اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

ناگزیر به استفاده از روش‌های نوین آبیاری هستیم

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به استقبال ضعیف کشاورزان برای استفاده از تسهیلات آبیاری نوین گفت: با توجه به بحران کم‌آبی در مناطق جنوبی کشور ناگزیر به استفاده از روش‌های آبیاری نوین هستیم.

ناگزیر به استفاده از روش‌های نوین آبیاری هستیم

ناصر انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: امروزه بحران کم‌آبی و خشکسالی، بخش کشاورزی را با مشکلاتی رو به رو کرده که برای هموار ساختن آن استفاده از روش‌های نوین آبیاری و شیوه‌های علمی کشاورزی، برای آینده این بخش مهم اقتصادی در کشور امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به میزان اعتبارات آبیاری نوین در قیروکارزین بیان داشت: اعتبار آبیاری نوین بخش کشاورزی در سال 90 شهرستان قیروکارزین بیش از 20 میلیارد ریال بوده که 850 هکتار از اراضی این شهرستان را زیرپوشش قرار می‌دهد که تا کنون 300 هکتار طرح معرفی و اجرا شده و 150 هکتار نیز در دست اقدام است.

انصاری با اعلام اینکه 85 درصد هزینه‌های اجرای این طرح به صورت بلاعوض توسط دولت تامین می‌شود، تصریح کرد: با وجود اعطای این تسهیلات کشاورزان به دلیل مشکلاتی از قبیل وجود بدهی‌های معوقه، عدم تامین ضمانت‌نامه بانکی و وثیقه و همچنین گران‌شدن تجهیزات و لوازم، رغبت چندانی به استفاده از تسهیلات بانکی ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در پایان با بیان مزایای کمی و کیفی آبیاری نوین برای کشاورزان بیان داشت: افزایش راندمان کاربرد آب به 75 تا 95 درصد در مقایسه با راندمان 35 درصدی آبیاری سنتی، صرفه‌جویی در مصرف آب در حدود 6 هزار و 400 مترمکعب در هر هکتار، افزایش سطح زیرکشت تا حدود دو برابر، از جمله مزایای روش آبیاری نوین است.

این مسئول اضافه کرد: افزایش متوسط عملکرد محصول تا حدود 30 درصد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 24 درصد، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آن‌ها، افزایش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه، افزایش کیفیت محصول و افزایش درآمد زارعان، نیز از دیگر مزایای استفاده از این روش است.

وی همچنین آب‌پاشی روی گیاه به منظور حفاظت آن‌ها در مقابل سرما و یخبندان، عدم ایجاد فرسایش خاک، امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آن‌ها را از دیگر مزیت‌های بهره‌بردن از این روش دانست و گفت: تبخیر سطحی در آبیاری قطره‌ای به حداقل می‌رسد و از خارج‌شدن آب از محوطه ریشه جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه عدم امکان رویش بذر علف‌های هرز به دلیل مرطوب‌شدن فقط بخشی از سطح خاک در اطراف ریشه گیاه اصلی و سهولت در انجام عملیات زراعی و عدم نیاز به نیروی کارگر بسیار به دلیل ثابت‌بودن اجزای سیستم از جمله مزایا و ویژگی‌های دیگر روش آبیاری نوین دانست.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول