اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران:

میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند تکیه‌گاه گردشگری باشد

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت: میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند تکیه‌گاه توسعه گردشگری کشور باشد و باید در کنار میراث فرهنگی به موزه‌داری نیز توجه کرد.

میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند تکیه‌گاه گردشگری باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی‌رضا جعفری زند دوشنبه شب در همایش «موزه، میراث فرهنگی و جایگاه آن در توسعه گردشگری» اظهار داشت: موزه و میراث فرهنگی نشانگر شخصیت هر ملتی است و از فاکتورهای توسعه یافتگی فرهنگی قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه نشان‌گر رشد فرهنگی هر کشور است، افزود: بر خلاف باورها که اروپا را از نخستین دارندگان موزه قلمداد می‌کنند، باید گفت که قدیمی و کهن‌ترین موزه‌ها در زمان هخامنشیان در تخت جمشید وجود داشته که با نام خزانه معرفی شده است.

استاد دانشگاه آزاد تهران ادامه داد: ایران سابقه بسیاری در موزه‌داری دارد اما باید در ابتدا آثار را شناخت و بعد آن‌ها را معرفی کرد و باید راهنمای گردشگری روح آثار را به مخاطب معرفی کند.

این باستان‌شناس اضافه کرد: ایران دارای ذخایر غنی از نظر وجود آثار تاریخی است اما ما در قبال این آثار ادای دین نکردیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز ابعاد وجودی مجموعه ارگ کریم‌خانی شیراز ناشناخته مانده است، خاطرنشان کرد: مصر یک پنجاهم ایران نیز آثار تاریخی ندارد اما به اندازه‌ای در مورد معرفی آثار خود کار کرده است که هر گردشگر با ورود به قاهره به بزرگ‌راهی وارد می‌شود و کیلومترها تاریخ مصر را تماشا می‌کند.

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، فارس را دارای آثار بسیار غنی از نظر تاریخی دانست و تصریح کرد: فارس دوران اسلامی جایگاه ویژه‌ای در تمدن ایران دارد اما فقط محور زندیه شناخته شده است.

وی گفت: اکنون یکی از زیباترین آثار در نزدیکی تخت جمشید به نام کوه الماس سیوند وجود دارد که کمتر کسی آن کوه زیبا را می‌شناسد.

جعفری زند با بیان اینکه نباید گذاشت تاریخ ایران به تاراج رود، ابراز داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ آثار تاریخی ندارند اما اکنون کشورهای اروپایی با استفاده از آثار تاریخی سایر کشورها برای کشور امارات موزه می‌سازند.

استاد دانشگاه آزاد تهران افزود: اکنون در موزه قاهره بیش از 300 اثر تاریخی ایرانی نگه‌داری می‌شود اما در موزه‌های ایران هیچ شی تاریخی از دیگر کشورها وجود ندارد.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول