اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برابر ضوابط قانونی باید اجرایی شود

توزیع روزنامه‌های کشوری در اتوبوس‌های نوع یک

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های فارس گفت: طبق ماده قانونی، اتوبوس‌های نوع یک باید روزنامه‌های کثیرالانتشار را بین مسافران توزیع کرده و فاصله بین صندلی‌ها استاندارد و دارای یخچال الکترونیکی باشند.

توزیع روزنامه‌های کشوری در اتوبوس‌های نوع یک

احمد خواست‌خدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: حمل و نقل سالانه 21 تن کالا و 18 میلیون مسافر در این استان، همواره نیاز ارائه خدمات و پشتیبانی وسایل نقلیه عمومی را مضاعف و دوچندان کرده و این امر موجب شده است تا با توسعه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای نوسازی این ناوگان داشته باشیم.

وی افزود: به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل استان فارس نیازمند وام‌های سهل‌الوصول هستیم تا برای سرمایه‌گذاران این حوزه مهم مقرون به صرفه باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: 80 درصد از ناوگان حمل و نقل این استان نو هستند که بر این اساس حداکثر سن اتوبوس‌های نوع یک پنج سال، نوع دو بین شش تا 10 سال و اتوبوس‌های نوع سه بین 11 تا 18 سال است و همچنین بیش  از 200 اتوبوس عادی وجود دارد که بیشتر برای جابه جایی دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواست‌خدایی ابراز داشت: طرح رتبه‌بندی شرکت‌ها و اتوبوس‌های نوع یک تا سه از برنامه‌های جدید سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها در سال جدید است که امیدواریم تا نیمه دوم سال جاری اجرایی شود.

این مسئول اضافه کرد: طبق ماده قانونی، اتوبوس‌های نوع یک باید از امکانات و خدمات درجه یک در اتوبوس‌های خود استفاده کرده و هنگام حرکت مسیر مقصد و مدت زمان مسافرت را ذکر کنند، روزنامه‌های کثیرالانتشار را بین مسافران توزیع کرده و فاصله بین صندلی‌ها استاندارد و دارای یخچال الکترونیکی باشند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان حمل و نقل و پایانه‌های فارس ورود اتوبوس‌های وی ای پی به این استان است که دارای 25 صندلی و مانیتورهای پشت صندلی هستند و در این اتوبوس‌ها مسافران با غذاهای گرم پذیرایی می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته 16میلیون و 350 هزار مسافر در سطح استان فارس جا به جا شده‌اند و همچنین در ایام نوروز سال جاری 800 هزار نفر از حمل و نقل عمومی بین شهری استفاده کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال پیش 12 درصد کاهش را داشته‌ایم.

خواست‌خدایی استفاده از خودروهای شخصی، افزایش امکانات در شهرستان‌ها و منظم‌شدن سفرها و مسائل اقتصادی را از دلایل کاهش 12 درصدی مسافرت با حمل و نقل عمومی دانست.

وی تصریح کرد: سال گذشته شاهد افزایش 6 هزار صندلی، جا به جایی 22 تن کالا و 2هزار و 250 ناوگان مسافربری عمومی بودیم.

خواست‌خدایی بیان کرد: حمل و نقل ایمن، سریع و مطمئن نیازمند به کارگیری وسیله نقلیه برخوردار از سلامت فنی است چراکه عدم وجود این‌ شرایط، علاوه بر مخاطره‌آمیز‌ بودن اصل سفر، مدت زمان طی مسافت را نیز طولانی کرده و زندگی خدمه و سرنشینان را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس خاطرنشان کرد: سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چهار شهرک حمل و نقل، چهار شهرک خدماتی و هفت مرکز معاینه فنی را در دست احداث دارد که هزینه ساخت هر یک از شهرک‌های حمل و نقل 10 میلیارد تومان، هزینه هر شهرک خدماتی یک و نیم میلیارد تومان و هزینه هر مرکز معاینه فنی 700 میلیون تومان است.

این مقام مسئول افزود: با بررسی‌های انجام شده برخی از تصادفات در حاشیه مدارس کنارجاده‌ها انجام می‌شود که به این خاطر، در سال 83 بحث ایمن‌سازی مدارس مطرح شد و تاکنون 250 مدرسه ایمن‌سازی شده است و در این زمینه دانش‌آموزان و مسئولان بیش از یک‌هزار مدرسه آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس اضافه کرد: طرح ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده تاکنون طی هشت مرحله انجام شده است که مرحله نخست آن با ممنوعیت تردد اتوبوس‌های بالای 25 سال (مدل 1354) صورت گرفته و هم‌اکنون در حال اجرای مرحله هشتم و ممنوعیت تردد اتوبوس‌های مدل 1259 و 1360 هستیم.

خواست‌خدایی ابراز داشت: سازمان حمل و نقل و پایانه‌های این استان با توجه به لزوم تداوم اجرای سیاست‌های دولت در نوسازی ناوگان مسافربری و به منظور فراهم‌آوردن بستر مناسب برای استفاده مالکان ناوگان فرسوده از تسهیلات نوسازی بخش حمل و نقل مسافر و همچنین ایجاد ساز و کار لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش حمل  و نقل، ثبت نام متقاضیان ناوگان جدید را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ناوگان حمل و نقل استقبال کم مردم از ناوگان عمومی و استفاده از خودروهای شخصی بوده، در حالی که ایمنی ناوگان عمومی در جاده‌ها بسیار بیشتر از خودروهای شخصی است.

این مسئول ادامه داد: برای راحتی بیشتر مسافران، فروش بلیت الکترونیکی و یا تحویل آن با پیک موتوری در محل متقاضی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول