اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چهره فرهیخته شهرستان پاکدشت:

اصحاب رسانه به غفلت‌ها توجه ویژه‌ کنند

خبرگزاری فارس: چهره فرهیخته شهرستان پاکدشت گفت: شایسته است که اصحاب رسانه به غفلت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اصحاب رسانه به غفلت‌ها توجه ویژه‌ کنند

سهراب طالقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: همایش‌ها کارکردهای خاص خود را دارند و هر یک نیازی را پاسخ می‌گویند و دارای تأثیرات متنوعی هستند.

استاد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه‌های استان تهران عنوان کرد: البته می‌توان از طریق نظرسنجی از میان فرهیختگان نیز، به میزان ضرورت این‌گونه همایش‌ها به طور دقیق‌تر پی‌برد.

وی در ادامه افزود: وقتی برای انجام یک همایش دست به فراخوان می‌زنیم، خود به خود یک بانک اطلاعاتی در میان فعالیت‌های انجام شده توسط افراد، مانند مقاله، کتاب و دیگر آثار، تشکیل می‌شود و به یک سری از ویژگی‌های خاص افراد شرکت‌کننده دست می‌یابیم که این امر از یک سو می‌تواند یاری‌دهنده ما در پژوهش‌های بعدی باشد و از سوی دیگر، برگزاری خود همایش، با توجه به اینکه هر همایش پیامی دارد، اگر این پیام به درستی به مردم انتقال یابد، در جنبه‌های فرهنگ‌سازی و الگویی بر جامعه تأثیرگذار است.

پژوهشگر نمونه شهرستان پاکدشت با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی درست برای انجام کارهای پژوهشی در کشور، عنوان کرد: اگر درست برنامه‌ریزی شود و ابعاد مخالف کار بیشتر مورد نقد و بررسی قرار گیرد، اثرات همایش مطلوب‌تر است.

طالقانی، با انتقاد و اظهار تأسف از عدم حضور اصحاب رسانه در میان چهره‌های ماندگار و فرهیختگان شهرستان پاکدشت بیان داشت: اگر در میان فرهیختگان، یک نفر هم از میان اصحاب رسانه انتخاب می‌شد، جای بسی خوش‌وقتی بود.

وی برگزاری این‌گونه همایش‌ها را در حقیقت، برجسته کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانست که می‌تواند برای رونق پژوهش، مفید باشد.

این استاد فرهیخته دانشگاه‌ها در رشته پژوهش علوم اجتماعی ادامه داد: چنانچه ابعاد مختلف همایش تبیین شود و اطلاع‌رسانی به صورت دقیق صورت گیرد، قطعاً بستر مناسبی برای پژوهش در کشور فراهم می‌آید و قطعاً در زمینۀ پژوهش تأثیرگذار است.

سهراب طالقانی، ارزیابی بازدهی مطلوب همایش‌ها را از مهم‌ترین ضروریات ارزیابی همایش‌ها دانست و گفت: به نظر من، در پایان هر همایش باید یک ارزیابی صورت گیرد و این ارزیابی هم در کارهای مربوط به زمینه‌سازی پژوهش، مؤثر است.

این کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی در ارتباط با راه‌های علاقمندسازی دانشجویان به پژوهش اظهار داشت: پژوهش، پیش نیازهایی دارد.

 

وی در ادامه، علاقه، مطالعه، عادت به مطالعه، بودجه، وسایل تحقیقاتی، فضای مناسب، دسترسی به امکانات، اطلاعات و آمار، و اینترنت، حمایت، انگیزه، ارتباط مناسب با مراکز و سازمان‌ها، نیروی متخصص، وقت کافی، روش، بها دادن به تحقیق، اعتماد به نفس، توان علمی، برنامه‌ریزی و پاداش مالی و تقدیر کردن از پژوهشگران را از مهم‌ترین عوامل زمینه‌سازی دانست که هر یک به نحوی، در امر پژوهش تأثیرگذارند.

وی ادامه داد: اگر بخشی از آنچه که گفته شد، در اختیار دانشجویان باشد، در انجام پژوهش‌های آنان بسیار مؤثر است.

سهراب طالقانی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطوح مختلف، دستیابی دانشجویان به خدمات ارزان قیمت تحقیقاتی، بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه‌ها، اینترنت، کمک‌ها و حمایت‌های مالی به آنان در رفع موانع پژوهشی، استفاده از آنان در کارهای پژوهشی و امثال آن را نیز از دیگر عواملی برشمرد که می‌تواند دانشجویان را به امر پژوهش علاقمند کند.

وی ضمن تقدیر از حضور آگاهانه، هوشمندانه و به موقع اصحاب رسانه در جریان وقایع و رویدادهای فرهنگی کشور گفت: این قشر می‌توانند با انعکاس به موقع و دقیق اخبار مربوط به پژوهش و مطالعه، مردم را از این‌گونه امور مطلع سازند.

پژوهشگر نمونه شهرستان پاکدشت ادامه داد: همچنین، اصحاب رسانه می‌توانند با ارتباط مستمر با صاحب‌نظران و پژوهشگران، از نظرات کارشناسی آنان استفاده کنند و آنان را با تکیه بر آگاه‌سازی و قانع‌سازی به مردم منتقل کنند.

سهراب طالقانی، در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ضمناً یکی از کارهای بسیار خوبی که اصحاب رسانه شایسته است که به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که غفلت‌ها را مورد توجه قرار دهند و تعهد خود را به جامعه کامل کنند.

پژوهشگر نمونه شهرستان پاکدشت در پایان ابراز داشت: عزیزان در زمینه برگزاری دومین آئین تجلیل از فرهیختگان شهرستان پاکدشت، زحمات زیادی کشیده بودند که جا دارد از تلاش‌های همگی آنان به‌ویژه رئیس شورای فرهنگ عمومی، فرماندار پاکدشت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت، اعضای شورای فرهنگ عمومی و دیگر دست‌اندرکاران تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/س20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول