اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/گفت‌وگوی فارس با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر/

الاشعل: اسلامگراها پیروز انتخابات مصر هستند/هراس شورای نظامی از روی آمدن اسلامگراها

خبرگزاری فارس: عبدالله الأشعل نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پیش بینی کرد که نامزدهای مورد نظر اسلامگراها پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهند بود.

الاشعل: اسلامگراها پیروز انتخابات مصر هستند/هراس شورای نظامی از روی آمدن اسلامگراها

به گزارش خبرنگار فارس از قاهره، عبد الله حسن علی الاشعل معروف به عبد الله الاشعل نامزد اسلام‌گرا و کاندیدای حزب "اصالت" در روز 20 فروردین رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. 

عبد الله حسن علی الاشعل استاد حقوق بین الملل دانشگاه آمریکایی قاهره و معاون اسبق وزیر خارجه مصر است و پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

 الاشعل در ابتدا برای آنچه که آن را وحدت نیروهای ملی خوانده بود، اعلام کرد که به نفع خیرت شاطر از کاندیداتوری ریاست جمهوری مصر کناره‌گیری می‌کند، اما با حذف خیرت الشاطر وی در نهایت کاندیدای این انتخابات شد.

وی متولد 1945 میلادی در منطقه الخضاریه در استان الشرقیه مصر است.

الاشعل درباره کمک‌های اقتصادی آمریکا معتقد است، این کمک‌ها اقتصاد مصر را فاسد و تباه ساخته است.

وی درباره حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع گفت که مبارک رابطه مصر با اسرائیل را خط قرمز خود به شمار می‌آورد و به دستور آمریکا به خصومت با ایران برخاسته بود.

وی همچنین حمایت خود از "محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر را به دلیل برنامه کامل و سودمندش می‌داند.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفتگوست:

فارس: لطفا از برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر برای ما بگویید؟

الاشعل: پیش از هر چیز اینکه من برنامه محمد مرسی، نامزد جماعت اخوان المسلمون را تایید می‌کنم و نمی‌توانم به سود محمد مرسی از انتخابات کناره‌گیری کنم، چون فرصت و زمان کناره‌گیری از انتخابات برای نامزدها به پایان رسیده است، اما در صورت پیروزی محمد مرسی از او و از برنامه او حمایت و برنامه خود را نیز به او ارائه خواهم داد تا از برنامه من استفاده کند که بر پایه طرحی ملی استوار است و ایجاد نظام سیاسی – دمکراتیک را مد نظر دارد.

در واقع برنامه انتخاباتی من به مشکلاتی که مردم مصر با آن مواجه هستند و رشد و توسعه منابع اقتصادی و احیای دوباره مصر تمرکز دارد‌، چون مصر به طور کامل نابود و ویران شده و این برنامه تلاش می‌کند که مشکل بیکاری را در راس همه امور درمان کند.

البته باید به این نکته اشاره کنم، هیچ برنامه انتخاباتی نمی‌تواند، سودمند مفید باشد، مگر اینکه اول از مشکلات موجود و دوم توانمندی‌های واقعی و منابع بالفعل اطلاعات کامل وجود داشته باشد و تمام این اطلاعات در اسناد دولتی و دفاتر دولتی وجود دارد و به راحتی و آسانی می‌توان به آنها دست پیدا کرد، اینکه میزان بیکاری چقدر است و بیکاری بیشتر در کدام حوزه‌ها به چشم می‌خورد.

افزون بر اینکه برنامه من تلاش کرده تا به بخش آموزش و پرورش هم توجه داشته باشد و از این حیث تلاش کردم، به پایه‌های از هم فروپاشیده آموزش در کشور توجه داشته باشم. با تاکید بر این نکته که مصر دارای تمام عوامل و شرایط و مستلزمات موفقیت و پیروزی و تحقق پیشرفت است و به اعتقاد من ما می‌توانیم بسیار موفق‌تر از برزیل و بسیاری از کشورهای جهان عمل کنیم چرا که ما دارای کشاورزی و صنعت و کانال سوئز و نیروی کار فراوان و بسیار هستیم.

فارس: آیا تصور نمی‌کنید که شورای عالی نظامی قدرت را به نامزد مورد حمایتش انتقال خواهد داد؟

الاشعل: هم اکنون در مصر هیچ قدرتی وجود ندارد که بتواند خواست و اراده خود را بر مردم مصر تحمیل کند و شورای عالی نظامی مصر هم از این امر مستثنی نیست،‌ افزون بر اینکه این شورا توان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را هم ندارد، چون مردم مصر به آن حد از بیداری و آگاهی رسیده‌اند که بدانند، به چه کسی رای دهند و انتخاب آنها باید برپایه چه معیار و اصلی باشد و از آنجا که مردم مصر مردمی مومن و دین‌گرا هستند، بنابراین پیروزی با اسلام‌گرایان خواهد بود و دلیل این مدعی پیروزی این جریان در دو انتخابات پارلمانی مصر بود و به همین دلیل است که شورای عالی نظامی بیم دارد که مبادا رئیس جمهوری آینده مصر از جریان اسلام‌گرا باشد.

فارس: آینده روابط مصر و ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به نظر شما باید در روابط دو کشور تجدید نظر کرد؟ چرا و به چه دلیل

الاشعل: رژیم سابق سیاست خصومت با هر آنکه خصم آمریکاست را پیش گرفته بود و در همین راستا خواستار تشکیل کمیته‌ای برای مشارکت در تحقیقات 11 سپتامبر شد، اما سفیر آمریکا در مصر در آن زمان گفت که حوادث سپتامبر همچون "واقعه هولوکاست" است و هیچ کس نباید در آن تحقیق و تفحص کند و یا درباره آن سخن گوید، اینکه ما می‌دانستیم که این سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا بود که در پس این حوادث قرار داشت.

در رابطه با ایران هم به همین ترتیب آمریکا چون دشمن ایران بود، بنابراین مبارک نیز سیاست خصومت با ایران را پیش گرفت و تمام این قطعی روابط و خصومت‌ها به دستور آمریکا بود، به همین دلیل ما اعتقاد داریم که رابطه با ایران را باید فورا و در اسرع وقت از سربگیریم.

اما درباره اهمیت برقراری روابط  با ایران باید بگویم که این به دلایل چندی باز می‌گردد که اولین آن وجود روابط تاریخی میان دو کشور و قدرتی است که ایران در منطقه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای از آن برخوردار است و چون خاری در چشم آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه فرو رفته است.

فارس: نظر شما درباره توافقنامه کمپ‌دیوید چیست؟

الاشعل: این توافقنامه باید بر اساس خواسته‌ ملت مصر مورد بازنگری قرار گیرد تا منافه مصر نیز در آن به طور کامل محقق شود، اما در این بین باید به قوانین بین المللی هنگام تعدیل این توافقنامه نیز توجه داشت.

فارس: به نظر شما روابط مصر و اسرائیل در آینده باید چگونه و بر چه پایه‌ای استوار باشد؟

الاشعل: روابط مصر و اسرائیل باید با دقت مورد بازنگری قرار گیرد، چون مبارک گنج استراتژیک اسرائیل و آمریکا برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های صهیونیستی‌اش در منطقه به شمار می‌آمد، اما آن نظام هیچ وقت دیگر در مصر روی کار نخواهد آمد و روابط دو جانبه اسرائیل و مصر به شکل سابق آن باز نخواهد گشت و دلیل این مدعا واکنش ملت مصر پس از کشته شدن یکی از نظامیان در صحرای سینا و تصرف سفارت اسرائیل در قاهره بود و بالطبع یک رئیس جمهور مردمی نیز از خواسته‌های ملت خود تبعیت می‌کند.

فارس: آینده روابط با آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در زمان حسنی مبارک روابط مصر با آمریکا بسیار عمیق و گسترده بود، آیا بعد از این هم چنین خواهد بود؟

الاشعل: کمک‌های آمریکا به مصر هیچ‌گاه به سود اقتصاد مصر نبوده بلکه عاملی در تباهی و فساد آن بوده است، در حالی‌که ما خواهان جامعه‌ای سالم هستیم. نقش مصر در زمان حسنی مبارک سرسپردگی و تبعیت محض از آمریکا و اسرائیل بود و مصر هیچگاه اجازه نداشت نظر و موضع واقعی خود را بیان کند، به همین دلیل ما هیچ‌گاه به چنین رابطه‌ای تن نخواهیم داد.

فارس: در صورت پیروزی در انتخابات و انتخاب به عنوان رئیس جمهوری مصر چه رابطه‌ای با عربستان سعودی خواهید داشت؟

الاشعل: در ابتدا باید درباره تنش اخیر پیش آمده در روابط مصر و عربستان بگویم و اینکه رسانه‌ها به این موضوع بسیار دامن زدند، در حالی‌که موضوعی نبود که تا این اندازه توسعه و گسترش یابد و منجر به این شود که عربستان سفیر خود از مصر را فرابخواند، چون روابط گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد و اگر من زمانی به ریاست جمهوری مصر انتخاب شوم، چنین مشکلاتی را از طریق دیپلماتیک حل خواهم کرد.

فارس: درباره قضیه فلسطینی چه نظری دارید؟

الاشعل: قضیه فلسطینی نیازمند اتحاد اعراب جهت رویارویی با رژیم صهیونیستی و همین خیره‌ سری‌های رژیم صهیونیستی بود که موجب شد فلسطینیان با هم متحد و جنبش حماس را جهت مقابله با این رژیم تشکیل دهند. در واقع تشکیل جنبش مقاومت حماس بیانگر بی‌توجهی اعراب به حوادثی بود که در فلسطین می‌گذشت.

فارس: رابطه مصر با کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟

الاشعل: تلاش می‌کنیم که روابط خود با کشورهای همجوار چه در سطح عربی و چه در سطح آفریقایی از توسعه و گسترش دهیم و بالطبع روابط ما بر پایه احترام متقابل خواهد بود و همه کشورها را دربرخواهد گرفت،‌ برخلاف دوران مبارک که اسرائیل خط قرمز آن بود و با کشورهایی که دشمن اسرائیل بودند، رابطه‌ای برقرار نمی‌کرد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول