اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

مقام نخست فارس در تولید گل محمدی کشور

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: فارس با 42 درصد سطح زیر کشت گلستان‌های گل محمدی و تولید 33 درصد مقام نخست کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

مقام نخست فارس در تولید گل محمدی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل ازروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در جلسه تولید و گسترش محصولات ارگانیک اظهار داشت: گل محمدی گیاهی است که به آفات و بیماری‌ها مقاوم است و به راحتی امکان کشت ارگانیک آن در عرصه‌های بکر و دامنه‌های طبیعی وجود دارد.

وی ادامه داد: در استان فارس حدود 6 هزار و 100 هکتار از مزارع به زیر کشت این محصول رفته که از این میزان 4 هزار و 800 هکتار آن به صورت دیم بوده و یک‌هزار و 300 هکتار نیز کشت آبی است.

خرد میزان تولید گلاب در فارس در سال سال گذشته را 5 میلیون و 905 هزار لیتر عنوان کرد و ادامه داد: فارس با 42 درصد سطح زیر کشت گلستان‌های گل محمدی و تولید 33 درصد مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: مقدار محصول گلاب با توجه به محل، نوع ژنوتیپ و میزان بارندگی متفاوت بوده که به طور معمول در مناطق دیم میزان برداشت 5.1 تا دو تن و در مناطقی که آبیاری می‌شود 5.2 تن در هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گلاب این استان را یکی از ارقام مهم صادراتی فارس توصیف کرد و بیان داشت: هم‌اکنون محصولات این گیاه در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده و در بازارهای جهانی محصولات فرآوری شده گل محمدی شناخته شده است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: کشت گل محمدی در استان‌های فارس، کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد که استان فارس توانسته است رتبه نخست را در میان تمام استان‌های کشور به دست آورد.

حشمت‌الله صادقی افزود: بلغارستان، ترکیه، ایران، هند، اوکراین، آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلستان و ژاپن از کشورهای تولید کننده گل محمدی در دنیا هستند که چهار کشور نخست جزو پیشگامان تولید گل محمدی در جهان به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: شهرستان داراب، بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم و ارگانیک دنیا است که تولید بالاترین میزان اسانس در کشور و کشت دیم و ارگانیک بودن از مهمترین ویژگی‌های گل محمدی این شهرستان محسوب می‌شود.

صادقی سهولت در امر تهیه فرآورده‌های این محصول و قدرت ماندگاری را از ویژگی‌های ثبت گل محمدی ارگانیک برشمرد و گفت: با کشت ارگانیک این محصول در اراضی شیب‌دار می‌توان از فرسایش خاک جلوگیری و خاک را حفظ کرد.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول