اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غالب قندیل تحلیلگر ارشد لبنان بررسی کرد

نقش جریان المستقبل در حوادث طرابلس؛ پول و سلاح عربستان و قطر برای ناامنی در لبنان

خبرگزاری فارس: دست داشتن عربستان سعودی و قطر در حمایت مالی از گروه های تروریستی همچنان از طریق سازمان های جاسوسی یا جمعیت های مستقر در لبنان از طریق ارسال پول و انجام معامله های سلاح برای آنها با مدیریت شیوخ و شخصیت‌های بزرگ تکفیری ادامه دارد.

نقش جریان المستقبل در حوادث طرابلس؛ پول و سلاح عربستان و قطر برای ناامنی در لبنان

به گزارش فارس، غالب قندیل تحلیلگر مسایل منطقه ای در مقاله جدید خود در پایگاه خبری-تحلیلی الشرق الجدید تاکید کرد که اتفاقاتی که در طرابلس لبنان روی داد، به صورت مشخص ماهیت دست داشتن جریان های المستقبل و جماعت اسلامی و  نیروهای لبنانی در جنگ علیه سوریه و تبدیل کردن لبنان به عرصه ای برای جمع آوری مبارزان و قاچاق سلاح به داخل سوریه و دریافت اموال و تجهیزات سعودی، قطر و لیبی و فرستادن آنها از طریق شبکه های لبنانی برای گروه های تروریستی سوریه را نشان داد.

المستقبل چگونه هدایت افراد مسلح را در اختیار دارد

وی در ادامه این مقاله نکاتی را یادآور شده و تاکید کرد که بدون در نظر گرفتن تعداد و حجم شبه نظامیان مسلح در لبنان و سوریه منطقه شمال لبنان به صورت ویژه و برخی مناطق بقاع و اردوگاه های فلسطینی به جنگل هایی تبدیل شده است که مملو از افراد مسلح و تجهیزات نظامی است و معامله کنندگان جنگ علیه سوریه دراین مناطق به آزادی منتشر شده اند و مردم فقیر را با اموال زیادی که در اختیار دارند می خرند و آنها را به گروه های مسلح تبدیل می کنند تا از آنها در شبکه های خدماتی استفاده کنند.

وی افزود که به عنوان مثال بیش از 23 گروه مسلح در بخش های مختلف طرابلس مستقر هستند که  وابسته به محمد کباره نماینده پارلمان لبنان هستند، خالد ضاهر نیز تعداد مشابهی از این گروه ها در عکار دارد و از سوی دیگر سرتیپ حمود افسر بازنشسته ای که سعد حریری وی را به فرماندهی گروه های نظامی نصب کرده است، افراط گراترین فرمانده در این تشکیلات است که هزاران نفر از افراد وابسته به نظریه های المستقبل را در خود جای داده است.

14 مارس به شبکه خدمت رسانی به توطئه های آمریکا تبدیل شده است

دومین نکته ای که قندیل به آن اشاره کرده، این است که بسیاری از لبنانی ها و مسئولان این کشور این سوال را مطرح می کنند که چگونه هزاران نفر از نیروهای مسلح موجود در این فضا بعد از اینکه به خیابان های شهر ریختند، موفق شدند آن را تحت کنترل خود بگیرند و از آنجا به درگیری با جبل محسن بپردازند تا گرایش های مذهبی و فضای فتنه و تعصب در این کشور را تحریک کنند؟

الشرق الجدید تاکید کرد که افزایش افراد مسلح و گروه های تکفیری و افراطی در لبنان نتیجه اصلی دخالت در جنگ علیه سوریه و تبدیل شدن نیروهای 14 مارس و جماعت اسلامی به شبکه خدمات رسانی نظامی امنیتی و مالی در راستای توطئه های شکست خورده  آمریکا برای تخریب سوریه است.

ماهیت سکوت المستقبل در مورد حضور القاعده در لبنان

افزایش افراط گرایی و تکفیر نتیجه عملی فضایی است که گروه های افراطی در سوریه ایجاد می کنند و به این ترتیب اتفاقات طرابلس و شمال لبنان و سایر مناطق آن، این واقعیت محض را روشن کرد که این جریان المستقبل است که به صورت ویژه ای به دنبال سرپوش گذاشتن بر واقعیت وجود عناصر القاعده و جریان های تکفیری و حمایت از آنها در لبنان است و این تمامی عناصر و شخصیت های المستقبل هستند که در برابر این تحرکات سیاسی و اطلاع رسانی و امنیتی سکوت کرده اند و واقعیت هایی که وزیر دفاع لبنان از آن سخن گفته و رسانه های جهانی و عربی نیز از وجود آن خبر داده اند، را تکذیب می کنند. اینها افراد دروغگو و منافقی هستد که رفتار خود را بر مبنای مسئولیت پذیری انتخاب نکرده اند.

بحران در طرابلس هنوز تمام نشده است

سومین نکته مورد توجه قندیل، انتشار نیروهای امنیت و ارتش در طرابلس است، وی معتقد است که این استقرار خود به خود راه حل مشکل طرابلس نبود و تا زمانی که این انتشار با تصمیم سیاسی مشخص در مورد مصادره سلاح ها و انبارهای سلاح و از هم پاشیدن و تعقییب همه تشکیلات شبه نظامی در مرزهای لبنان با سوریه همراه نباشد، این موضوع راه حل قطعی به خود نمی بیند.

ارتش در این زمینه با خطر ورود در حلقه فرسایشی مواجه است که دوره های متناوب خشونت و سلاح های منتشر شده در لبنان و طرح های تخریبی و توطئه های گروه های تکفیری و تروریستی لبنانی و سوی آن را ایجاد کرده و به صورت آشکار به دنبال این است که کنترل دولت در منطقه طرابلس و عکار را از بین ببرد و این دو شهر را به پایگاهی برای حمله به سوریه تبدیل کند.

عقب نشستن آمریکا و پیش انداختن مزدوران منطقه ای

مشخص است که سرپوش گذاشتن آمریکا بر طرح های خود بعد از از بین رفتن تمامی محاسبات علیه سوریه و دولت ملی و ارتش آن و بعد از تحولات بین المللی و منطقه ای که پایمردی سوریه در مقابله با جنگ جهانی آن را ایجاد کرده، کم شده است. اما مشخص است که دست داشتن عربستان سعودی و قطر در حمایت مالی از گروه های تروریستی همچنان از طریق سازمان های جاسوسی یا جمعیت های مستقر در این کشورها از طریق ارسال پول و انجام معامله های سلاح برای آنها با مدیریت شیخ ها و شخصیت های بزرگ تکفیری و تسهیلات ریاض و دوحه ادامه دارد.

دولت های قطر و عربستان سعودی از لبنان به عنوان عرصه ای برای تسویه حساب ها و جمع آوری برگه های خود استفاده می کنند، چرا که می دانند که زمان بحث و مذاکره در مورد آینده موازنه های منطقه ای بعد از پایان یافتن جنگ در سوریه نزدیک شده است و در این راستا از دولت لبنان خواسته خواهد شد که موضع جدی در این زمینه اتخاذ کند.

به این ترتیب لبنان در برابر دو گزینه قرار دارد، اول اینکه به عرصه ای برای ایجاد هرج و مرج و ترور و افراط گرایی تبدیل شود و دوم اینکه دولت از طریق نشست شورای وزیران تصمیم به از بین بردن کانون های ترور و سلاح و افراط گرایی که در راستای ایجاد جنگ علیه سوریه است، بگیرد تا بتواند از تمامیت ارضی خود و هیبت ارتش دفاع کند.

حمایت از تروریست ها به جنگ داخلی در لبنان منجر می شود

چیزی که باعث حفاظت لبنان و مانع از تبدیل شدن این کشور به عرصه تروریست ها می شود، همان تصمیم سیاسی آشکار و جدی در راستای تعقیب تمامی گروه ها و تشکیلات تروریستی و تکفیری در این کشور و مصادره تمام انواع سلاح ها و فعالیت های شبه نظامی آنها و تحت پیگرد قرار دادن رهبران احزاب و سیاستمداران هم دست در این اقدامات است.

قندیل در پایان تاکید می کند که تجربه لبنان از دهه هفتاد تاکنون روشن کرده که همزیستی با این واقعیت ها تنها مقدمه ای برای افراط دولت و کشاندن کشور به جنگ داخلی است و این باعث می شود که لبنانی ها به عنوان ملت از تمامی گروه های مختلف، آن را رد کنند، چرا که سالها جنگ داخلی باعث ویرانی های زیادی در این کشور شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول