اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردیبهشت سوم و تکالیف مسئولان کردستان

اهداف واقعی سفر رهبری به کردستان مورد غفلت قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: اگرچه سفر مقام معظم رهبری به کردستان دنیا را متحیر و نقشه‌های تفرقه افکنانه آنان را خنثی کرد اما اهداف واقعی و لایه‌های عمیق سفر مورد غفلت قرار گرفته است و مسئولان خود را مشغول کارهای ویترینی و تزیینی ساخته‌اند.

اهداف واقعی سفر رهبری به کردستان مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، 22 اردیبهشت 1391 سومین سالگرد سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به استان کردستان است که درباره سفر و آثار و برکات آن سخن بسیار گفته شده و تحلیل‌های فراوانی از آن به عمل آمده است.

طرح‌ها و پروژه‌های سفر یکی پس از دیگری افتتاح و مردم از نتایج و دستاوردهای سفر بهره‌مند می‌‌شوند و دستگاه‌ها و نهادهای اداری و فرهنگی نیز حسب وظیفه اداری و تشکیلاتی پروژه‌ها را پیگیری و به سرانجام می‌رسانند و گزارش آن را به مردم و مسئولان ارائه می‌نمایند.

سخنان رهبری و تصاویر استقبال باشکوه و به یادماندنی مردم از خورشید ولایت هم با سلیقه‌های مختلف تهیه و در دسترس قرار گرفته است و با فرا رسیدن اردیبهشت هر سال، ستادی تشکیل و گرامیداشت این حماسه بزرگ را در دستور کار قرار می‌دهد.

دستگاه‌های نظارتی و پشتیبانی نیز جلساتی تشکیل داده و روند پیشرفت مصوبات سفر را رصد می‌نمایند.

آنچه ذکر شد سرفصل برنامه‌هایی است که هر سال برای گرامیداشت اردیبهشت معطر در استان کردستان تدارک دیده می‌شود که البته در اقدامی درخور تحسین و قدردانی است.

اما با آنچه که باید باشد فاصله بسیار دارد چرا که در این میان اهداف واقعی و لایه‌های عمیق سفر مورد غفلت قرار گرفته و ما خود را مشغول کارهای ویترینی و تزیینی ساخته‌ایم‌.

اشکال کار اینجاست که ما آثار و دستاوردهای‌ سفر تاریخی و تاریخ‌ساز رهبری را فقط در چند هزار پروژه و مصوبه خلاصه کنیم و ابعاد معنوی و عمقی آن را قربانی ابعاد فیزیکی و لایه‌های بیرونی آن نماییم که این کار خطای بزرگی است‌.

اشکال اینجاست که با تشکیل ستاد‌های عریض و طویل و مقطعی نگاه به سفر را از نگاهی معنوی و محتوایی به نگاهی شکلی و صوری تغییر داده و سفر رهبری را که در قامت ولایت امر مسلمین و مرجعیت معنوی و شرعی دنیای اسلام و مظهر تقوی و فضایل اخلاقی و ارزش‌های شرعی و دینی است را با برپایی برنامه‌های به دور از شأن همچون‌ جشنواره‌های محلی موسیقی و مجالس جشن شبانه با طعم موسیقی‌های کذایی و برنامه‌های آنچنانی گرامی می‌داریم.

اشکال اینجاست که مسئول محترم خبر از برگزاری 850 ویژه برنامه سومین سالگرد سفر می‌دهد در حالی‌که تنها کمتر از 10 درصد این برنامه‌ها مستقیم و یا غیر مستقیم به سفر و البته آن‌ هم به بعد ظاهری سفر، بر می‌گردد.

اگر در این باوریم با جابجایی زمان برنامه‌ها و یا تلفیق مناسبت‌ها و برگزاری برنامه‌های حجیم هر چند غیرمرتبط با موضوع همچون برگزاری همایش زکات‌، جشنواره موسیقی محلی‌، همایش زن‌، تولید ملی‌، یادواره شهدای روحانی که هر یک در فضای زمانی غیر از اردیبهشت معطر و یا تحت عناوینی همچون هفته زن، سال تولید ملی و غیره هم قابلیت اجرا دارد با ویژگی‌های اردیبهشت معطر تبیین می‌شود، سخت در اشتباهیم.

بزرگداشت سفر تنها با تدارک و ادعای صدها به اصطلاح ویژه برنامه حاصل نمی‌شود بلکه این امر ابتدا به شناخت دقیق ویژگی‌های اردیبهشت معطر، عزمی جدی‌، نگاهی ژرف‌اندیشانه و حرکتی مستمر و دغدغه‌مندانه نیاز دارد‌.

اردیبهشت معطر بیشتر از ستادی مقطعی به قرارگاهی فکور‌، اندیشمند و عمل‌گرا نیاز دارد و استان کردستان بیش از برنامه‌های ویترینی به طرح‌های زیرساختی و تحول‌گرا نیازمند است.

اکنون پس از سه سال وقت آن رسیده است از خود سئوال کنیم اگر سفر رهبری را به درستی نقطه عطفی در تاریخ کردستان و سرفصل تحول همه جانبه در استان به شمار می‌آوریم چه اقدام عملی برای تحقق لایه‌های واقعی و بنیانی سفر و ایجاد تحول همه جانبه برداشته‌ایم؟

با خود بیاندیشیم، رهبری فرزانه انقلاب بر فرهنگی بودن استان تاکید کرده و ضرورت گذر از نگاه امنیتی به نگاه فرهنگی را به صراحت مطالبه فرمودند اکنون پس از سه سال چه گام‌های عملی برای تقویت شاخص‌های فرهنگی و جبران موارد کم برخوردار و تغییر عملی نگاه از امنیتی به فرهنگی برداشته شده است؟

مقام معظم رهبری خط قرمز نظام اسلامی را به روشنی تبیین و تشریح فرمودند و هرگونه اقدام و فکری برای ایجاد اختلاف و جدایی بین شیعه و سنی را توطئه دشمن و عامل آن را مزدور دشمن اعلام فرموده و این مطلب را به عنوان سیاست کلی نظام ابلاغ کرده و خواستار اقدامات عملی برای تعمیق و تثبیت وحدت و انسجام در استان برای تضمین ابهت کشور شدند.

اکنون فراتر از برخی فعالیت‌های عمومی، پس از سه سال چه گزارش روشن، مستند و مبتنی بر اصول برنامه‌ریزی برای تحقق این مطالبه اساسی وجود دارد.

رهبری بارها نگرانی خویش را از وضعیت اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان ابراز نموده و با جدیت و قاطیت خواستار حل و فصل آن شدند.

معظم‌له برجسته کردن یاد شهیدان و حفظ خاطره آنها و حفظ احساس افتخار به یاد و نام شهیدان را به ما تکلیف فرمودند.

در فرازی دیگر تقویت درونی‌، علمی‌، اقتصادی‌، نوآوری‌، فناوری و از همه بالاتر تقویت ایمانی جامعه و بخصوص جوانان را مطرح فرمودند که باید پرسید برای رفع این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها چه کرده‌ایم؟

با مروری بر دیگر فرازهای سخنان رهبر عزیز، مطالبات حکیمانه دیگر ایشان که مبتنی بر نیازهای واقعی و اساسی استان است‌ را می‌توان در موارد ذیل مشاهده کرد‌:

-مانوس شدن علما و روحانیون با صحیفه سجادیه

-نهادینه شدن و تثبیت محبت به اهل بیت‌(ع) به ویژه حضرت زهرا(س)

-ایجاد روحیه قدردانی از حاکمیت نظام اسلامی به‌ویژه بین علما و روحانیون

-شناسایی راه‌های نفوذ دشمن در ذهن جوانان و مواجهه با دشمن در حوزه تفکر و احساس جوانان توسط علما و روحانیون

-توجه علما و روحانیون به عنوان مزرداران عقیده به پیشرفت انتقال فکر و تطبیق با زمان و آمادگی ‌آنان برای پاسخگویی به شبهاتی از جنس روز

-توجه به نخبگان استان و بهره‌برداری از نظرات خوب آنان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها

-توجه نخبگان کرد به انتقال این حقیقت که نظام جمهوری اسلامی با نگاه تبعیض‌آمیز و تعصب‌آمیز به نقاط مختلف کشور نمی‌نگرد

-اهتمام مسئولان به رفع مشکلات و عقب ماندگی‌های مطرح شده توسط نخبگان و دانشجویان و اساتید در دیدار با رهبری

-اهتمام به رسیدن استان کردستان به جایگاه مناسب خودش در مجموعه میهن اسلامی

-تبیین دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی به عنوان یک حقیقت بدیع و روشن توسط نخبگان استان

-پیگیری بحث نخبه‌پروری توسط دستگاه‌های دولتی و نخبگان

-هوشیاری نخبگان استان در خصوص عدم غفلت از توطئه‌های دشمن

-استفاده از توانمندی عشایر به عنوان استعداد‌های درخشان و برجسته در تامین امنیت استان

-توسعه خدمات‌، کارهای آموزشی و سواد و معلومات بین آحاد مردم

-توجه به نسخه‌های اسلامی، ملی و بومی در مدیریت کشور و پرهیز از انتخاب نسخه‌های بیگانه نوشته

-توجه به سرمایه‌گذاری و و ایجاد اشتغال برای جلوگیری از ورود جوانان به عرصه قاچاق و راه‌های غیر‌منطقی و غیر‌مشروع

-توجه به مسئله قاچاق به عنوان یک بلیه و ویروس به شدت فلج‌کننده

-اجرایی کردن پیشنهادات و نظرات مطرح شده توسط دانشجویان و اساتید در دیدار با رهبری

-جدیت در پیدا نمودن مدل بومی پیشرفت متناسب با شرایط استان

-پیگیری تدوین خدمات متقابل کرد و ایران بر اساس الگوی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری

-پیگیری و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه بیجار

-ایجاد روحیه قدردانی مردم بیجار نسبت به شهر خودشان

-پرهیز از مهاجرت از بیجار و ماندن در آن و آباد کردن شهر

-پیگیری جدی و عملیاتی‌کردن مصوبات سفر با سرعت لازم

-توجه به استفاده، بهره‌برداری و به فعلیت رساندن زبان کردی، استعدادهای علمی و هنری جوانان و استعدادهای ورزشی استان به عنوان ثروت ملی

-حمایت از نخبگان و استعدادهای خوب استان

-پایداری عمیق‌تر کردن امنیت استان

-فعالیت جدی شورای توسعه غرب کشور با همه جانبه‌نگری‌، توجه کامل به واقعیات و استفاده از نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به طور مستمر

با مواردی که ذکر شد مشخص می‌شود هنوز کارهای انجام نشده و بر زمین مانده در موضوع سفر رهبری به استان بسیار است و باید به جای سرگرم شدن به کارهای تزیینی مطالبات رهبری را با عمق‌نگری و ژرف‌اندیشی حداکثری دنبال نمود و یکایک را عملیاتی کرد.

بی‌تردید کلید توسعه پایدار و پیشرفت همه جانبه استان در نگاه عمل‌گرا و متوازن به بیانات و منویات رهبری نهفته است و بی‌توجهی به‌ این حقیقت ما را در پیشگاه رهبری‌، شهدا و مردم شرمنده خواهد نمود.

یادمان باشد نظام و رهبری حداکثر عنایت و لطف را به استان مبذول داشته‌اند‌، اینک ماییم و مسئولیتی بزرگ و حساس و پاسخی درخور برای آینده کردستان‌.

یاداشت از مسعود صفی‌یاری

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول