احمد خواستخدایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: حمل و نقل سالانه 21 تن کالا و 18 میلیون مسافر در این استان، همواره نیاز ارائه خدمات و پشتیبانی وسایل نقلیه عمومی را مضاعف و دوچندان کرده و این امر موجب شده است تا با توسعه ناوگان حمل و نقل جادهای برنامهریزیهایی نیز برای نوسازی این ناوگان داشته باشیم.
وی افزود: به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل استان فارس نیازمند وامهای سهلالوصول هستیم تا برای سرمایهگذاران این حوزه مهم مقرون به صرفه باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد: 80 درصد از ناوگان حمل و نقل این استان نو هستند که بر این اساس حداکثر سن اتوبوسهای نوع یک پنج سال، نوع دو بین شش تا 10 سال و اتوبوسهای نوع سه بین 11 تا 18 سال است و همچنین بیش از 200 اتوبوس عادی وجود دارد که بیشتر برای جابه جایی دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرند.
خواستخدایی ابراز داشت: طرح رتبهبندی شرکتها و اتوبوسهای نوع یک تا سه از برنامههای جدید سازمان حمل و نقل و پایانهها در سال جدید است که امیدواریم تا نیمه دوم سال جاری اجرایی شود.
این مسئول اضافه کرد: طبق ماده قانونی، اتوبوسهای نوع یک باید از امکانات و خدمات درجه یک در اتوبوسهای خود استفاده کرده و هنگام حرکت مسیر مقصد و مدت زمان مسافرت را ذکر کنند، روزنامههای کثیرالانتشار را بین مسافران توزیع کرده و فاصله بین صندلیها استاندارد و دارای یخچال الکترونیکی باشند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان فارس بیان کرد: یکی دیگر از برنامههای سازمان حمل و نقل و پایانههای فارس ورود اتوبوسهای وی ای پی به این استان است که دارای 25 صندلی و مانیتورهای پشت صندلی هستند و در این اتوبوسها مسافران با غذاهای گرم پذیرایی میشوند.
این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته 16میلیون و 350 هزار مسافر در سطح استان فارس جا به جا شدهاند و همچنین در ایام نوروز سال جاری 800 هزار نفر از حمل و نقل عمومی بین شهری استفاده کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال پیش 12 درصد کاهش را داشتهایم.
خواستخدایی استفاده از خودروهای شخصی، افزایش امکانات در شهرستانها و منظمشدن سفرها و مسائل اقتصادی را از دلایل کاهش 12 درصدی مسافرت با حمل و نقل عمومی دانست.
وی تصریح کرد: سال گذشته شاهد افزایش 6 هزار صندلی، جا به جایی 22 تن کالا و 2هزار و 250 ناوگان مسافربری عمومی بودیم.
خواستخدایی بیان کرد: حمل و نقل ایمن، سریع و مطمئن نیازمند به کارگیری وسیله نقلیه برخوردار از سلامت فنی است چراکه عدم وجود این شرایط، علاوه بر مخاطرهآمیز بودن اصل سفر، مدت زمان طی مسافت را نیز طولانی کرده و زندگی خدمه و سرنشینان را با خطرات جدی مواجه میکند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان فارس خاطرنشان کرد: سازمان حمل و نقل و پایانههای استان فارس با سرمایهگذاری بخش خصوصی چهار شهرک حمل و نقل، چهار شهرک خدماتی و هفت مرکز معاینه فنی را در دست احداث دارد که هزینه ساخت هر یک از شهرکهای حمل و نقل 10 میلیارد تومان، هزینه هر شهرک خدماتی یک و نیم میلیارد تومان و هزینه هر مرکز معاینه فنی 700 میلیون تومان است.
این مقام مسئول افزود: با بررسیهای انجام شده برخی از تصادفات در حاشیه مدارس کنارجادهها انجام میشود که به این خاطر، در سال 83 بحث ایمنسازی مدارس مطرح شد و تاکنون 250 مدرسه ایمنسازی شده است و در این زمینه دانشآموزان و مسئولان بیش از یکهزار مدرسه آموزشهای لازم را دیدهاند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان فارس اضافه کرد: طرح ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده تاکنون طی هشت مرحله انجام شده است که مرحله نخست آن با ممنوعیت تردد اتوبوسهای بالای 25 سال (مدل 1354) صورت گرفته و هماکنون در حال اجرای مرحله هشتم و ممنوعیت تردد اتوبوسهای مدل 1259 و 1360 هستیم.
خواستخدایی ابراز داشت: سازمان حمل و نقل و پایانههای این استان با توجه به لزوم تداوم اجرای سیاستهای دولت در نوسازی ناوگان مسافربری و به منظور فراهمآوردن بستر مناسب برای استفاده مالکان ناوگان فرسوده از تسهیلات نوسازی بخش حمل و نقل مسافر و همچنین ایجاد ساز و کار لازم برای سرمایهگذاریهای جدید در بخش حمل و نقل، ثبت نام متقاضیان ناوگان جدید را بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات ناوگان حمل و نقل استقبال کم مردم از ناوگان عمومی و استفاده از خودروهای شخصی بوده، در حالی که ایمنی ناوگان عمومی در جادهها بسیار بیشتر از خودروهای شخصی است.
این مسئول ادامه داد: برای راحتی بیشتر مسافران، فروش بلیت الکترونیکی و یا تحویل آن با پیک موتوری در محل متقاضی در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/غ10/ض1002