اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

برگزیدگان همایش حوزه، ارتباطات و رسانه تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: برگزیدگان همایش حوزه، ارتباطات و رسانه با حضور دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تجلیل شدند.

برگزیدگان همایش حوزه، ارتباطات و رسانه تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همایش حوزه، رسانه و ارتباطات با رویکرد بین‌الملل پیش از ظهر امروز با حضور رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و رئیس جامعة المصطفی العالمیه در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در این همایش به تبیین برخی تحولات در عرصه رسانه در دهه‌های اخیر و رویکرد و راهبردهای مورد نظر پرداخت.

همچنین دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با تاکید بر بهره‌گیری از تجربه‌های گرانسنگ در نظام جمهوری اسلامی گفت: با بهره‌گیری درست از تجربه‌ها می‌توان چالش‌های پیش‌رو را به نوعی فرصت تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام علی کریمیان نبرد رسانه‌ای غرب را یکی از چالش‌های پیش‌روی امت اسلامی ذکر کرد و افزود: استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا کرده و مبانی فرهنگی، اجتماعی را هدف خود قرار داده است.

در پایان این همایش بیانیه هیئت داوران به شرح زیر قرائت شد: خداوند متعال طی هفت مورد در سوره‌های مائده، نحل، نور، عنکبوت، یاسین پیام‌رسانی و تبلیغ دین را به وصف آشکار و گویا بودن وصف کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: وصف بیانگر آن است که در تبلیغ دین هر آینه باید با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مقتضیات زمان و مکان به این امر مهم پرداخت و از شیوه‌ها و وسائل متمسک به آن بهره گرفت. در عصر کنونی که عصر ارتباطات و رسانه نامیده می‌شود باید برای تبلیغ گویا و آشکار از این وسائل و رسانه‌های ارتباط جمعی بهره گرفت.

در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: جهان تشیع همواره مفتخر به حضور حوزه‌های علمیه‌ای بوده که در کنار تعلیم علوم اسلامی وظیفه خطیر تبلیغ دین و گسترش فرهنگ ناب پیامبر و اهل‌بیت(ع) را بر عهده داشته‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در دوره‌های پیشین رسالت تبلیغی حوزه از طریق ارتباط شفاهی و چهره به چهره که امروز به آن روش سنتی تبلیغ گفته می‌شود جامه عمل می‌پوشاند ولی در دوره کنونی که عصر ارتباطات و رسانه بوده، ارتباط با رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل می‌دهد.

در این بیانیه یادآور شده است: در حال حاضر بیش از 6 میلیون گیرنده ماهواره‌ای غیرمجاز در کشور فعال است که استفاده‌کنندگان آن می‌توانند از حدود 18 هزار شبکه ماهواره‌ای استفاده کنند که از این تعداد 300 شبکه به تبلیغ ادیان از جمله ادیان و مذاهب ساختگی و خرافی و 250 شبکه به پخش برنامه‌های مبتذل اختصاص دارند. بر این اساس گروه تبلیغ و ارتباطات پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی وظیفه خود دانست تا این همایش را برگزار کند.

در این بیانیه تحقق آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره پویایی تبلیغات دینی، شناسایی وضعیت نقاط قوت و ضعف حضور حوزه در رسانه، ایجاد حساسیت و هشدار به نهادهای متولی تبلیغات دینی مبنی بر آمادگی هر چه بیشتر و حضور فعال‌تر در عرصه رسانه و مقابله با رسانه‌های رقیب، گسترش و تقویت ارتباط بین رسانه و حوزه علمیه و نمایاندن ظرفیت‌های رسانه در امر تبلیغ دینی از جمله اهداف این همایش ذکر شده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان نظریه‌پرداز راهبردی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی در خصوص لزوم تدوین سند راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت اعلام آمادگی می‌کنیم که با پشتیبانی نهادهای مسئول سند راهبردی حوزه و رسانه را تدوین کرده تا پس از تصویب در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

در این بیانیه پیشنهاد شده است: حوزه علمیه قم تاسیس مراکز تخصصی رسانه و ارتباطات را به عنوان یکی از مراکز سطوح متوسط و عالی در دستور کار خود قرار دهد.

هیئت داوران این همایش ضمن بیان انتظاراتی از صدا و سیما گفته‌اند: انتظار است صدا و سیما زمینه راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اختصاصی فعال در حوزه مبانی دینی و مذهبی با مدیریت حوزه علمیه و رویکرد بین‌المللی را فراهم کند.

مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حوزه علمیه قم، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جلسات تصمیم‌گیری برای برگزاری این همایش شرکت فعال داشتند.

در پایان این همایش هفت نفر از صاحبان مقالات از جمله حجت‌الاسلام جعفر رحمانی، حجت‌الله بیات، علیرضا پویا، عبدالرسول علم الهدی، محمد مبینی‌توس و حسین شرف‌الدین به عنوان افراد برتر تجلیل شدند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول