اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی خراسان‌رضوی:

قانون شوراهای اسلامی از شفافیت لازم برخوردار نیست

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: قانون شوراهای اسلامی شهر دارای شفافیت لازم نیست و بدون وجود آن، شوراها در جایگاه واقعی خود قرار نمی‌گیرند.

قانون شوراهای اسلامی از شفافیت لازم برخوردار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدمهدی کرمانی ظهر امروز در گردهمایی رؤسای شوراهای اسلامی شهر، روستا و شهرستان‌ و شهرداران شهرهای خراسان‌رضوی در تالار اجتماعات دادگاه تجدید نظر در مشهد، اظهار کرد: شوراهای اسلامی مصداق مردم‌سالاری دینی هستند که براساس اصول قانونی شوراها که برگرفته از قرآن و آموزه‌های دینی و اسلامی است، با رویکرد قانونی و اعتقاد به رهبری عمل می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر جایگاه ویژه شوراهای اسلامی ادامه داد: شوراها با قدمت بیش از یک هزار و 400 ساله در اسلام هنوز در کشور ما جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و این در حالی است که در بسیاری از کشورهایی که از لحاظ بنیان و شالوده نیز در حد مقایسه با نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند، شاهد واگذاری کار مردم به مردم در معنی حقیقی آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه روح حاکم بر قانون شوراها متناسب با این مسئله نیست، اظهار کرد: بسیاری از تصدی‌گری‌هایی که امروزه دولت انجام می‌دهد در واقع کار و وظیفه شوراهای اسلامی شهرها است.

کرمانی با اشاره به دو مبحث تولی‌گری و تصدی‌گری به عنوان دو مبحث مورد توجه در دولت‌های اسلامی، ادامه داد: شوراها مطلقاً در کار تولی‌گری ورود پیدا نمی‌کنند اما در تصدی‌گری به طور کامل و از مجرای قانونی و به حق خود وارد می‌شوند.

وی با تأکید بر اهمیت تمرکززدایی دولت اظهار کرد: اگر کار مردم به خود مردم واگذار شود شاهد یک روند درست در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و هم‌چنین اجرا و نظارت هستیم که این امر تنها با تمرکززدایی در دولت‌ و توزیع قدرت انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه قانون شوراهای اسلامی از شفافیت لازم برخوردار نیست، افزود: با شفاف‌ نبودن قانون شوراها و مشخص نبودن جایگاه واقعی شوراها، این مردم هستند که متضرر می‌شوند و دولت نیز از ظرفیت عظیم و توانمندی‌های مردم در راستای اداره کشور بی‌بهره می‌ماند.

وی ادامه داد: این اعضای شوراهای اسلامی شهرها هستند که بهتر از هر کارشناسی در محل و منطقه خود به توانمندی‌ها و کمبودها اشراف دارند اما این توانمندی تاکنون میدانی برای بروز و ظهور نداشته است که علت آن را نیز می‌توان در توزیع قدرت که باید به صورت عادلانه صورت پذیرد، جست‌وجو کرد.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی با اشاره به تشکیل هسته پژوهش و برنامه‌ریزی برای شورای استان عنوان کرد: تشکیل هسته پژوهش و برنامه‌ریزی برای شورای استان که به عنوان نخستین استان کشور در خراسان‌رضوی در حال انجام است، مطالبات به حق مردم را شفاف‌تر به سمع و نظر تصمیم‌گیران می‌رساند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول