اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اورژانس‌های حوزه بهداشت خراسان‌شمالی:

بیماری تب کریمه کنگو در خراسان‌شمالی مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: مسئول اورژانس‌های حوزه بهداشت خراسان‌شمالی گفت: هیچ نشانه‌ای از بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است.

بیماری تب کریمه کنگو در خراسان‌شمالی مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، محمدرضا اکبری نگرانی مردم در مورد شیوع بیماری تب کریمه کنگو را بی‌مورد خواند و اظهار داشت: نتیجه آزمایش تمام نمونه‌های مشکوک به تب کنگو در استان که به تهران فرستاده شده منفی گزارش شده است.

وی افزود: این بیماری ویروسی تب‌دار است که از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که گاهی با تک‌گیری یا همه‌گیری ناگهانی در جوامع انسانی دیده می‌شود و مرگ و میر بالایی را به دنبال دارد.

اکبری تصریح کرد: بیماری تب خون‌ریزی دهنده کنگو توسط گزش کنه از حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود و در انسان به دنبال له‌کردن و از بین بردن کنه، ویروس بیماری از طریق خراش‌های پوستی منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: در دام آلوده ذبح شده به هیچ گونه علامتی وجود ندارد ولی امکان انتقال ویروس تا چند ساعت از ذبح در اثر تماس با خون، گوشت و احشاء این حیوان وجود دارد.

به گفته مسئول اورژانس‌های حوزه بهداشت خراسان‌شمالی، در کارکنان بهداشتی ـ درمانی نیز که در تماس با افراد آلوده به این ویروس هستند به دنبال تماس با خون، ترشحات مخاطی و ذرات تنفسی این بیماران، امکان آلودگی و انتقال ویروس وجود دارد.

وی تصریح کرد: دوره نهفتگی بیماری دو روز تا دو هفته است و به طور معمول آغاز ناگهانی بیماری با بروز علایم عمومی چون تب، سردرد، لرز، درد کره چشم، پرخونی ملتحمه چشم، سفتی گردن و تهوع و استفراغ همراه است.

اکبری اظهار داشت: دوره خون‌ریزی با علایمی چون ضایعات پوستی به صورت خون‌ریزی‌های زیر جلدی و خون‌ریزی در چین خوردگی‌های بدن ظاهر می‌شود و به طور معمول چهار روز به طول می‌انجامد.

وی تاکید کرد: در کنترل تمام بیماری‌ها اصل اساسی پیشگیری است و بر این اساس باید افرادی که در تماس با دام هستند از روش‌های حفاظت فیزیکی و مواد دورکننده برای کنترل گزش کنه استفاده کنند و کارکنان کشتارگاه‌ها نیز باید به طور حتم وسایل حفاظت فردی یعنی پوتین، دستکش و لباس مخصوص را مورد استفاده قرار دهند.

وی اظهار داشت: کارمندان مراکز بهداشتی ـ درمانی باید احتیاط لازم را به عمل بیاورند و از تماس مستقیم با خون، بافت، مخاط و ترشحات بیماران خودداری کنند.

مسئول اورژانس‌های حوزه بهداشت خراسان‌شمالی بر پرهیز جدی از مصرف جگر خام و نیم‌پخته و گوشت نیم‌پز و کبابی تاکید کرد و گفت: باید از هرگونه ذبح غیربهداشتی دام در معابر عمومی و خارج از سیستم کنترلی دامپزشکی خودداری کرد.

وی تصریح کرد: ویروس این بیماری بیش از چند ساعت در گوشت دام زنده نمی‌ماند و بهترین راه برای اطمینان از سلامت گوشت این است که مرحله پیش سردی آن در کشتارگاه‌ها انجام شود.

به گفته اکبری، پیش از خرید گوشت نیز باید به مدت 24 ساعت آن را درون ظرف درب دار و بدون تماس با مواد غذایی دیگر درون یخچال نگهداری کرد تا عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در آن در شرایط اسیدی و PH پایین گوشت تازه ذبح شده از بین برود و سپس می‌توان گوشت را فریز کرد.

مسئول اورژانس‌های حوزه بهداشت خراسان‌شمالی گفت: بیماری تب خون‌ریزی دهنده کنگو در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و در مراحل اولیه شناسایی شود قابل درمان خواهد بود.

وی اظهار داشت: درمان بیماری شامل درمان حمایتی (سرم درمانی و اکسیژن درمانی) و درمان دارویی با داروی ضد ویروس «ریباورین» است.

انتهای پیام/و30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول