«علی فربین» استاد و قاری بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه برای آموزش پایه حفظ و قرائت قرآن در کشور ما تشکیلات منظمی وجود ندارد، افزود :اگر در سطح آموزش و پرورش هم حفظ اجباری شود، ممکن است نوجوانان و نونهالان دل زده شوند.
*تدوین نقشه راهبردی در زمینه حفظ و قرائت قرآن ضروری است
وی با تأکید بر اینکه ارتقاء علمی قاریان و حافظان قرآن نیازمند یک نقشه راهبردی درسطح کشور است، گفت: حفظ قرآن برای قاریان غیر حرفهای باید اختیاری باشد، مؤسسات آموزشی هم پس از سنجش استعداد افراد باید داوطلبان قرائت را نسبت به مزایای حفظ قرآن در نیل به اهداف قرائت، توجیه و در صورت تمایل داوطلب، برنامه مدونی جهت حفظ قرآن در اختیار او قرار دهند.
فربین با انتقاد از اینکه شورای عالی قرآن، فقط برای قاریان ممتاز، برنامه حفظ میگذارد، افزود: در آنجا نیز فقط بخشهایی از قرآن جهت حفظ عرضه میشود.
این استاد قرائت قرآن کریم با نادرست دانستن استفاده این روش در سطوح پایه اظهار داشت: در سطوح پایه برنامههایی از این دست باید مقدمهای برای حفظ کامل قرآن توسط نوآموزان باشد.
*برای جذب جوانان به هنر تلاوت قرآن باید انگیزه سازی شود
فربین وجود مشغلههای فراوان را عامل بیانگیزگی قاریان برای حفظ قرآن برشمرد و در این باره گفت: باید به گونهای عمل کرد که قاری بداند مثل سایر اقشار هنرمند یا ورزشکار، بعد از چند سال تلاش به جایی میرسد.
وی حفظ قرآن برای قاری را ضروری دانست و در این باره گفت: کسی که حافظ است به معنای آیات هم اشراف دارد و به جای آنکه حواسش به چگونگی ادای کلمات باشد، بر تطبیق لحن و معنی تمرکز میکند؛ اما کسانی که حافظ نیستند، بخشی از تمرکز خود را باید بر غلط نخواندن آیات بگذارند.
انتهای پیام/خ