اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در سال گذشته رخ داد؛

شناسایی 154 مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است، گفت: سال گذشته در سطح کشور 154 نفر به این بیماری مبتلا شدند که 28 مورد منجر به مرگ فرد مبتلا شده است.

شناسایی 154 مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته پیش از ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی با اشاره به مشاهده یک نمونه مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان بیرجند به بیان توضیحاتی در مورد این بیماری و درمان آن پرداخت.
وی تصریح کرد: تب‌های خون‌ریزی دهنده از جمله بیماری‌هایی هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند چرا که این بیماری مشخصاتی از جمله انتقال سریع از فرد بیمار به سایران، عدم وجود درمان ضد ویروسی، نبود واکسن قطعی، بالا بودن عوارض این بیماری، زیان اقتصادی‌ و احتمال بالای مرگ افراد مبتلا را دارا است.
رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب کریمه کنگو از جمله این تب‌های خون‌ریزی دهنده است، افزود: 18 نوع ویروس شناخته شده سبب ایجاد تب‌های خون‌ریزی دهنده می‌شوند که از جمله این تب‌ها می‌توان به کریمه کنگو، تب زرد، لاسا و تب دانگ اشاره کرد.
شایسته ادامه داد: در این نوع بیماری‌ها اگر مراحل درمانی فرد مبتلا به موقع آغاز شود و ادامه پیدا کند قابل درمان است.
وی افزود: عامل این بیماری معمولا ویروسی پروتئینی و به صورت یک رشته‌ای است که معمولا از طریق گزش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود و در حیوانات نیز عوارض بارزی را ایجاد نمی‌کند و معمولا به صورت یک تب مقطعی و رایج در بین دام‌ها محسوب می‌شود.
رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حیواناتی از جمله گوسفند، خرگوش و گاو انتقال دهنده این بیماری هستند ولی پرندگان در مقابل این بیماری مقاومت نشان می‌دهند.
شایسته به سابقه کشف این بیماری و ابتلای آن در سطح جهان اشاره کرد و یادآور شد: نخستین‌بار در سال 1945 در منطقه اوکراین 200 نفر با این بیماری درگیر شدند و عامل این بیماری در آفریقا نیز در سال 1956 شناسایی شد و نام دیگر این بیماری آسیای مرکزی بود چرا که در این منطقه نیز شیوع پیدا کرده بود.
وی به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت:‌ معمولا این بیماری از طریق گزش کنه یا له کردن این حشره با دست یا از طریق تماس با لاشه حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود.
رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مهم‌ترین راه انتقال این بیماری در سطح کشور ایران را ذبح دام آلوده و تماس فرد با این لاشه آلوده عنوان کرد و افزود: تا کنون گزارشی از انتقال این بیماری از طریق خوردن گوشت داده نشده است.
شایسته دامداران، کارکنان دامپزشکی، قصابان، پزشکان و پرستاران را گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در مناطق زیادی در سطح جهان این بیماری شیوع دارد.
وی به سابقه ابتلای به این بیماری در کشور ایران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران در سال 78 یک مورد ابتلا در شهرکرد گزارش شد و بعد نیز یک مورد در آذربایجان غربی کشف شد که اگر به فکر این بیماری نباشیم و آموزش‌های لازم به مردم ارائه نشود، ممکن است شیوع این بیماری در کشور گسترش پیدا کند.
رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شیوع این بیماری در فصول گرم و آغاز سال بیشتر است.
شایسته بیشترین شیوع این بیماری در سال گذشته را در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: سال گذشته در این استان 111 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده که از این تعداد 15 مورد منجر به مرگ فرد شده است.
وی گفت: خراسان رضوی نیز یکی از استان‌های آلوده است که مهم‌ترین عامل در انتقال این بیماری در این منطقه ورود دام قاچاق است.
رئیس مرکز بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در استان ما نیز در سال 87 یک مورد ابتلای به این بیماری داشتیم که درمان شد و در سال جاری نیز یک پرستار در بیرجند به این بیماری مبتلا شد که منجر به مرگ وی شد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول