اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد

برزیل و ویتنام بازارهای جدید فرش ایران

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی فرش ایران از صادرات فرش به برزیل و ویتنام به عنوان بازارهای جدید برای بازاریابی و صادرات فرش ایرانی خبر داد.

برزیل و ویتنام بازارهای جدید فرش ایران

محمدباقر آقا‌علیخانی امروز در گفت‌و‌گو با خبر‌نگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: جلسات مشترکی با مسئولان استان کرمانشاه برگزار کرده‌ایم و در چند حوزه به توافقات خوبی رسیده‌ایم.

وی اضافه کردن تعداد چهار هزار نفر به مجموعه بیمه قالی‌بافان استان‌، راه‌اندازی یک نمایشگاه دایمی فرش در کرمانشاه با همکاری مرکز ملی فرش ایران و استانداری کرمانشاه و احداث کارگاه‌های متمرکز فرش‌بافی در استان کرمانشاه را از جمله توافقات عنوان کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از محصول فرش دستباف به عنوان یک مزیت مطلق برای ایران یاد کرد و تبلیغ در حوزه فرش و تبیین اهمیت این محصول در کشور را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرش دستباف در سراسر کشور خواند.

به مواد اولیه فرش‌بافی در کشور نیاز داریم

آقاعلیخانی در ادامه به اهم مشکلات حوزه فرش‌بافی در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نیاز به مواد اولیه فرش‌بافی در کل کشور امری واضح و بدیهی است و برای رفع این مهم برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت گرفته است.

وی فعال کردن واحدهای تولید مواد اولیه فرش دستباف و بازاریابی و حمایت از محصولات تولیدکنندگان فرش در کشور را از جمله این برنامه‌ریزی‌ها خواند و افزود: در تلاشیم با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه فرش‌بافی بخصوص ابریشم در جهان‌، کارخانه‌های تولید نخ ابریشم در کشور را فعال‌تر کنیم.

بازار جهانی فرش در دست ایران است

رئیس مرکز ملی فرش ایران از هدف‌گذاری دولت برای صادرات یک میلیارد دلاری فرش دستباف در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خبر داد و گفت: هم‌اکنون رهبری بازار جهانی فرش دستباف در دست ایران است و با حمایت‌های مناسب می‌توان این جایگاه را استحکام بخشید.

وی ادامه داد: امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده که بر این اساس اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که فرش دستباف به عنوان یک نمونه کامل تولید داخلی است که از صفر تا صد تولید آن، از محصولات داخلی استفاده می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: از سوی دیگر، فرش دستباف جایگاه ویژه‌ای در درآمدزایی حاصل از صادرات غیرنفتی کشور دارد و به نوعی رهبری بازار صادراتی فرش دستباف در دنیا، در دست ایرانیان است، بنابراین قصد داریم تا در سال‌جاری، صادرات و تولید داخلی این کالا را به نحو مطلوب‌تری نسبت به سنوات گذشته ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: در هدف‌گذاری صورت گرفته از سوی شورای عالی صادرات غیرنفتی قرار بر این است که صادرات فرش دستباف در سال‌جاری به یک میلیارد دلار برسد، در عین حال نامگذاری امسال نیز به عنوان یک عامل کمکی در تحقق این هدف‌گذاری مدنظر است و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت، تسهیلات و کمک‌های مطلوبی را به تولیدکنندگان فرش دستباف اختصاص دهیم. 

شاخه اصلی تولید داخلی فرش دستبافت است

آقاعلیخانی معتقد است که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، فرش دستباف می‌تواند شاخصه اصلی تولید داخلی باشد و علاوه بر اینکه از بافندگان حمایت شود، از تمامی مشاغلی که به نوعی مرتبط با تولید و صادرات فرش دستباف ایران هستند نیز حمایت شود.

وی تامین مالی فرش دستباف را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: فرش یکی از حوزه‌های اقتصادی است که با حداقل سرمایه، کالایی ارزشمند را روانه بازار می‌کند، بنابراین می‌توان با به عمل آوردن حمایت‌هایی از آن، زمینه را برای رشد و تولید ملی آن هموارتر کرد.

وی ایجاد بازارهای هدف صادراتی جدید را از جمله دستور کارهای مرکز ملی فرش ایران در سال‌جاری دانست و افزود: یکی از این بازارهای مهم چین است که به عنوان یک بازار بکر، پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی قرار گرفته است.

در صادرات فرش نباید هراسی از چین داشت

این مقام مسئول در ادامه با توجه به اینکه که از چین در خصوص صادرات فرش دستباف نباید هراسی داشت ادامه داد: این کشور نه تنها روند صعودی در صادرات فرش ندارد بلکه می‌توان به روند نزولی صادرات این محصول توسط چین اشاره داشت‌.

این کشور در سال 2003 رقمی معادل صد و 39 میلیون دلار صادرات داشت که این رقم در سال 2007 به 70 میلیون و در سال 2011 به رقم 40 میلیون دلار رسیده است‌.

وی اظهار داشت: برخی از تجار و تولیدکنندگان چین هم‌اکنون در زمره سرمایه‌داران بزرگ دنیا قرار گرفته‌اند و فرم زندگی آنها تغییر کرده است، به این معنا که گرایش آنها به داشتن کالاهای لوکس و زندگی تجملی رو به افزایش است و در این میان، تابلوفرش دستباف ایرانی نیز می‌تواند به عنوان یک هنر صنعت اصیل ایرانی و کالای لوکس، در دکوراسیون جدید این کشور جای گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد:‌ از دیگر کشورهای مدنظر برای تقویت صادرات و بازاریابی کشورهای ویتنام و برزیل هستند که زمینه صادرات فرش به این کشورها باید فراهم شود.

آقاعلیخانی گفت: بر این اساس تمام تلاش ایران بر این پایه است که فرش دستباف را بتوان به مردم این کشورها شناساند و جای آن را باز کرد که در این راستا فرش دستباف ایرانی در آستانه سال نو، در شانگ‌های و دومین نمایشگاه در ابتدای سال‌جاری در دوحه قطر که به عنوان پل صاردات محسوب می‌شد به نمایش گذاشته شد و استقبال مناسبی نیز از آن صورت گرفت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در این میان تقویت پل صادرات فرش دستباف ایران به امارات و کشورهای آسیایی مدنظر قرار گرفته است و در عین حال، تقویت و ثبات حضور این هنر صنعت اصیل ایرانی در بازارهای قدیمی هدف صادراتی نیز با قوت و قدرت پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول