز جمعه ضمن در دشت داشتن پارچه نوشته‌هایی که حضور احمد شفیق در دور دوم انتخابات مصر را محکوم می‌کرد، خواستار اجرای هرچه سریع‌تر قانون "عزل بازماندگان رژیم مبارک" و از جمله احمد شفیق از فعالیت‌های سیاسی از جمله شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر شدند.

در این راستا تظاهرات‌های مشابهی نیز در دیگر شهرهای مصر از جمله الفیوم و شمال سینا و الغربیه و البحر الاحمر و اسوان و سوئز و دمیاط و کفر شیخ و بلطیم و الاسماعیلیه و قنا برگزار شد و در تمام آنها تظاهرات‌کنندگان مصری از شورای عالی نظامی حاکم بر این کشور خواهان اجرای قانون "عزل سیاسی" و ممانعت احمد شفیق از مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.

مردم خشمگین مصر تصاویر احمد شفیق را به آتش کشیدند و آن را لگدکوب کردند. تظاهرات کنندگان مصری همچنین پایان حکومت شورای عالی نظامی مصر را خواستار شدند.

این در حالی است که تمام خطبای نماز جمعه مصر در خطبه‌های نماز روز گذشته خود ضمن تاکید بر اینکه حضور در انتخابات وظیفه‌ای ملی و شرعی است که بر عهده مصری‌ها گذاشته شده و گامی در راه برقراری دمکراسی در این کشور به شمار می‌اید، تاکید کردند: رای دادن به احمد شفیق به مثابه تایید رژیم سابق و بازگرداندن آن بر مسند قدرت در مصر است.

همچنین نیروهای مدنی مصر سندی را تحت عنوان "سند عهد" تهیه وآن را به دو نامزد شرکت کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور ارائه دادند.

در این راستا "محمد نور فرحات"،‌ حقوقدان برجسته مصری با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در سندیکای وکلای مصر سندی را بر محمد مرسی، نامزد جماعت اخوان المسلمون و احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک ارائه داد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر طی روزهای 16 و 17 ژوئن برابر با 27 و 28 خرداد با یک‌دیگر به رقابت می‌پردازند.

این سند از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر درخواست کرده تا گروهی ریاستی تشکیل دهند که در آن نمایندگان تمام جناح‌ها و طیف‌های سیاسی و انقلابی مصر مشارکت داشته باشند و نام افراد حاضر در این گروه‌ها را نیز اعلام کنند.

همچنین این سند خواستار تشکیل دولتی ائتلافی متشکل از تمام جریان‌ها و طیف‌ها و اعلان نخست‌وزیر این دولت پیش از انتخابات و تعهد به عدم دخالت در دشتگاه قضائیه به هیچ و جه ممکن و تحت پیگرد قرار دادن و مجازات مفسدان سیاسی رژیم سابق شده است.

در ادامه این سند که بر مرسی و شفیق ارائه شده و از آنها خواسته شده تا آن را امضا کنند،‌ خواستار دادن تضمین و تعهد به عدم بازگشت و قدرت یافتن مجدد حزب ملی منحل یا رهبران و سران آن تحت هر عنوان و به هر دلیل و تبعیت از مساوات و برابری در تعامل با نیروهای سیاسی و ایجاد و تحکیم اصل عدالت اجتماعی و بازگرداندن حقوق غصب شده مردم به آنها و ضرورت اعلام تشکیل مجلس موسسان تدوین قانون اساسی جدید مصر طی روزهای آینده و به دور از هرگونه تبلیغات انتخاباتی شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول