اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌ علت برداشت بی‌رویه منابع آبی

دشت‌های چهارمحال و بختیاری در آستانه بحران خشکسالی است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: تعدادی از دشت‌های این استان به‌ علت برداشت بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی و عدم استفاده صحیح در آستانه وقوع بحران و ممنوعیت قرار دارند.

دشت‌های چهارمحال و بختیاری در آستانه بحران خشکسالی است

شکرالله عباسی امروز در گفت‌‎وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: این استان یک درصد از وسعت کشور را شامل می‎شود و با وجود مساحت کم، حدود 10 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: به علت ماهیت کوهستانی مرتفع که در مسیر بادهای مرطوب سیستم‌های مدیترانه‌ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه‌ها می‎شود، دارای بارش نسبتا مناسبی بوده و وجود ارتفاعات پوشیده از برف یکی از ویژگی‌های اقلیمی استان بوده است.

عباسی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش دما شاهد تغییر نوع بارش‌ها به‌صورت باران بوده‌ایم که تأثیر بسیار زیادی بر تغییر اقلیم و نیز بسیاری از شاخص‌های زیست محیطی استان خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دو آبخیز مهم و اصلی استان شامل زیر حوضه‌های کارون و زاینده رود است، گفت: نوسانات بارش در استان بسیار زیاد بوده و از یک هزار و 600 میلی‌متر در ارتفاعات غربی و ارتفاعات سبزکوه تا 250 میلی‌متر در نواحی پست‌تر شرقی و شمال شرقی در نوسان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دمای هر منطقه از ارتفاع نیز تأثیر می‌‎پذیرد اقلیم‌های حرارتی متفاوتی در استان حکمفرما است.

عباسی محدوده‌های مطالعاتی استان را 19 محدوده برشمرد و گفت: 99 درصد چاه‌ها در 14 محدوده متمرکز شده‌اند، تعداد کل چاه‌های عمیق در این محدوده‌ها 3 هزار و 430 حلقه است که تخلیه معادل 673 میلیون مترمکعب را برعهده دارند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود یک هزار و 770 حلقه در چهار دشت ممنوعه قرار گرفته و یک هزار و 660 حلقه در دشت‌های آزاد حفر شده‌اند.

عباسی با بیان اینکه حجم تخلیه آب زیرزمینی از طریق چاه‌ها 390 میلیون مترمکعب در دشت‌های ممنوعه و 276 میلیون مترمکعب در دشت‌های آزاد است، گفت: مصارف آب‌های زیرزمینی از طریق چاه شامل کشاورزی 505، شرب شهری و روستایی 94، و صنعت و خدمات 6 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشکسالی سال‌های اخیر در این استان، گفت: مطالعات نشان داده است تعدادی از دشت‌های استان به علت برداشت بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی و عدم استفاده صحیح، در آستانه وقوع بحران و ممنوعیت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است در صورت عدم استفاده بهینه از منابع آب‌های زیرزمینی استان، احتمال گسترش و افزایش افت سطح آب زیرزمینی دور از ذهن نبوده که موجب تهدید زیربناهای عمرانی، نشست زمین و عواقب خطرناک دیگر خواهد شد که عوارض اجتماعی و اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول