اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کامل‌ترین مرکز خزندگان کشور آماده بازدید مردم

از نگهداری کوچک‌ترین میمون دنیا تا قورباغه گوشت‌خوار در باغ وحش ساری

خبرگزاری فارس: مسئول باغ‌وحش مرکز مازندران با بیان اینکه در آخر هفته، ترافیک سنگینی در مسیر منتهی به باغ‌وحش ایجاد می‌شود، گفت:‌ پارکینگ 3 هزارمتری مملو از خودرو می‌شود و درصدد هستیم این پارکینگ را به 7 ‌هزار متر افزایش دهیم.

از نگهداری کوچک‌ترین میمون دنیا تا قورباغه گوشت‌خوار در باغ وحش ساری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در باغ وحش برای هر حیوانی قفسی را آماده کرده‌اند و بیشتر حیوانات را با جفتشان نگهداری می‌کنند.

برای برخی حیوانات هم زیستگاه مصنوعی ایجاد کرده‌اند. بیشتر باغ وحشها دارای سه قسمت است، بخش جانوران آبزی، بخش پرندگان و بخش جانوران دوزیست که تمام اینها بستگی به وسعت مکان باغ وحش دارد.

باغ‌های وحش در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان مراکز پژوهشی جانورشناسی نیز کاربرد دارند. معمولاً قفس‌های حیوانات درنده از میله‌های آهن محکم ساخته می‌شود و گاه نیز در اطراف محوطه زندگی این حیوانات استخرها و دریاچه‌های عمیق می‌سازند.

پیشینه ساخت باغ وحش یا مجموعه نگهداری حیوانات در یونان، روم، ایران و کشورهای اسلامی پیشینه دارد. جرجی زیدان آرد از سرگرمی‌های خلفا گردآوری و نگاهداری حیواناتی امثال شیر و ببر و فیل بود که از وسایل شکوه دربار به شمار می‌رفت. نخستین کسی که در خاندان عباسیان بدین امر (نگاهداری حیوانات) اهتمام کرد، منصور بود که فیل فراوان نگاه داشت و هارون‌الرشید شیر و ببر و انواع سگ‌ها و میمون‌ها گردآوری کرد.

خمارویه بن احمد بن طولون، باغ ویژه‌ای برای درندگان داشت و در هر گوشه آن قفس و خانه خاصی برای هر حیوان ساخته بودند.

نخستین باغ وحش به سبک جدید در ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار احداث شد و جایگاه آن باغ لاله‌زار در محل خیابان لاله‌زار کنونی در تهران بوده‌است. بعدها این باغ به فرح‌آباد منتقل و مرکز باغ وحش سلطنتی به‌شمار آمد.

در این فرصت رسانه‌ای سعی کردیم نخستین باغ وحش مازندران که با ابتکار دوستدار حیوانات و محیط زیست در مرکز استان مازندران بنا نهاده شد را معرفی کنیم.

*کامل‌ترین بخش خزندگان کشور در باغ وحش ساری است

مسئول باغ‌وحش ساری با اشاره به اینکه یکی از قوی‌ترین باغ‌وحش‌های کشور را داریم، گفت: کامل‌ترین بخش خزندگان کشور در باغ وحش ساری است.

جواد باقری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حیوانات مختلفی از گونه‌های پرندگان، خزندگان، چرندگان، درندگان و علف‌خواران در باغ وحش ساری نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ قرقاول، عقاب و جغد از گونه پرندگان، شیر، گربه‌های ایرانی و جنگلی از نوع گربه‌سانان، انواع خرگوش، خوکچه، همستر، کانگورو، اسب پرشین، گوزن قرمز و گوزن خالدار، آهو، بز پاکستانی، خوک، میش، خرس، کفتار و جوجه تیغی تنها بخشی از حیواناتی است که در این باغ‌وحش در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌ایم.

* نگهداری کوچک‌ترین میمون دنیا در ساری

باقری با بیان اینکه کامل‌ترین بخش خزندگان کشور در باغ وحش ساری است، متذکر شد:‌ کوچکترین میمون دنیا با اسم "مارموست" که در مجموع 18 سانتی‌متر است هم در این باغ وحش نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به بخش کروکدیل‌ها، مارهای سمی و غیرسمی و قورباغه گوشت‌خوار در این باغ‌وحش که مورد توجه علاقه‌مندان است، تصریح کرد: استقبال مردم در بازدید از این باغ‌وحش بسیار گسترده است.

مسئول باغ‌وحش ساری با بیان اینکه در ایام تعطیل آخر هفته، ترافیک سنگینی در مسیر منتهی به باغ‌وحش ایجاد می‌شود، گفت:‌ پارکینگ 3 هزارمتری مملو از خودرو می‌شود و درصدد هستیم این پارکینگ را به  7 ‌هزار متر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان استان در راه‌اندازی باغ‌وحش کمک کردند، یادآور شد:‌ به ویژه اعضای شورای شهر ساری و شخص استاندار مازندران از این پروژه کامل حمایت کردند.

باقری با اشاره به اینکه یکی از قوی‌ترین باغ‌وحش‌های کشور را راه‌اندازی کردیم، بیان داشت:‌ مهدهای کودک و مدارس استقبال فوق‌العاده‌ای از باغ‌وحش داشتند.

به گزارش فارس، مسیر منتهی به این باغ‌وحش با وجود علاقه‌مندان با ترافیک مواجه است و بهتر است مسئولان استانداری، فرمانداری، بخشداری و مسئولان محلی نسبت به عقب‌نشینی و بازسازی جاده اقدام کنند تا مردم به راحتی به این باغ‌وحش دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول