اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/گفت‌وگوی فارس با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر/

البسطیوسی: اولویت من ازسرگیری روابط با ایران است/مصر نیازی به اسرائیل ندارد

خبرگزاری فارس:"هشام البسطیوسی"، نامزد ملی‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مصر تاکید کرد مصر به اسرائیل نیازی ندارد و قطع روابط با آن بسیار ساده است.

البسطیوسی: اولویت من ازسرگیری روابط با ایران است/مصر نیازی به اسرائیل ندارد

به گزارش خبرنگار فارس در قاهره، "هشام محمد عثمان البسطویسی" معروف به هشام البسطویسی به عنوان کاندیدای حزبی از سوی حزب "اتحاد ملی پیشرو" و با جریان فکری ملی‌گرایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، وی حقوقدان و نائب رئیس دادگاه تجدید نظر مصر نیز است.

هشام البسطویسی متولد 23 می 1951، متاهل و دارای سه فرزند است و از جمله مخالفان رژیم سابق مصر به شمار می‌آید و یک‌بار رژیم حسنی مبارک درصدد ترور وی نیز برآمد که با موفقیت همراه نبود و پس از آن همواره تحت نظر رژیم بود و فشارهای بسیاری را در دوران زمامداری حسنی مبارک متحمل شد.

هشام البسطیوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اولویت برنامه‌های خود را از سرگیری روابط دیپلماتیک کامل قاهره-تهران خواند و تاکید کرد: منافع مشترک بین دو کشور نه تنها در سطح مصر بله در سطح کشورهای عربی است و ازسرگیری روابط کشورهای عربی با ایران نیز حمایت خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مصر به رژیم صهیونیستی نیازی ندارد تاکید کرد: در توافقنامه کمپ‌دیوید باید اصلاحاتی صورت بگیرد و اسرائیل باید بداند که با ملتی انقلابی روبه‌رو است که رژیم فاسدی را سرنگون کرده است و قطع روابط با آن بسیار ساده است.

البسطیوسی درباره رابطه آمریکا با کشورهای عربی و به ویژه مصر گفت آمریکا کشوری استعماری است و اعلام حمایت‌هایش از توزیع ثروت و تحقق عدالت اجتماعی در منطقه  نیز با هدف تحقق منافع غرب در منطقه است.

وی درباره تنش اخیر بین قاهره و ریاض بر سر بازداشت وکیل مصری از سوی رژیم سعودی تاکید کرد اگر در برهه اخیر رئیس جمهور بودم سفیر مصر را از عربستان اخراج می‌کردم.

فارس: برنامه شما برای ریاست جمهوری مصر چیست؟

البسطیوسی: مسائل مورد اهمیت در برنامه انتخاباتی بنده موضوع اقتصادی است و موضوع بهداشت و آموزش نیز از اولویت‌های برنامه‌های آتی خواهد بود اما توسعه اقتصاد مصر به عمران‌سازی صحرای غربی از طریق استفاده از تجربیات و فناوری‌های نوین و به کارگیری جوانان مصری به ویژه نظامیان ممکن است اما همه این امور تنها با بازگرداندن امنیت به مصر ممکن است و درباره تحقق امنیت یقین می‌دهیم چون مصر از ارتشی قدرتمند برخوردار است.

فارس: آیا فکر نمی‌کنید شورای نظامی قدرت را به نامزدی که از وی حمایت می‌کند تحویل دهد؟

البسطیوسی:شورای نظامی نمی‌تواند این کار را بکند در قبال مردم نیز صبر زیادی نشان داده است، شورای نظامی باید در برخورد با تظاهراتی که هر روز برگزار می‌شود به طور جدی و بر اساس قانون برخورد می‌کرد تقلب در انتخابات تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد به ویژه که شورای نظامی خواهان انتقال ایمن و مسالمت‌آمیز قدرت بدون وقوع مشکلی است و گمان نمی‌کنم که شورای نظامی خود مایل به ایجاد مشکلی از جمله تقلب باشد.

فارس: نظر شما درباره روابط مصر و ایران چیست؟ آیا معتقد به ازسرگیری این روابط هستید اهمیت آن در چیست؟

البسطیوسی: از جمله اولویت‌های من ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک با ایران است چون این روابط در راستای منافع امنیت ملی مصر و منافع مشترک بین دو کشور نه تنها در سطح مصر بله در سطح کشورهای عربی است و با ازسرگیری روابط کشورهای عربی با ایران نیز حمایت خواهم کرد.

فارس: نظر شما درباره توافقنامه کمپ‌دیوید چیست؟

البسطیوسی: همه توافقنامه‌های بین‌المللی که مصر به امضا رسانده است از جمله توافقنامه کمپ‌دیوید الزام‌آور است اما به اعتقاد من باید از طرف اسرائیلی خواست که برخی از بندهای این توافقنامه را موافق با منافع مصر و خواسته مردم این کشور تعدیل کند و این امر در نهایت به نهادهای منتخب در داخل کشور مرتبط می‌شود.

فارس: به نظر شما روابط مصر و اسرائیل پس از انقلاب چگونه باید باشد؟

البسطیوسی: روابط مصر با طرف اسرائیلی باید رابطه‌ای برابر و بر اساس احترام متقابل باشد اسرائیل به خوبی از بزرگی کشور مصر و نقش آن در منطقه آگاه است، اسرائیل باید بداند که با ملتی انقلابی روبه‌رو است که رژیم فاسدی را سرنگون کرده است و قطع روابط با آنها بسیار ساده است و ما به اسرائیلی‌ها نیازی نداریم.

اگر در جریان کشته شدن سربازان مصری در مرز با اسرائیل رئیس جمهور بودم روابط با اسرائیل را قطع کرده و سفیر اسرائیل را فورا اخراج می‌کردم تا زمانی که اسرائیل متهمان را محاکمه کند و به طور رسمی از ملت مصر عذرخواهی کند و تعهد دهد که این گونه وقایع تکرار نمی‌‌شود.

فارس: نظر شما درباره روابط مصر با آمریکا چیست در دوران مبارک روابط برقرار یوده است آیا این روابط به پیشرفت کشور منجر شد؟

البسطیوسی: رابطه با آمریکا باید با در نظر گرفتن منافع مصر همراه باشد بنابراین به دنبال مسائل مورد توافق دو طرف خواهیم بود و درباره مسائل مورد اختلاف نیز به دنبال راه حل خواهیم بود و نباید در روابط خود به منافع ملی ضربه بزنیم خواسته‌های کشورهای عربی برای تحقق عدالت اجتماعی و دموکراسی و برخورداری از دستگاه قضایی مستقل به طور موقت با منافع آمریکا و اروپا هماهنگ است اکنون این منفعت آمریکا و اتحادیه اروپا است که در مصر نظامی دموکراتیک تشکیل شود و تقسیم ثروت و تحقق عدالت اجتماعی در منطقه باشد چون این امر بازرهای جدیدی را برای کشورهای غربی در منطقه بازخواهد کرد.

آمریکا کشوری سرمایه‌داری و اهداف آن استعماری است و همین اکنون در صادرات محصولات خود با بحران روبه‌رو است بنابراین یکی از اهدافش توزیع ثروت در این منطقه است پس اگر ثروت‌ها در منطقه عربی بین ملت‌ها توزیع شود این ملت‌ها قدرت خرید کالاهای خارجی را پیدا می‌کنند و تشکیل نظام دموکراتیک و دستگاه قضایی مستقل در کشورهای منطقه نیز مهاجرت معکوس به همراه خواهد داشت و مهاجرت از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا و آمریکا را کاهش می‌دهد و این امر تا حد زیادی برای کشورهای غربی امنیت محقق می‌کند.

فارس: در صورت رسیدن به قدرت روابط مصر و عربستان در سایه حوادث اخیر چگونه خواهد بود؟

البسطیوسی: اگر در سایه تنش اخیر در روابط مصر و عربستان رئیس جمهور بودم سفیر مصر را فورا از عربستان فرامی‌خواندم، عربستان و هر کشور دیگری باید از جایگاه مصر باخبر باشد و قبل از خارج کردن سفیر خود از مصر به خوبی فکر می‌کرد بنابراین اگر رئیس جمهور بودم سفیر خود را فورا از عربستان خارج می‌کردم.

فارس: به قضیه فلسطین چگونه نگاه می‌کنید؟

البسطیوسی: قضیه فلسطین از مهم‌ترین مسائلی است که در اولویت خود قرار می‌دهم اما امیدوارم که گفت‌وگوی عربی جدی درباره این موضوع صورت گیرد چون در صورت گفت‌وگوی جدی کشورهای عربی با یکدیگر و موضع‌‌گیری واقعی کشورهای عربی در برابر اسرائیل و آمریکا همه طرف‌ها به اجرای قوانین بین‌الملل پایبند می‌‌شوند.

فارس: رابطه مصر با کشورهای منطقه در آینده چگونه خواهد بود؟

البسطیوسی: روابط مصر با کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک بین کشورها با حفظ احترام شهروند مصری در خاک هر کشوری به ویژه در کشورهای همجوار باید باشد.

انتهای پیام/ل.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول