اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

اعتکاف تلفیقی از عبادات انسان‌ساز است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع عظام تقلید گفت: اعتکاف تلفیقی از تمام عبادات است که می‌تواند انسان را تربیت کند.

اعتکاف تلفیقی از عبادات انسان‌ساز است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی ظهر امروز در نخستین جشنواره سراسری فرهنگی هنری اعتکاف که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با تبریک فرا رسیدن ماه رجب المرجب، مراسم اعتکاف را فرصتی الهی خواند و اظهار داشت: از معتکفان انتظار می‌رود که نیازهای شخصی خود، نیازهای محلی و منطقه‌ای و نیازهای بین‌المللی را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، جهان به ویژه خاورمیانه چشم به نظام اسلامی دوخته است نظامی که جنگ دو ساله داخلی و هشت ساله خارجی را پشت سر گذاشته و نشان‌دهنده وعده اعجاز شده الهی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه معتکفان هم حاجت فرد و هم حاجت جهان را از درگاه خداوند درخواست کنند تصریح کرد: قدرت الهی نامتناهی و با اراده است و اگر قدرتی چنین باشد قلیل و کثیر برای آن تفاوتی ندارد.

آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان داشت: آسان‌ترین و سخت‌ترین امور جهان برای خداوند آسان است و او است که می‌تواند مجموعه کیهانی را بر هم زده و دوباره بازسازی کند.

وی افزود: اگر انجام سخت‌ترین امور از نظر ما برای خداوند سهل است، چرا حاجت جهانی از او طلب نکنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم حضور در مراسم اعتکاف را توفیقی برای معتکفان به ویژه جوانان خواند و گفت: ما پرورده اهل‌بیت(س) هستیم و به همت بالا فراخوانده شده‌ایم حال که ذات الهی در اعجاز وعده تفاوتی در قلیل و کثیر بودن آن ندارد، حاجت تمام جهان را در نظر بگیریم.

این مرجع تقلید گفت: در جریان اعتکاف فرصتی فراهم شده است که فرد از درون به خدای تعالی راه بیابد و خود را به او برساند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه با زدودن غبار و چرک بیدار می‌شویم و اعتکاف راهی برای برطرف کردن این غبارها است گفت: در سوره حج اشاره شده است که چشم انسان کور است و باید آن را بینا کرد، اگر چشم دل باز باشد خدا را خواهیم دید.

وی اضافه کرد: اگر عده‌ای خدا را در دنیا مشاهده نمی‌کنند به این دلیل است که دل‌هایشان گرفتار غبار شده است و مراسم اعتکاف سهم تعیین‌کننده‌ای در شستشوی غبار از دل دارد که با رفع آن انسان به مقدار خود خدا را می‌شناسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: زمانی که روح انسان از غبارها پاک شود آن مقداری که مقدور است خدا را شناخته و به وظایف خود عمل خواهیم کرد و این در مراسم سه روز اعتکاف میسر می‌شود.

اعتکاف تلفیقی با یمن و مبارک است

آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه با بیان اینکه اعتکاف عبادت تلفیقی و مرکب از نماز، روزه و حج است گفت: نماز که از آن به عنوان ستون دین یاد می‌شود، روزه با جمال و شکوه خود و بسیاری از اعمالی که در مناسک حج مورد توجه است در اعتکاف نیز هست.

وی ابراز داشت: در اعتکاف وحدت پیچیده شبانه‌روزی وجود دارد و اعمالی که برای شب واجب است برای روز نیز واجب و اعمالی که در شب حرام است در روز نیز حرام است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر انسان تربیت صحیح داشته باشد بسان فرشته خواهد شد افزود: هدف از زیارت و قرائت دعا این است که انسان باسواد شود و اعتکاف تلفیقی از تمام عبادات است که می‌تواند انسان را تربیت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: در اعتکاف انسان به درون خود سفر می‌کند و دعای این فرد که خود را شناخته است و در مسیر تربیت صحیح قرار گرفته است مستجاب می‌شود.

وی گفت: اگر چنین انسانی بگوید خدایا تو را به عصمت زهرا(س) خاورمیانه را نجات بده دعای این انسان مستجاب می‌شود.

شمشیر نمی‌تواند جهان را اداره کند

آیت‌الله جوادی‌آملی به همیشگی بودن بیان امام خمینی(ره) مبنی بر پیروزی خون بر شمشیر، به انجام بدترین گناهان در آذربایجان به عنوان رژه اشاره کرد و بیان داشت: هرگز نمی‌توان با شمشیر جهان را اداره کرد، اهانتی که دشمن‌ترین دشمنان به وجود امام هادی(ع) داشتند و با او بد رفتار کردند، باید با اعتکاف و دعا حل شود، با جنگ هرگز حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وجود امام عصر(عج) نیز با عقلانیت مردم جهان را اصلاح می‌کند و اداره کردن جهانی که همه عاقل هستند و 313 شاگرد مانند امام راحل دارد، آسان است.

این مرجع تقلید بیان داشت: اعتکاف عبادت تلفیقی است و درون انسان را راحتی می‌بخشد و انسان از دشمنان درون نجات پیدا کرده و دیگر هراسی از دشمن بیرون نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: این فرصت برای یافتن راه است و وقتی راه پیدا شد، انسان از هیچ چیز نمی‌‌هراسد و دین خود را در تمام شرایط حفظ می‌کند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول