اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌ علمیه قم:

طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه اجرا شد

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌ علمیه قم گفت: با اجرای طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه‌های علمیه، میانگین تعداد طلاب حاضر در کلاس‌های درس به چند برابر افزایش یافته است.

طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در چهاردهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن سالروز حماسه 15 خردادماه اظهار کرد: این واقعه بزرگ، سنگ‌بنای انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: حوزه علمیه قم از جایگاه رفیعی برخوردار است و همه کسانی که دغدغه دینی دارند، نگاهشان به این جایگاه بلند دوخته شده است.

مدیر حوزه‌ علمیه قم با بیان اینکه حوزه قم در طول تاریخ، عظمت و بزرگی خود را با ارکان مقدسی چون مراجع عظام حفظ کرده است گفت: ما موظف هستیم این امانت را پاسداری و حفظ کنیم.

وی با تاکید بر تدبیر و برنامه‌ریزی به منظور هماهنگی‌های بیشتر در حوزه‌های علمیه بیان داشت: اجلاسیه چهاردهم اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه نیز مانند سال‌های گذشته با شکوه هر چه بیشتر برگزار شده است.

فرخ‌فال با اشاره به برگزاری این اجلاسیه خاطر نشان کرد: مباحث گوناگونی چون تهذیب، تربیت و حراست از جایگاه عظیم روحانیت در جمع‌های مختلف بررسی و کارگروه‌هایی بر اساس دیدگاه‌های اساتید تشکیل شد.

مدیر حوزه‌ علمیه قم با بیان اینکه مباحث مورد نظر به محضر مراجع تقلید نیز ارائه می‌شود گفت: امیدواریم از این طریق بتوانیم وظایف خود را نسبت به حوزه‌های علمیه انجام دهیم.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید با حفظ ارزش‌های خود، رشد و تکامل یابند زیرا یکی از مباحثی که از دیرباز به عنوان دغدغه علما وجود داشت، بحث نظم و انضباط در سطوح عالی یعنی پایه‌های هفت تا 10 حوزه بوده است.

فرخ‌فال با اشاره به سنت دیرینه حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در طول تاریخ، طلاب فاضل پس از گذراندن مراحل بالاتر، به تدریس در سطوح پایین‌تر مشغول می‌شدند اما ممکن است در شرایط کنونی، بحث استادپروری در سطوح پایین‌تر به حداقل رسیده باشد.

مدیر حوزه‌ علمیه قم تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود، طرحی آماده و به محضر علما و مراجع و مدیریت حوزه‌های علمیه ارائه شد و پس از جمع‌بندی نظرات همه آنها، طرح ساماندهی سطوح عالی در حوزه علمیه قم به اجرا گذاشته شد.

وی با اشاره به حدود 26 هزار پرونده موجود از طلاب در سطوح هفت تا 10 افزود: در این میان 17 هزار طلبه محصل فعال در این دوره‌ها مشغول به تحصیل بودند ضمن اینکه در آمارگیری‌های مکرر مشخص شد که 2450 نفر طلبه از این میان به کلاس‌های درس می‌رفتند و بقیه آنها در شهر و دیار خود ساکن شده یا به کارهای دیگر مشغول بودند.

فرخ‌فال گفت: این آمار اکنون به حدود 7 هزار نفر رسیده است و اساتید سطوح عالی نیز شاهد این ماجرا بوده‌اند زیرا میانگین طلاب حاضر در کلاس‌های آنان به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مدیر حوزه‌ علمیه قم با تاکید بر اجرای طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه در رشته‌هایی چون تفسیر و کلام بیان داشت: موفقیت این طرح حاصل همکاری تمام اساتید سطوح عالی است.

وی ادامه داد: حضور و غیاب کلاس‌های درس باید در نتیجه پایانی طلاب لحاظ شود و اساتید حوزوی، نقش مهمی در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح دارند.

فرخ‌فال با اشاره به فرم‌های تهیه شده ویژه اساتید سطوح عالی گفت: از اساتید خواسته شده که محدوده تدریس خود را در این فرم‌ها مشخص کنند تا طرح سئوالات نیز در همین محدوده صورت گیرد ضمن اینکه برخی از بزرگان حوزه به دنبال محدوده‌هایی هستند که معمولاً در حوزه‌ها تدریس نشده و موجب آسیب جدی علمی به طلاب می‌شود.

مدیر حوزه‌ علمیه قم افزود: ثقل علمی در میان طلاب حوزه علمیه دیده می‌شود بنابراین ضروری است که به منظور کاربردی کردن دروس در حوزه‌های علمیه اقدام جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول