اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس در قاهره تشریح شد

رؤوس برنامه‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر

خبرگزاری فارس: نامزدهای برجسته انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به تشریح برنامه‌ها و مواضع خود درباره موضوعات داخلی و نیز تحولات خارجی از جمله موضوع معاهده کمپ دیوید و از سرگیری رابطه با ایران پرداختند.

رؤوس برنامه‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر

به گزارش فارس، اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سه دهه حاکمیت دیکتاتوری "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع مصر طی روزهای 23 و 24 می برابر یا 3 و 4 خرداد(چهارشنبه و پنج شنبه) در این کشور برگزار می‌شود.

نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری مصر باجریان‌های فکری اسلام‌گرا، ملی‌گرا، غرب‌گرا و چپ‌گرا در طول 21 روز مهلت تبلیغات انتخاباتی در گفت‌وگوهای تفصیلی خود با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره به تشریح برنامه‌ها و مواضع خود پرداختند که به خلاصه زندگینامه، برنامه‌ها و مواضع آنها در زیر پرداخته می‌شود.

 

*مرسی: شورای نظامی در صورت تقلب خود را مقابل اراده مردم قرار می‌دهد/مصر دیگر گنج استراتژیک اسرائیل نیست

 

"محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر و رئیس این حزب، عضو  سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون است که در سال‌های 2000 و 2005 نماینده پارلمان مصر نیز بود و مبارزاتی علیه رژیم سابق نیز داشت و همین موجب شده بود تا رژیم او و پسرش را تهدید به بازداشت کند.

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت "خیرت شاطر" جایگزین وی شد.

وی متولد 5 آگوست 1951 در روستای "العدوه" در استان الشرقیه مصر است. محمد مرسی در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد و دارای سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متاهل دارای پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

وی به عنوان یکی از اعضای کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه و همچنین عضو کنفرانس بین المللی احزاب و نیروهای سیاسی و سندیکای کارگری انتخاب شد. محمد مرسی همچنین بنیانگذار کمیته مصری مقاومت در برابر طرح صهیونیسم هم به شمار می رود.

مرسی از سال 1992 در دایره سیاسی جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعالیت شد و در سال 1995 و همچنین سال 2000 کاندیدای انتخابات پارلمان الشعب شد که در سال 2000 موفق به راه‌یابی به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوی جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت.

وی در سال 2004 "جبهه ملی تغییر" را به همراه عزیز صدقی تاسیس کرد و در 30 آوریل 2011 جماعت اخوان المسلمون وی را به عنوان رئیس حزب تازه تاسیس آزادی و عدالت انتخاب کرد.

مرسی در مصاحبه با خبرنگار فارس در قاهره به تشریح برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و  موضوعات خود را بر سه پایه و رکن دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی تقسیم کرد.

وی در این مصاحبه شورای نظامی مصر را مسئول هرج و مرج و مانع تراشی در مسیر قانونگذاری پارلمان دانست و گفت: این شورا طی یک سال و نیم گذشته به شکلی بسیار آشفته و هرج و مرج کشور را اداره کرد و هم اکنون تلاش می‌کند، در برابر قانونگذاری‌های پارلمان منتخب خود و دولت انتصابی‌اش مانع تراشی کنند تا به این ترتیب مانع ادای وظایف قانونگذاری و نظارتی پارلمان شوند.

این نامزد اسلامگرا احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و تحمیل نامزد خاص از سوی شورای نظامی بر مردم را بعید دانست و تصریح کرد: من اطمینان دارم که این شورا نمی‌تواند، در انتخابات تقلب کند و اگر مد نظر داشته باشد، چنین ایده‌ای را به اجرا بگذارد و از نامزدی خاص در انتخابات حمایت کند، نمی‌تواند با خواست و اراده مردم مقابله کند.

وی در این مصاحبه خواستار از سرگیری روابط قاهره با تهران شد و افزود: روابط ایران و مصر در دوران حاکمیت حسنی مبارک دچار بحران و مشکل شد، اما به اعتقاد من این روابط و به ویژه روابط دیپلماتیک و استراتژیک با ایران و تمام کشورهای اسلامی در سراسر جهان باید دوباره از سرگرفته شود.

مرسی همچنین خواستار تجدید نظر در مناسبات این کشور با رژیم صهیونیستی شد و گفت: مصر در روابط خود با اسرائیل بازنگری خواهد کرد و ما از موضع قدرت و نه به عنوان کشوری تابع وابسته به کشورهای خارجی با این رژیم تعامل خواهیم کرد.

وی خواستار تغییر سیاسیت آمریکا در قبال موضوع فلسطین شد و گفت: آمریکا باید در رابطه و تعامل خود با مصر و کشورهای عرب تجدید نظر کند و موضع خود در برابر قضیه فلسطینی را تغییر دهد.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "محمد مرسی" اینجا را کلیک کنید.

*البسطیوسی: اولویت من ازسرگیری روابط با ایران است/مصر نیازی به اسرائیل ندارد

 

"هشام محمد عثمان البسطویسی" معروف به هشام البسطویسی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "اتحاد ملی پیشرو" و با جریان فکری ملی‌گرایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، وی حقوقدان و نائب رئیس دادگاه تجدید نظر مصر نیز است.

هشام البسطویسی متولد 23 می 1951، متاهل و دارای سه فرزند است و از جمله مخالفان رژیم سابق مصر به شمار می‌آید و یک‌بار رژیم حسنی مبارک درصدد ترور وی نیز برآمد که با موفقیت همراه نبود و پس از آن همواره تحت نظر رژیم بود و فشارهای بسیاری را در دوران زمامداری حسنی مبارک متحمل شد.

هشام البسطیوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اولویت برنامه‌های خود را از سرگیری روابط دیپلماتیک کامل قاهره-تهران خواند و تاکید کرد: منافع مشترک بین دو کشور نه تنها در سطح مصر بله در سطح کشورهای عربی است و ازسرگیری روابط کشورهای عربی با ایران نیز حمایت خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مصر به رژیم صهیونیستی نیازی ندارد تاکید کرد: در توافقنامه کمپ‌دیوید باید اصلاحاتی صورت بگیرد و اسرائیل باید بداند که با ملتی انقلابی روبه‌رو است که رژیم فاسدی را سرنگون کرده است و قطع روابط با آن بسیار ساده است.

البسطیوسی درباره رابطه آمریکا با کشورهای عربی و به ویژه مصر گفت آمریکا کشوری استعماری است و اعلام حمایت‌هایش از توزیع ثروت و تحقق عدالت اجتماعی در منطقه  نیز با هدف تحقق منافع غرب در منطقه است.

وی درباره تنش اخیر بین قاهره و ریاض بر سر بازداشت وکیل مصری از سوی رژیم سعودی تاکید کرد اگر در برهه اخیر رئیس جمهور بودم سفیر مصر را از عربستان اخراج می‌کردم.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "هشام البسطیوسی" اینجا را کلیک کنید:

*احمد شفیق: اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم/توافقنامه "کمپ‌دیوید" برای مصر الزام‌آور است

 

"احمد شفیق"، (متولد نوامبر 1941) سیاست‌مدار مصری است که از 29 ژانویه 2011 تا 3 مارس 2011 نخست‌وزیر این کشور بود. پیش از آن از سال 2002 وزیر هوانوردی و از سال 1996 تا 2002 فرماندهٔ نیروی هوایی ارتش بود.

احمد شفیق که از وی به عنوان نامزد شورای نظامی یاد می کنند، در مصاحبه با خبرنگار فارس در قاهره، توافقنامه کمپ‌دیوید را که مردم مصر با‌ آن مخالفند و خواستار لغو آن هستند،  برای مصر الزام‌آور و هر گونه اصلاحات در آن را غیرممکن دانست.

آخرین نخست وزیر رژیم مبارک ضمن تاکید بر اینکه رژیم اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد، گفت در صورت رسیدن به قدرت روابط مصر با اسرائیل را در آینده ادامه خواهد داد.

وی درباره رابطه واشنگتن-قاهره در دوران مبارک نیز تاکید کرد این رابطه بیشتر از اینکه برای مصر منفعت داشته باشد برای آمریکا منفعت داشت و به طور واقعی پیشرفتی برای مصر محقق نکرد.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "احمد شفیق" اینجا را کلیک کنید.

*ابوالعزالحریری: شورای نظامی مانع از انتقال قدرت می‌شود/ سپر انسانی 6میلیونی ایجاد می‌کنم

 

"ابوالعز الحریری"، 66 ساله نامزد حزب سوسیالیست اتحاد خلق و نماینده فعلی و سابق پارلمان مصر در دوره مبارک و سادات بوده است وی در سال 1979 زمانی که تنها 33 سال سن داشت به عنوان کم‌سال‌ترین عضو به پارلمان راه یافت.

سادات در پنجم سپتامبر سال 1981 الحریری را به همراه هزار و 531 نفر دیگر از شخصیت‌های ملی از همه نیروهای سیاسی بازداشت کرد، الحریری پس از انقلاب مصر در جلسات آغازین پارلمان، شورای نظامی را مورد حمله قرار داد و گفت جای ژنرال طنطاوی در زندان و در کنار مبارک است.

الحریری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره از برنامه‌های خود، آینده مصر و روابط سیاسی با دیگر کشورها سخن گفت.

نامزد ریاست جمهوری مصر از احتمال ناآرام شدن اوضاع این کشور طی چند روز آینده خبر داد و گفت: شورای نظامی و برخی نیروهای سیاسی به دنبال اخلال در روند انتقال قدرت به رئیس منتخب غیرنظامی هستند و پیش‌بینی می‌‌شود دادگاه قانون اساسی با صدور حکمی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری پارلمان الشعب و مجلس شورا را منحل اعلام کند تا مصر را در شرایط خلا سیاسی قرار دهند و این زمان است که شورای نظامی کنترل امور را در دست می‌گیرد و رئیس جمهوری را که مد نظر دارد روی کار می‌آورد.

وی ضمن رد موجودیت کشوری به نام اسرائیل گفت سپر انسانی از شش میلیون نفر را در مرز با فلسطین اشغالی ایجاد خواهد کرد.

الحریری روابط  مصر با آمریکا در دوران مبارک را به نفع طرف آمریکایی خواند و گفت: مبارک مزدور آمریکایی‌ها در مصر بود و همه خواسته‌های آنها را بدون کم و کسری اجرا می‌کرد.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "ابوالعز الحریری" اینجا را کلیک کنید.

 

*عمرو موسی: شورای نظامی اعتبار خود را نزد مردم از دست داد/مبارک مخالف رابطه با ایران بود

 

 "عمرو محمد موسی" (Amr Mohammed Moussa)، نامزد ریاست جمهوری مصر در اکتبر سال 1936 در قاهره پایتخت مصر به دنیا آمد. وی در دانشگاه قاهره در رشته حقوق تحصیل کرد و سال 1957 فارغ‌التحصیل شد و سال بعد در وزارت امورخارجه مصر مشغول به کار شد.

از جمله سوابق وی در وزارت امورخارجه مصر می‌توان به مدیر گروه بین‌المللی در سال 1977، سفیر مصر در هند از سال 1983 تا 1986، نماینده دائم مصر در سازمان ‌ملل متحد در سال 1990 تا 1991، وزیر امورخارجه کشور مصر از سال 1991 تا 2001 اشاره کرد. عمرو موسی از سال 2001 دبیرکل اتحادیه عرب بود و تا زمان برکناری حسنی مبارک در سال 2011 در این سمت فعالیت کرد. وی چند ساعت پس از کناره گیری حسنی مبارک در تاریخ 11 فوریه سال 2011، استعفای خود را از اتحادیه عرب اعلام کرد.

عمرو موسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به بررسی وضعیت کنونی و آینده این کشور به دنبال انقلاب 25 ژانویه پرداخت.

نامزد ریاست جمهوری مصر شورای نظامی این کشور را به دلیل اشتباهات زیادی چون به تعویق انداختن تحویل قدرت، سرکوب اعتراضات و رد صلاحیت برخی نامزدهای اسلام‌گرا فریبکار خواند و تاکید کرد حکومت نظامیان اعتبار خود را در نزد مردم از دست داده است.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب ایران را کشوری محوری در منطقه و  روابط تهران و مصر را رو به بهبودی خواند و از سفر وزیر خارجه ایران به قاهره برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد ابراز خرسندی کرد.

عمرو موسی خود را از مخالفان سرسخت سیاست رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین و کشورهای عربی دانست و تاکید کرد: توافقنامه صلح کمپ‌دیوید بین مصر و اسرائیل سند تاریخی منسوخی است؛ چرا که تل‌آویو به بند دوم توافقنامه پایبند نبوده است.

عمرو موسی همچنین تاکید کرد روابط قاهره-واشنگتن در دوره مبارک پیشرفتی برای مصر به همراه نداشته است و منافع آن تنها شامل حال اطرافیان مبارک بوده است.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "عمرو موسی" اینجا را کلیک کنید.

 

*سلیم العوا: قوانین مصر باید بر اساس شریعت اسلام باشد/مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستم

 

"محمد سلیم العوا"، 70 ساله اندیشمند اسلامی سنی‌مذهب، نویسنده و وکیل مصری است که سالیان سال نیز به عنوان و مشاور حقوقی بسیاری از دولت‌ها در کشورهای عربی کار کرده است.

وی دبیر کل سابق اتحادیه جهانی علمای اسلام و رئیس انجمن فرهنگ  و گفت‌وگو در مصر است.

این نامزد اسلام‌گرا که خود را به عنوان نامزد مستقل در انتخابات معرفی کرده است یکی از برجسته‌ترین پیشگامان گفت‌وگوی ملی در مصر و از مبلغان گفت‌وگو و نزدیکی بین اهل تسنن و شیعیان و همچنین عضو هیات عربی "گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت" بوده است.

محمد سلیم العوا عضو سابق جنبش اخوان المسلمون به شدت با موروثی بودن حکومت مبارک مخالف بوده است و 30 نامزد پارلمان الشعب و مجلس شورا  از نمایندگان مستقل و نمایندگان حزب سلفی النور و حزب اسلام‌گرای الوسط و حزب سازندگی و توسعه وی را تایید کرده‌اند.

نامزد اسلام‌گرای ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره تحقق عدالت و مبارزه با فقر، اجرای شریعت اسلامی  واستفاده بهینه از انرژی در کشورش را از اولویت‌های برنامه خود در صورت پیروزی در انتخابات دانست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ازسرگیری روابط تهران- قاهره  و اهمیت این موضوع در سطح عربی و بین‌المللی گفت: هراسی از نفوذ شیعه در مصر نیست همه ما عقیده واحدی داریم که با آن زندگی می‌کنیم ما از حامیان نظام ایران و مخالف دخالت‌های آمریکا در این کشور هستیم.

سلیم العوا ضمن اعلام مخالفت خود با هر گونه عادی‌سازی روابط قاهره-تل‌آویو گفت اسرائیل رژیمی اشغالگر است و مصر هیچ مبادله تجاری و غیرتجاری با آن نخواهد داشت چون منافع دو طرف با یکدیگر همسو نیست.

این نامزد ریاست جمهوری مصر با اشاره به اینکه روابط قاهره واشنگتن در دوره مبارک منجر به از دست رفتن آبرو و اعتبار مصری‌ها در همه جای جهان شده است تاکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات روابط  عادی با آمریکا را مشروط به احترام متقابل و دست برداشتن واشنگتن از دفاع بی‌دلیل از رژیم صهیونیستی خواهد کرد.

سلیم العوا ضمن اعلام حمایت خود از همه اشکال مقاومت برای بیرون راندن رژیم اشغالگر صهیونیستی از سرزمین فلسطین تاکید کرد به زودی همه ما مسلمانان در مسجد الاقصی نماز می‌گذاریم.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "سلیم العوا"، اینجا را کلیک کنید.

 

*الصباحی: تشکیل اتحادیه مشترک با ایران ضروری است/عربستان باید به جایگاه مصر احترام بگذارد

 

"حمدین الصباحی" وکیل و بنیانگذار حزب سابق الکرامه و سردبیر روزنامه الکرامة (وابسته به حزب)، نماینده پارلمان از حوزه البرلس و الحامول در دو دوره سال‌های 2000 و 2005 و عضو شورای اتحادیه روزنامه‌نگاران سابق و اکنون نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره به تشریح دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف پرداخت.

الصباحی که فردی ملی گراست، حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری همچون انتخابات پارلمانی را راه مقابله با هر گونه طرح شورای نظامی برای تقلب در نتایج انتخابات خواند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر همچنین تشکیل ائتلاف مصر، ترکیه و ایران را از برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات خواند و گفت:قطعی روابط تهران-قاهره در راستای تحقق منافع آمریکا و به ضرر ملت مصر و ایران است اما با تشکیل ائتلاف می‌توانیم در مقابل فشارهای آمریکایی و صهیونیستی ایستادگی کنیم.

وی ضمن اعلام مخالفت خود با توافقنامه کمپ‌دیوید بین قاهره و تل‌آویو تاکید کرد از نهادهای دولتی منتخب خواهد خواست  تا توافقنامه را به همه پرسی مردم گذارند تا در صورت تاییید از سوی مردم پارلمان آن را مورد تجدید نظر قرار دهد.

الصباحی با اعلام حمایت خود از مقاومت مردمی فلسطین تاکید کرد در صورتی که اسرائیل این حق فلسطینیان را به رسمیت نشناسد سفیر رژبم صهیونیستی در قاهره را نمی‌پذیرد.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "حمدین الصباحی" اینجا را کلیک کنید.

*الاشعل: اسلامگراها پیروز انتخابات مصر هستند/هراس شورای نظامی از روی آمدن اسلامگراها

 

"عبد الله حسن علی الاشعل" استاد حقوق بین الملل دانشگاه آمریکایی قاهره و معاون اسبق وزیر خارجه مصر است و پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

 الاشعل در ابتدا برای آنچه که آن را وحدت نیروهای ملی خوانده بود، اعلام کرد که به نفع خیرت شاطر از کاندیداتوری ریاست جمهوری مصر کناره‌گیری می‌کند، اما با حذف خیرت الشاطر وی در نهایت کاندیدای این انتخابات شد.

وی متولد 1945 میلادی در منطقه الخضاریه در استان الشرقیه مصر است.

الاشعل درباره کمک‌های اقتصادی آمریکا معتقد است، این کمک‌ها اقتصاد مصر را فاسد و تباه ساخته است.

 درباره حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع گفت که مبارک رابطه مصر با اسرائیل را خط قرمز خود به شمار می‌آورد و به دستور آمریکا به خصومت با ایران برخاسته بود.

وی که جریان فکری اسلام‌‌گرا دارد همچنین حمایت خود از "محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر را به دلیل برنامه کامل و سودمندش می‌داند.

برای مشاهده متن کامل گفت‌وگوی فارس با "عبدالله الاشعل" اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول