اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله امامی‌کاشانی:

آشنا کردن جهانیان با اسلام تکلیف همه مسلمانان است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: تبیین اسلام برای جوانان و آشنا کردن جهانیان با این دین الهی، تکلیف همه مسلمانان است.

آشنا کردن جهانیان با اسلام تکلیف همه مسلمانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی در سومین سالروز رحلت آیت‌الله محمدتقی بهجت که پنج‌شنبه‌ شب در مسجد اعظم قم برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن، پیامبر اسلام (ص) دارای ویژگی‌هایی است که شامل توجه به مشکلات اجتماع، حریص بودن نسبت به هدایت مردم و نیز مهربانی در برابر مؤمنان می‌شود.

وی افزود: آنچه در آیات نورانی قرآن آمده بیان‌کننده حریص بودن پیامبر (ص) نسبت به مردم و هدایت آنهاست اما این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و مظاهر آن مشخص شود.

امام جمعه تهران با بیان اینکه این خصلت در همه چهارده معصوم (ع) وجود دارد گفت: این امر بیان‌کننده حقیقت واحد آنها بوده و ویژگی‌های آنها را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم (ص) تمام تلاش خود را برای هدایت انسان‌ها به کار گرفت و افراد دیگری نیز وجود دارند که مظهر این هدایت هستند به طوریکه نبی مکرم اسلام (ص) آیینه وحی بوده و انسان‌هایی که خود را به این نقطه وصل کنند، از اولیای خداوند محسوب می‌شوند و ولایت می‌یابند.

امامی کاشانی با بیان اینکه ولایت پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) دارای ریشه‌ای ذاتی است عنوان کرد: نهاد همه انسان‌ها دارای فطرتی است که همه ارزش‌ها در آن نهفته است.

امام جمعه تهران ادامه داد: بر اساس عقاید اسلامی، ارزش‌های فطری انسان به تدریج به فعلیت می‌رسند اما شکی در وجود آنها در نهاد انسان نیست و آنچه موجب سلب توفیق می‌شود، گناهان هستند.

وی با بیان اینکه رشد فطری انسان از طریق تربیت حاصل می‌شود گفت: سوال اساسی، چگونگی یافتن تربیت صحیح و نقطه آغاز آن است ضمن اینکه این نکته نیز باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا همه انسان‌ها می‌توانند به مقامات بالا برسند یا این امر تنها به افرادی چون آیت‌الله بهجت اختصاص دارد.

امامی‌کاشانی با اشاره به سخنی از ابن سینا افزود: زمانی که انسان از خود گذشته و تنها به عالم هستی بنگرد و کمالات دیگری را مدنظر قرار دهد، گام نخست یعنی معرفت را برخواهد داشت به طوری‌که لذت‌ها را کنار گذاشته و از مواهب دنیوی تنها به اندازه برطرف کردن نیازهای ضروری خود استفاده می‌کند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: خداوند متعال زینت‌هایی چون مال، فرزند و زن را برای انسان در دنیا نام می‌برد و در کنار آن، مواهب بهشتی و اخروی را نیز در برابر دیدگان انسان قرار می‌دهد و حرص به دنیا یا حرص به آخرت نیز در اینجا بیان می‌شود.

وی آیت‌الله بهجت را از جمله انسان‌هایی دانست که تنها به آخرت توجه داشتند و گفت: مقام و منصب مادی، ارزشی برای این مرجع بزرگوار شیعه نداشت و در واقع می‌توان گفت این امر، گام نخست در راه کسب معرفت است.

امامی‌کاشانی با بیان اینکه حرص به آخرت در صورت از بین بردن حرص به دنیا حاصل می‌شود اظهار کرد: در این صورت لذت عبادات واجب و مستحب به انسان چشانده می‌شود و کلمه کامل این امر در عصر ما، آیت‌الله بهجت بود.

امام جمعه تهران با تاکید بر کنار گذاشتن حرص به دنیا افزود: در این صورت عبادات انسان نیز رنگ و لعابی دیگر خواهد گرفت ضمن اینکه گام بعدی در این میان، وارد شدن به جهان نامحدود عرفان است.

وی ادامه داد: زمانی که انسان از دنیا و لذت‌های آن چشم بپوشد، خداوند وی را به وادی عرفان وارد می‌کند و نور حق، انسان را در بر می‌گیرد تا او به مقام عارف واقعی برسد که برای بشر عادی قابل توصیف نیست و ارزش واقعی را نصیب انسان می‌کند.

امامی‌کاشانی مقام عرفانی آیت‌الله بهجت را عامل اساسی ساده‌زیستی و زندگی نورانی وی دانست و تصریح کرد: این مرجع تقلید، ذوب در مقام ولایت امام عصر (عج) بود و توجه ویژه‌ای به آن حضرت داشت زیرا قلب وی به اهل‌بیت (ع) متصل بود.

امام جمعه موقت تهران آیت‌الله بهجت را پهلوان عرصه فقاهت نامید و افزود: این عالم وارسته، قهرمان وادی عرفان بود و مظهر ولایت محسوب می‌شد.

وی گفت: نظام اسلامی با رهبری مقتدر و در سایه عنایات امام عصر (عج) به مسیر خود ادامه می‌دهد و اکنون بر همه ماست که اسلام را برای نسل جوان تبیین کرده و به این مسئله حریص باشیم که چگونه می‌توانیم تمام جهانیان را با دین اسلام آشنا کنیم تا زمینه ظهور امام زمان (عج) فراهم شود و این امر تکلیفی است که بر دوش مسلمانان قرار دارد.

امامی‌کاشانی آیت‌الله بهجت را معلم راستین علم و اخلاق توصیف کرد و بیان داشت: امیدواریم انقلاب اسلامی ایران هر چه زودتر به دست رهبر اصلی خود، یعنی امام زمان (عج) برسد.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول