اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه:

ارتقای سطح گلیم در کارگروه اقتصادی پذیرفته شد

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ارتقای سطح گلیم استان کرمانشاه در کارگروه اقتصادی استان پذیرفته شد.

ارتقای سطح گلیم در کارگروه اقتصادی پذیرفته شد

نصرت‌الله سپهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان اینکه هنر صنعت گلیم‌بافی یکی از صنایع اصیل و بومی ایران‌زمین و استان کرمانشاه است، اظهار کرد: این هنر به دلیل خصوصیات ویژه و منحصر‌به‌فرد، از گذشته دور تاکنون با زندگی مردم به خصوص زندگی روستاییان و عشایر عجین شده و بسیاری از نیازهای آنان را برآورده کرده است که علاوه بر نیاز خود مازاد تولید را به فروش می‌رساند.

سپهر ادامه داد: به طور کلی گلیم جزو بافته‌های دستی کاربردی و تزئینی است که از قدمتی به بلندی تاریخ برخوردار بوده و این هنر در اثر کار سخت و مشقت‌بار در پای دارهای بافندگان ساده روستایی به وجود آمده است.

وی افزود: گلیم نوعی فرش بدون پرز است که از درگیری تار و پود به وجود می‌آید و در تولید آن از نخ پشمی و پنبه‌ای یا کنفی نیز استفاده می‌شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: به دلیل متنوع بودن رنگ‌ها‌، طرح و نقوش مورد استفاده در گلیم و همچنین در دسترس بودن مواد اولیه تولید‌ی، این صنعت از رونق خاصی برخوردار است.

وی پژوهش و تحقیق هر چه بیشتر را برای شناسایی این هنر صنعت که می‌تواند ارزآوری و اشتغال پایدار و صادرات فعال را در بر‌داشته باشد، خواستار شد.

سپهر افزود: در همین راستا برای رونق هر چه بیشتر صنعت گلیم‌بافی گزارش تحلیلی از وضعیت موجود گلیم‌بافی جهت ارتقا جایگاه آن تهیه و در کارگروه اقتصادی ارائه شد که پس از تحلیل و بررسی پذیرفته شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با نگرش جدید به هنر گلیم‌بافی، در ارتقا و پیشبرد این هنر گرانبها و ارزآور گامی مهم در جهت توسعه‌، حفظ و احیا آن برداشته شود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان گفت: رونق حتی یک رشته از هنرهای سنتی باعث شناساندن و رونق بازار صنایع‌دستی و آشنایی هر چه بیشتر با هنرهای دیگر را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول