اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:

کنترل پدیده خشکسالی نیازمند مدیریت اصولی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال در مواجهه با پدیده خشکسالی شرایط حادی داریم و برای کنترل این پدیده نیازمند مدیریت اصولی هستیم.

کنترل پدیده خشکسالی نیازمند مدیریت اصولی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر نوذر منفرد صبح امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: در سال‎های زراعی 86.87 و 87.88 خشکسالی بسیار سختی را در استان بوشهر داشتیم که در سال زراعی 89.90 شرایط خیلی بهتر شد اما در سال جاری باز با این پدیده در استان مواجه هستیم.

وی افزود: پراکنش و زمان بارندگی دو شاخص مهم در کشاورزی هستند که امسال وضعیت نامناسبی در این دو شاخص داشتیم و با توجه به شرایط حادی که در خشکسالی داریم لازم است مسئولان در تخصیص اعتبارات خشکسالی توجه بیشتری داشته باشند.

منفرد تصریح کرد: تهیه نقشه راه و شناسایی موانع کلیدی در راستای کاهش آثار پدیده خشکسالی امری ضروری است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی کاهش آب‎های سطحی زیرزمینی، کاهش تولیدات کشاورزی و دامی از 15 تا 100 درصد، گسترش و شیوع آفات، ضعف بنیه گیاهان و دام‎ها، کاهش پوشش گیاهی و تشدید کانون‎های ایجاد گرد و غبار و کاهش میزان آب در دسترس بویژه نخیلات را از جمله موانع موجود در بخش کشاورزی ذکر کرد.

منفرد ادامه داد: برای ایجاد شرایط مطلوب ناچار به تغییر شیوه آبیاری، توسعه کشت‎های گلخانه‎ای و توسعه سیستم‎های آبیاری تحت فشار هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ضرورت پوشش کانال‎های آبیاری در استان بوشهر یادآور شد: تا پایان سال 84 ، 263 کیلومتر در این زمینه کار شده بود که از سال 84 تاکنون 267 کیلومتر کار شده است.

وی در ارتباط با موانع مبارزه با پدیده خشکسالی گفت: شیوه آبیاری نخیلات به صورت غرقابی، ناکافی بودن ظرفیت پروژه‎های تامین آب و آبخیزداری در استان، پرت و هدر رفتن آب در کانال‎های خاکی آبیاری نخیلات، ضعف بنیه مالی کشاورزان برای مدیریت مزارع و افزایش ریزگردها در مزارع و باغات از جمله عواملی است که مانع مبارزه با خشکسالی می‎شود.

منفرد بیان کرد: از سال 87 تا 90 اعتبارات مجموعه بخش کشاورزی در استان بوشهر 114 میلیارد تومان بوده است که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به این بخش و استان بوشهر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تا سال 84، طرح‎های آب و خاک در استان بوشهر در 6 هزار و 900 هکتار اجرا شده بود که در دو دولت نهم و دهم در سطح 11 هزار و 360 هکتار این طرح‎ها اجرا شده است.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول