اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

پرداخت 85 درصد هزینه‌های بهینه‌سازی مصرف آب

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این سازمان 85 درصد هزینه‌های اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آب را پرداخت می‌کند و مابقی برعهده کشاورزان است.

پرداخت 85 درصد هزینه‌های بهینه‌سازی مصرف آب

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی اظهار کرد: عبور از کشاورزی سنتی و ورود به کشاورزی مدرن فقط با عزم کامل تولیدکنندگان و بهره‌برداران امکانپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش تولید به معنی افزایش سطوح زیرکشت در بخش زراعی و باغی نیست، افزود: نظارت و مدیریت بهینه بر منابع تولید می‌تواند با رعایت عملی الگوی کشت، موجب افزایش تولید و بازدهی مطلوب اقتصادی در بخش‌های کشاورزی شده و علاوه بر افزایش درآمد بهره‌برداران، رشد اقتصادی مناطق مختلف و توسعه پایدار بخش کشاورزی را به‌دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش سطوح زیر کشت اراضی زراعی و باغی استان، گفت: با توجه به کاهش بارندگی در طی چند سال گذشته در استان، استفاده بهینه و مدیریت شده آب در بخش زراعی استان کاملاً پر اهمیت شده و توسعه آبیاری بارانی و قطره‌ای در پایاب سدها با توجه به افزایش تقاضا برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، اجرا می‌شود.

کمک هزینه 260 میلیارد ریالی دولت برای سیستم‌های آبیاری

محمدیان گفت: در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در سال گذشته 260 میلیارد ریال کمک دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌ فشار در استان هزینه شده است که با اجرای کل این پروژه‌ها حجم قابل توجهی از آب آبیاری صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در سال گذشته با اعتبار مصوب بالغ بر 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای احیا و مرمت 68 رشته قنات در سطح شهرستان‌ها به‌منظور بهبود وضعیت منابع آبی در حد تخصیص دریافتی هزینه شده است.

وی افزود: در سال 90 نزدیک به 54 میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی برای کانال‌های آبیاری مصوب شده بود که با توجه به تخصیص اعتبارات در رقم 32 میلیارد ریال، اجرای طرح‌های مرتبط با کانال‌های آبیاری در طول حدود 40 کیلومتر کانال آبیاری عمومی رو به اتمام است و با اجرای پوشش بتونی کانال‌ها می‌توان تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش مصرف آب در انتقال آب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان ایفا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این سازمان 85 درصد هزینه‌های اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آب را پرداخت می‌کند، افزود: مابقی هزینه که رقم قابل توجهی نیست بر عهده کشاورزان و بهره‌برداران بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح تبدیل اراضی دیم به آبی در سال‌جاری با شتاب بیشتر انجام می‌شود و برنامه‌ریزی برای توسعه بخش کشاورزی با اجرای 52 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار و 19 هزار هکتار شبکه‌های فرعی صورت پذیرفته است، افزود: به ازای افزایش و تبدیل هر 4 هکتار اراضی دیم به آبی، حداقل برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

محمدیان افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی واقعی در منابع محدود آب را از برنامه‌های مهم سازمان عنوان کرد و گفت: با افزایش راندمان آبیاری با صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب و استفاده بهینه از آن، میزان تولید محصول بیشتر خواهد شد و نهایتاً بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان بخش افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به درخواست فراوان برای اجرای پروژه‌های مختلف طرح‌های کوچک، تامین آب و اجرای سدهای معیشتی کوچک و زودبازده و استخرهای ذخیره آب، خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی از طرح‌های کوچک تامین آب برای ذخیره‌سازی آب در استخرهای کوچک و سدهای معیشتی کوچک از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی در سطح دو هزار و 200 هکتار در حال اجراست.

آغاز عملیات گاوداری صنعتی 10 هزار راسی در سراب

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین با بیان اینکه بزرگترین گاوداری صنعتی شیری 10 هزار راسی به‌زودی در شهرستان سراب کلنگ‌زنی خواهد شد، ادامه داد: در این خصوص 300 هکتار از اراضی ملی به این کار اختصاص یافته است.

محمدیان با بیان اینکه عملیات آبیاری تحت فشار به دلیل آب فراوان در شهرستان سراب عملیاتی نشده است، افزود: امیدوارم مدیریت جدید بتواند با ترویج و عملیاتی شدن رعایت الگوی کشت در این شهرستان، نسبت به نصب کنتورهای حجمی هوشمند در چاه‌های کشاورزی برای استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی موجود و نیز تحقق آبیاری مدرن اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول