اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

استقبال سرد از اولین روز انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در خارج از کشور

خبرگزاری فارس: اولین روز اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از کشور در روز گذشته (جمعه) درحالی سپری شد که با استقبال سرد مصری‌های مقیم خارج این کشور در سراسر جهان مواجه شد.

استقبال سرد از اولین روز انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در خارج از کشور

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اولین روز از اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری مصر در حوزه‌‌های خارج از کشور روز گذشته (جمعه) با استقبال سرد و ضعیف مصری‌های مقیم خارج از این کشور مواجه شد.

سفارت‌خانه‌های مصر در انگلیس و آلمان و هلند و اطریش و فرانسه و یونان و بلژیک و دانمارک و آمریکا و کانادا درب‌های خود را به مدت یک هفته درب‌‌های خود را برای برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سه دهه حاکمیت حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر به مدت یک هفته گشوده‌اند.

قرار است، 586 هزار مصری مقیم خارج از کشور که اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، در این انتخابات شرکت‌ کنند و آرا خود را برای 13 نامزد معرفی شده توسط کمیته عالی انتخابات این کشور به صندوق‌های رای بریزند.

در این میان بیشترین تعداد رای دهندگان را کشور عربستان با 260 هزار نفر و پس از آن کویت با 150 هزار نفر دارد که برای شرکت در این انتخابات و ریختن آرا خود به صندوق‌ها نام‌نویسی کرده‌اند.

با این حال گزارش شده که استقبال رای‌دهندگان مصری مقیم عربستان سعودی استقبال خوبی از این انتخابات به عمل آوردند، به گونه‌ای که صدها نفر مقابل سفارت مصر در ریاض برای ریختن آرا خود به صندوق‌ها صف کشیده بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 نامزد با یک‌دیگر به رقابت خواهند پرداخت که نامزدهای حزبی عبارتند از:

ابو العز الحریری نامزد حزب ائتلاف ملی سوسیالیست که نشان انتخاباتی وی اهرام مصر است؛ محمد فوزی نامزد حزب نسل دمکراتیک که نشان انتخاباتی وی دوربین فیلمبرداری است؛ حسام خیر الله نامزد حزب صلح دمکراتیک که نشان انتخاباتی وی خودرو است؛ هشام البسطویسی نامزد حزب تجمع ملی پیشرو که نشان انتخاباتی وی یک ساعت مچی است؛ عبد الله الأشعل نامزد حزب سلفی الاصاله که نشان انتخاباتی وی تبر است؛ محمد مرسی نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون که نشان انتخاباتی وی تبر است.

اما نامزدهای مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر به شرح زیر می‌باشند:

عبد المنعم ابو الفتوح که نشان انتخاباتی وی اسب است؛ محمود حسام که نشان انتخاباتی وی ستاره است؛عمرو موسى که نشان انتخاباتی وی خورشید است؛ خالد علی که نشان انتخاباتی وی یک درخت است؛ محمد سلیم العوا که نشان انتخاباتی وی چتر است؛ حمدین صباحی که نشان انتخاباتی وی عقاب است؛ احمد شفیق که نشان انتخاباتی وی یک نردبان است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری مصر طی روزهای 23 و 24 می برابر با 3 و 4 خرداد برگزار می‌شود.

این درحالی است که هم اکنون بحث و مناقشه قانونی شدیدی در مصر درباره اختیارات و صلاحیت‌های کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در جریان است، چراکه دادگاه منیا در قاهره حکم توقف و لغو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر را پنج شنبه گذشته صادر کرد و مدعی شذ که دعوات مردم به شرکت در انتخابات تنها در اختیار شورای عالی نظامی حاکم بر مصر است و کمیته عالی انتخابات فراتر از حدود و اختیارات خود عمل کرده است.

همچنین دادگاه اداری مصر لازم الاجرا بودن قانون ممانعت از فعالیت سیاسی سران رژیم سابق مصوب توسط پارلمان الشعب این کشور را تایید کرد که این به معنای حذف احمد شفیق، آخرین نخست‌ وزیر حسنی مبارک از گردونه رقابت‌هاست، درحالی‌که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرده که این قانون را اجرا نمی‌کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول