اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

دوران جدیدی در روابط اسلام و غرب آغاز شده است

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: روابط اسلام و غرب تاکنون دو دوره را پشت سر گذاشته و اکنون در حال گذار به دوران جدیدی از این روابط هستیم که در آن غرب دیگر در جایگاه سلطه نخواهد بود.

دوران جدیدی در روابط اسلام و غرب آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان با اشاره به فرایندهایی که طی سال‌ها در روابط میان جهان اسلام و دنیای غرب گذشته، ابراز داشت: روابط میان اسلام و دنیای غرب تا کنون دو دوره را پشت سر گذاشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوره سوم این روابط آغاز شده است.

وی ادامه داد: دوره نخست این روابط به دوران آغازین شکل‌گیری تمدن اسلامی پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) برمی‌گردد که تقریبا با قرون وسطی در اروپا همزمان است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: در این دوران درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در برابر تمدن غربی کاملا مشهود است.

وی اظهار داشت: جایگاه برتر در حوزه گفتمان و فرهنگ در این دوره متعلق به تمدن اسلامی بود و فرهنگ اسلام به سرعت برتری خود را در تمام نقاط دنیای آن روز گسترش داد.

اعرافی گفت: در دوره‌ای رابطه این دو قطب در جهان معکوس شد و جهان غرب مورد تأثیر آموزه‌های فکری و علمی شرق قرار گرفت و با متفکرانی مانند کانت و هگل به جنب و جوش درآمد.

وی ابراز کرد: در دوره رنسانس رویکرد معرفت شناختی جدیدی در جهان غرب شکل گرفت که توانست خود را در تمام جهان گسترش بدهد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و آغاز حرکت‌های بیداری اسلامی دوران جدیدی در تحولات جهان ایجاد شده و این دوران اقتضائات خاصی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از زیرساخت‌ها برای تغییر قطب‌های قدرت فکری در جهان فراهم است، اضافه کرد: در صورتی که بخواهیم از این زیرساخت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم، باید دانش خود را از تحولات فکری دنیای غرب به ویژه در زمینه مسائل مربوط به جهان اسلام گسترش دهیم.

اعرافی یادآور شد: اکنون جهان اسلام از خوابی که قرن‌ها به آن دچار بود بیدار شده و در حال پایه‌ریزی تمدن جدیدی است که علاوه بر صیانت از ارزش‌های اصیل اسلامی بر پایه نیازهای روز جامعه باشد.

 

مستشرقان در جریانات روشنفکری جهان اسلام تاثیرگذار بوده‌اند

وی با اشاره به اینکه در جریان مهندسی نوسازی و بازسازی تمدن اسلامی آشنایی با نگاه و فعالیت‌های مستشرقان اهمیت فراوانی دارد، افزود: آمار و ارقام نشان‌دهنده فعالیت وسیع مستشرقان در زمینه مباحث اسلامی و قرآنی است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه تا کنون صدها کتاب، هزاران مقاله و ده‌ها مجله در زمینه اسلام‌شناسی در غرب نوشته شده است، ابراز داشت: این نهضت بزرگ علمی چیزی نیست که به سادگی بتوانیم از آن عبور کنیم.

وی گفت: مستشرقان در واقع مانند مبدلی عمل کرده‌اند که علوم پایه غرب را به مباحث اسلامی و قرآنی وارد کرده است و این موضوع حتی بر روشنفکران جهان اسلام نیز تاثیر بسیاری گذاشته است.

اعرافی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ملزومات ما در این دوران با توجه به فعالیت‌های وسیع مستشرقان توجه به غرب‌شناسی به صورت روشمند و حرفه‌ای است.

وی عنوان داشت: امروز جامعة المصطفی العالمیه و حوزه‌های علمیه این ظرفیت را دارند که در زمینه غرب‌شناسی و شرق‌شناسی گام‌های موثری بردارند.

 

کارگروه اسلام و استشراق تشکیل شود

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: کارگروه اسلام و استشراق باید به صورت فعال و توسط نهادهای حوزوی تشکیل شود تا تمام فعالیت‌های دنیای غرب در زمینه اسلام و قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

وی ابراز کرد: حوزه علمیه باید نخبگانی را تربیت کند که توانایی حضور در صحنه‌های فکری بین‌المللی و دفاع از اندیشه‌های اسلامی را داشته باشند.

اعرافی با تاکید بر اتخاذ موضع فعالانه در برابر تحولات فکری در جهان ادامه داد: جمهوری اسلامی می‌تواند در تمام مراکز علمی معتبر دنیا که در زمینه اسلام و قرآن فعالیت می‌کنند، جریان‌ساز باشد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول