اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسمی نمادین

گل‌کاران نیاسری اشک گل‌های محمدی را درآوردند

خبرگزاری فارس: گل‌کاران و گلاب‌گیران نیاسر کاشان با حضور در آئین یازدهمین جشن گل‌سرخ محمدی به صورت نمادین از گل‌های سرخ محمدی چیده شده با دست خود گلاب ناب آتشین استحصال کردند.

گل‌کاران نیاسری اشک گل‌های محمدی را درآوردند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، یازدهمین جشن گل‌سرخ محمدی و آئین گلاب‌گیری از بعداز ظهر امروز در باغ تاریخی تالار نیاسر کاشان آغاز شد و گل‌های سرخ محمدی چیده شده به صورت نمادین در دیگ مخصوص ریخته شده و از اشک آنان، گلاب ناب آتشین استحصال شد.

گلاب به دست آمده در این آئین ضمن شست‌وشو و عطرآگین کردن مضجع مطهر امامزاده سلطانعلی‌ بن ‌امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان، به سایر عتبات عالیات نیز ارسال می‌شود.

شهردار نیاسر کاشان در آئین یازدهمین جشن گل‌سرخ محمدی و آئین گلاب‌گیری نیاسر کاشان اظهار داشت: امسال برخلاف سال‌های گذشته برای اولین بار یازدهمین جشنواره  گل و گلاب نیاسر کاشان با رویکرد علمی برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه بخش نیاسر کاشان سردمدار برگزاری جشن گل‌سرخ محمدی و آئین گلاب‌گیری در این شهرستان است بیان داشت: اولین منطقه‌ای که گل‌های سرخ محمدی شکوفا می‌شوند و فضا را عطرآگین می‌کنند و جشنواره گل سرخ محمدی را آغاز می‌کند منطقه نیاسر کاشان و سپس مناطق قمصر، برزک و جوشقان کامو است.

حمیدرضا صادقی، سطح زیر کشت گل‌محمدی در نیاسر کاشان را بیش از 800 هکتار اعلام کرد و گفت: بطور متوسط 10 هزار نفر-روز کار، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در زمینه گل و گلاب در شهر نیاسر وجود دارد.

شهردار نیاسر کاشان، بازار فروش و بازاریابی گلاب را در توسعه این محصول در منطقه کاشان حائز اهمیت دانست و افزود: برگزاری جشن‌های گل‌سرخ محمدی در کاشان، اطلاع‌رسانی و تهیه زیرساخت‌های گردشگری نقش مهمی در رونق این صنعت در این خطه دارد.

صادقی افزایش گردشگران و تورهای مسافرتی در فصل گل‌چینی و گلاب‌گیری را یکی از ویژگی‌های کلان باغ‌شهر نیاسر کاشان قلمداد کرد و گفت: بیش از یک دهه است که همه ساله شاهد افزایش گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در مراسم گل‌چینی و آئین گلا‌ب‌گیری در نیاسر کاشان هستیم.

به گفته وی طی این مدت آمار گردشگرانی که در چنین ایامی وارد نیاسر شده‌اند از متوسط 500 هزار آغاز و به بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته است.

شهردار نیاسر کاشان متذکر شد: بیش از 250 کارگاه گلا‌ب‌گیری و پنج واحد صنعتی و نیمه صنعتی در شهر نیاسر در امر گلاب‌گیری و عرقیجات فعالیت دارند.

آئین گل‌چینی و گلاب‌گیری در مناطق نیاسر، قمصر، برزک، جوشقان و کامو از توابع شهرستان کاشان از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اواخر خردادماه در این مناطق ادامه دارد.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول