اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان کرد

تلاش گسترده فقها برای معرفی ناشناخته‌های فقه

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: فقهای اسلام باید تلاشی گسترده، عمیق و نهضت‌گونه را برای فعال کردن ناشناخته‌ها و ناگفته‌های فقه به انجام برسانند.

تلاش گسترده فقها برای معرفی ناشناخته‌های فقه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار جمعی از وکلا و قضات وزارت عدلیه کشور افغانستان اظهار کرد: باید با فعال کردن سه مکانیزم نظریه‌پردازی فقهی، قاعده‌سازی فقهی و شناخت قواعد به صورت شبکه‌ای و کشف و فعال کردن روح‌الشریعه توانایی‌های درون نهفته فقه و ناگفته‌ها و ناشناخته‌های آن را در مصاف با حقوق فعال کنیم.

وی ادامه داد: فقه اسلامی یک فقه غنی است، فقهای شیعه و سنی در طول تاریخ تلاش بسیار گسترده‌ای در راستای شناخت، معرفی، تحکیم و تثبیت آن انجام داده تا این فقه امروز در اختیار ما قرار گرفته است ولی در عین حال، فقه ابعادی بیشتر از آنچه نشان داده است دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد: با تقویت و توسعه این سه مهارت و مکانیزم، فقهی غنی‌تر، نیرومندتر و برجسته‌تر سر بر خواهد آورد.

مبلغی ضمن اظهار این نکته که قواعد فقهی یعنی مجموعه‌های نظم یافته‌ای از احکام کلی که ذیل آنها موارد و اصناف بسیاری از احکام جزئی قرار می‌گیرند گفت: درست است که کتاب‌های زیادی در زمینه قواعد فقهی تالیف شده، ولی آیا ما همه قاعده‌های فقهی را کشف کرده‌ایم؟ و آیا ما بخش‌هایی از فقه که قابلیت فرمولیزه شدن را دارند منسجم کرده‌ایم؟

وی با اشاره به اینکه در حقوق و تفسیر قوانین، به روح قوانین تمسک می‌شود اضافه کرد: شریعت الهی که روح منسجم‌تر و منطقی‌تری در ورای مجموعه‌های آن وجود دارد، چرا نباید با مکانیزم روح‌الشریعه شناخته شود؟

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: وقتی قوانین بشری دارای روح است، شریعت که کار خداوند حکیم و علیم است، قطعا درون آن روح موج می‌زند و هر مجموعه‌ای از آن دارای روح و محتوایی است، ولی ما کجا مهارت و صنعت روح‌شناسی و استفاده از روح‌های مجموعه احکام را فعال کرده‌ایم؟

وی افزود: برای دستیابی به انعطاف، قدرت و هدف‌گیری‌های فقه باید با دنیای روح‌های نهفته در شریعت آشنا شویم.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول