اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده اتحادیه کشوری تأسیسات مکانیکی ساختمان:

وزارت مسکن ماده 4 نظام مهندسی را عملی نکرده است

خبرگزاری فارس: نماینده اتحادیه کشوری تأسیسات مکانیکی ساختمان از عملی نشدن ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط وزارت مسکن و شهرسازی انتقاد کرد.

وزارت مسکن ماده 4 نظام مهندسی را عملی نکرده است

اسماعیل چراغیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با تأکید بر اینکه تأسیسات مکانیکی ساختمان از رشته‌های اصلی مهندسی است اظهار داشت: بر طبق ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت مسکن مکلف شد طی مدت 10 سال پروانه اشتغال مجری تجربی تأسیسات مکانیکی ساختمان و پنج رشته دیگر آن را برای اعضا و رؤسا صادر کند که تاکنون این کار عملی نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس متن این ماده قانونی مصوب اسفند 1374 وزارت مسکن و شهرسازی باید پروانه اشتغال به کار مهندسی و پروانه اشتغال به کار کاردانی و تجربی را برای افرادی که طبق قانون نظام صنفی و مهندسی دوره‌های آموزشی و آزمون را گذرانده و گواهینامه‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند صادر می‌کرد اما بعد از گذشت 16 سال هنوز این کار عملی نشده است.

نماینده اتحادیه کشوری تأسیسات مکانیکی ساختمان با اشاره به تبصره یک این ماده مشتمل بر اجرایی شدن آن توسط  وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کار و امور اجتماعی ظرف 10 سال از تاریخ ابلاغ با استفاده از همکاری شهرداری‌ها، مهندسان و سازمان‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی شاغل در این بخش‌ها افزود: با استناد به این تبصره دامنه اجرای این ماده توسط این بخش‌ها باید به کل کشور توسعه داده می‌شد.

به گفته وی، حتی در این تبصره آمده است که "اهداف مرحله‌ای این امر، بودجه مورد نیاز برای آموزش، آزمون اشخاص، سامان بخشیدن به صنوف و حرفه‌های فنی شاغل در این بخش‌ها همه ساله در بودجه سالیانه دستگاه اجرایی مربوط پیش‌بینی می‌شود".

چراغیان، عملی نشدن این ماده قانونی و عدم صدور مدارک علمی مورد نیاز برای مجریان تأسیسات طی سالیان گذشته تاکنون را مشکل‌ساز دانست و گفت: عملی شدن این اقدام نقش مؤثر و مستقیمی در بالابردن توانمندی مجریان از طریق برگزاری آموزش و آزمون، افزایش آگاهی آنها در بخش فنی ساختمان و در نهایت منتفع شدن مردم از اجرای تأسیسات مکانیکی مطلوب و پیشگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از کاربرد تأسیسات غیر‌حرفه‌ای مجریان آن را دارد.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول